Csapra vert válság: rekordveszteséggel és befektetői kételyekkel néz szembe a világ legnagyobb sörgyártója
Világszerte csökken az eladás.
Tényleg sörös nemzet a német? És a magyar? Erről és a bajor sörtisztasági törvényről is eloszlatta a mítoszt a Carlsberg rendhagyó sörkóstolója.
Egy új sör bevezetésének legjobb módja, ha az ismeretek az élvezetekkel társulnak. A Carlsberg Hungary is erre törekedett a Veranda vendéglőben tartott sörkóstolóján, amelynek nem titkolt célja volt, hogy az 1664 Blanc fantázianevű sörét szélesebb körben is megismertesse.
Az elsősorban marketingesek és sörszakírók alkotta közönség Katona Csaba sörtörténész (lapunk interjúja vele itt olvasható) előadását hallgathatta meg. Katona több, a sörisszák körében magát makacsul tartó tévhitet is eloszlatott. Először is a híres 1516-os bajor sörtisztasági törvényt övezőt, amely
A történész elmondta, minden sörben ennél több összetevő is rejlik. A negyedik, a törvényben nem szereplő, de tévesen olykor mégis odasorolt komponens, az élesztő például hiányzott a jogszabályból.
A rendelkezés célja a közhiedelemmel ellentétben különben sem a sör minőségének javítása volt, hanem, ahogy Katona Csaba elmondta, a búzából készült sörök visszaszorítása, a gabona árának lenyomása.
További érdekességeket is megtudhattunk a sör kultúrtörténetéből, például azt, hogy a búzasörök szabályozása országonként eltérő, és hogy
a sör csak a 16. században vált egyeduralkodóvá. A magyarok megoszlanak e kérdésben, bár hozzánk tradicionálisan a bort társítják, egyre több a tudatos és igényes sörfogyasztó.
A sörtörténeti tudattágítást a gyakorlati követte, a Carlsberg munkatársai bemutatták a népszerűsíteni kívánt Kronenbourg 1664 Blancot, ami prémium minőségű, de megfizethető árú búzasörként kíván pozíciókat foglalni a piacon. Az évszám az első, frankföldi Kronenbourg-sörfőzde elindítására utal, a sör ízét pedig a hozzáadott citrus és koriander teszi egyedivé. A könnyed hatású, könnyen megszerethetőnek tűnő Blanc mellett megkóstolhatta a nagyérdemű a Grimbergen Blanche sörüket is. Ez a belga apátsági búzasör sokkal testesebb, kevésbé nyárias, hat alkoholszázalékos nedű, és szintén zászlóshajója a Carlsbergnek.
Mindkét sör az ipari sörgyártás termékeként kíván árban és minőségben versenyezni a hazai sörpiac más szegmenseivel, és az eddig látottak (kóstoltak) alapján ezt jó eséllyel is teszi.