Zelenszkij beszólt a Nyugatnak, hogy miért nem támogatja a háborúját Oroszországban Észak-Korea ellen
Az észak-koreai katonák orosz területeken vannak, orosz területeken harcolnak jelenleg.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- gázipari elemzője volt az InfoRádió Aréna című műsorának a vendége, ahol részletesen beszélt arról, hogy globálisan súlyos dízelhiány van. Állítása szerint ez Európában február 5-től jelent majd igazán problémát, mert akkor lép életbe az orosz olajtermékekkel szembeni embargó.
Pletser Tamás szerint, mire visszaáll a rend a hazai benzinkutakon és mindenből lesz elegendő mennyiség, legalább másfél-két hónap, ám a piac véleménye szerint átrendeződött azóta, hogy a kormány tavaly novemberben bevezette az ársapkát.
Nem múlt el nyomtalanul az egy év”
– mondta az Erste Bank olaj- gázipari elemzője, aki szerint a legnagyobb változás, hogy a piac harminc százalékát adó úgynevezett fehér kutak, amelyek nem tartoznak egyetlen multinacionális lánchoz sem, csődben vannak vagy gyakorlatilag elvesztették a tőkéjüket.
A másik oldalon vannak a nagy szereplők, mint a Mol, a Shell, az OMV vagy a Lukoil, amelyet a napokban vett a PKN-Orlen csoport.
– közölte a szakértő, aki szerint a fehér kutak nagy része eltűnik a piacról, ami miatt kisebb verseny lesz, az árak pedig magasabbak lesznek.
Bár a világpiacon állítása szerint csökken az olaj ára, ez hamarosan megáll, jövőre prognózisa szerint egy nyolcvan dollár/hordó szintre. Úgy fogalmazott, hogy bizonytalansági tényező a forint árfolyama, noha most szerinte az látszik, hogy a kormányzat próbálja megállítani a gyengülést.
Állítása szerint a globálisan jelentkező dízelhiány február elejétől lesz majd igazán égető, mikor életbe lép az oroszokkal szembeni embargó, ugyanis Moszkva a legnagyobb értékesítő a világon.
– közölte Pletser, aki szerint a dízelhiánynak több oka van, például hogy miközben a Covid idején 60 millió hordóval csökkent az európai finomítói kapacitás, a kontinens a dízelfelhasználás irányába mozdult el. Magyarországon például a gázolaj és a benzin fogyasztási aránya a kilencvenes évekbeli 1:1-ről mostanra 3:1-re mozdult el a dízel javára, és ezt nem tudják a finomítók lekövetni.
Nyitókép: Justine Bonnery / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP