Mélyütés Európa gazdaságának a német és francia válság
Nincsen stabil kormányzás Európa két vezető országában.
A 25%-os vám lehetősége – az autóipar nagy súlya miatt – nagy fenyegetést jelent Németországra, ezen keresztül pedig Magyarországra és egész Európára nézve.
Az amerikai kereskedelmi minisztérium vasárnap nyújtotta be jelentését Donald Trump elnöknek arról, hogy álláspontja szerint nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e a nagymértékű jármű- és alkatrészimport az Egyesült Államokban. Egyes források szerint a tárca arra jutott, hogy igen, és ennek nyomán az elnök védővámokat rendelhet el, mint tette tavaly az acél- és alumíniumáruk esetében is.
Magyarország rosszul járhat
Amennyiben nemzetbiztonsági szempontból kockázatosnak értékeli a külföldi autó- és alkatrészimportot, akkor Trumpnak lehetősége nyílik egy 1962-es törvény értelmében, hogy beváltsa korábbi fenyegetését, és egyoldalúan, egyeztetés nélkül 25%-os vámot vessen ki ezekre a termékekre. Az is növeli az autóipari vámok bevezetésének valószínűségét, hogy Trump remek alkudozási alapként tekint rájuk, előszeretettel használja őket nyomásgyakorlásra.
A 25%-os vám lehetősége – az autóipar nagy súlya miatt – nagy fenyegetést jelent Németországra, ezen keresztül pedig Magyarországra és egész Európára nézve.
A vámemelés összességében 7,7 százalékkal csökkentheti a német autókivitelt, ami mintegy 18,4 milliárd eurónak felel meg - vélte Gabriel Felbermayr, az ifo müncheni gazdaságkutató intézet külkereskedelemmel foglalkozó részlegének vezetője. Az intézet azzal számol, hogy 25%-os vám esetén hosszú távon felére eshet Németország USA-ba irányuló autóexportja.
A JP Morgan tavaly nyári elemzésében bemutatta, hogy a magyar autóipar gazdaságon belül betöltött kulcsfontosságú szerepe, illetve az Európai Uniós értékláncba való szoros integráltsága miatt Magyarország lenne a legnagyobb vesztese a kelet-közép-európai országok közül annak, ha Donald Trump beváltaná fenyegetését és magasabb vámmal sújtaná az Európából az Egyesült Államokba érkező autókat.
A 25 százalékos védővám fenyegetése a német autógyártók körében is aggodalmat okoz. Az ágazat érdekképviselete (VDA) szerint az Egyesült Államok „bezárkózása” a hazai ipart védelmező vámok mögé mindenkinek ártana. Közleményükben rámutattak, hogy a német gyártók és beszállítók jelentős munkaadók az Egyesült Államokban, üzemeikben tavaly 118 ezer embert foglalkoztattak, ami 8000 fős növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Kiemelték, hogy tavaly az amerikai német üzemekben 750 ezer járművet gyártottak, és nagyságrendekkel kevesebb, 470 ezer gyártmányt exportáltak Németországból az Egyesült Államokba.
Az Európai Bizottság válaszlépéseket ígér
Gyors és hatékony válaszlépéseket fog elrendelni az Európai Unió, amennyiben az Egyesült Államok védővámokkal sújtja a gépjárművek és autóalkatrészek importját – figyelmeztetett hétfőn az Európai Bizottság szóvivője.
„Az Európai Bizottság gyors és megfelelő válaszokat fog adni, ha a jelentés nyomán olyan intézkedéseket foganatosítanak, amelyek ártanak az európai kivitelnek" – mondta Margarítisz Szkínász szóvivő.
A brüsszeli testületet vezető Jean-Claude Juncker még tavaly nyáron megállapodott Donald Trumppal, hogy tárgyalásokat kezdenek az ipari termékek vámmentességéről és a nem autóipari termékeket érintő szubvenciók eltörléséről, az egyeztetések ideje alatt pedig egyik fél sem vet ki új vámokat.
„Juncker bízik Trump elnök szavában, az Európai Unió tartani fogja magát a vállalásaihoz, amíg az Egyesült Államok is ezt teszi” ” szögezte le Szkínász újságírói kérdésre válaszolva.
Jean-Claude Juncker a Stuttgarter Zeitung német napilapnak adott friss interjújában kiemelte: Trump a szavát adta, s ő hisz neki, de amennyiben ennek mégsem tesz eleget, akkor az EU sem fogja feltétlenül tartani magát a több amerikai szójabab és cseppfolyósított földgáz (LNG) vásárlására vonatkozó korábbi vállalásához.
A bizottság korábban hangsúlyozta, hogy az európai autóexport nem fenyegeti az amerikai ipar és gazdaság életképességét, nem jelent veszélyt a nemzetbiztonságra, sőt épp ellenkezőleg, az állítólagos kockázatokkal magyarázott újabb protekcionista korlátozások pedig 13-14 milliárd dolláros kárt is okozhatnának az Egyesült Államok számára.
(MTI, Portfolio)