Fabiny Tamás arról beszélt, hogy a cigány közösségekben is zajlik az identitáskeresés, és éppen a – valláshoz nem feltétlenül kapcsolódó – közösségek teremtésében lehet kulcsszerepe az egyházaknak. A beszélgetés során felvetődött, hogy a cigányok közül mindenki hívő-e; erre a püspök kijelentette, ennél pontosabb megfogalmazás, hogy a maguk módján hisznek valamiben, de ez a társadalom többi rétegére is jellemző,
csak a cigányoknál látványosabban jelentkezik.
Kállai Ernő kritikát is megfogalmazott az egyházak tevékenységével kapcsolatban. Kijelentette, Magyarországon az egyházak inkább a maguk közösségeinek képére próbálják formálni a cigány közösségeket ahelyett, hogy hozzájuk próbálnának valamilyen módon viszonyulni. Szerinte a társadalmi integráció kölcsönösséget jelent, és ha a kölcsönösséget a többség nem akarja, akkor az integráció csupán egy elváráshalmaz lesz, aminek vagy meg tud felelni a leszakadó csoport – vagy egy része –, vagy nem. Kállai elmondta, az amerikai példát kellene követni, ahol a fekete közösségek integrációja sokkal jobban sikerült az egyházak segítségével. Fabiny egyetértett azzal, hogy a lelkipásztoroknak kellő alázattal kell megkeresniük a cigány közösségeket, nem szabad rájuk erőltetniük magukat.
Nyomot hagyni mások életében
Binder Mátyás az integrációhoz elengedhetetlennek tartja, hogy a média árnyaltabb képet fessen a cigányságról, de tisztában van azzal, hogy ez nehéz kérdés, mert a kereskedelmi médiumok a piacról élnek. De szerinte a köznevelésben is változásokat kell végrehajtani. Szemléletes példával rukkolt elő a történész. Kijelentette, ha egy roma belép egy üzletbe, ne tapadjon rá automatikusan egy biztonsági őr, vagy ha egy jól öltözött roma férfi megszólal magyarul, ne az legyen az első reakció, hogy indiaiként milyen jól tudja a nyelvet, ne az legyen a feltevés, hogy az öltönyös nem lehet tanult cigány. Azt állítja, hogy az ilyen reakciók mérséklődésével növelhető lenne a társadalmi mobilitás.
Kállai Ernő hasonlóan látja a helyzetet, szerinte azt kellene elérni, hogy a romaság ne extremitás legyen: vissza kellene térni a normalitáshoz, ne akkor legyen fontos az etnikum, ha valaki nagy botrányt csinál, vagy épp valamiben kiemelkedő, és
ne kelljen rejtőzködő identitással élniük a roma értelmiségieknek.