Alkotmány: túlszabályozott működés

2010. november 08. 08:31

Az alkotmánybírák tudása az állam működéséről, az alkotmányos rendről megkérdőjelezhetetlenül magasabb szintű, mint a jogilag képzetlen állampolgárok tudása. Interjú.

2010. november 08. 08:31

„- Az alkotmány értékválasztást tartalmazó szakaszában lesz utalás Istenre, vagy bármely más transzcendens létezőre?

- A magyar kultúrában, erkölcsünkben, értékrendünkben meghatározó a keresztény kultúrkör; akkor is, ha jól tudjuk, a honfoglaló magyarságnak megvolt a maga hitvilága. A Szent István-i államalapítás óta keresztény Magyarországról beszélhetünk, a keresztény értékekre, műveltségre történő utalás része lehet a z alkotmány bevezetőjének, nem hinném, hogy ez bárkit sértene. De világossá kell tenni azt is, hogy Magyarországon senkit sem érhet semmilyen megkülönböztetés a világról alkotott másféle elképzelései, ha úgy tetszik hite, vallása alapján. (...)

- A fékek rendszerén belül a kormányoldal azt tervezi, hogy mindazon kérdések elől elzárja az Alkotmánybíróságot, amelyekről népszavazás sem írható ki.

- Nem állítható pontosan párba az Alkotmánybíróság jogköre és a népszavazási kérdések köre, Az előbbi jogi, tudományos érvek mentén dönt, a népszavazással hozott döntések pedig a tapasztalatok szerint sokszor érzelmi alapon, politikai nézetek alapján születnek. Vitathatatlan, hogy az alkotmánybírák tudása az állam működéséről, az alkotmányos rendről megkérdőjelezhetetlenül magasabb szintű, mint a jogilag képzetlen állampolgárok tudása. Az Alkotmánybíróság jogköre és a népszavazás jogköre tehát nem esik teljesen egybe. Úgy vélem, hogy népszavazásra olyan szimbolikus jelentőségű kérdések megválaszolásakor van szükség, amelyekre a tudomány nem tud választ adni, vagy többféle választ ad. Ilyenkor a közösség egészének kell felelősen döntenie.” (MNO)

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mr.Marcang
2010. november 08. 12:48
Tisztelt jogász levelezők! A alábbi idézetek az Alkotmányból valók. Nekem úgy tűnik, hogy a véleménynyilvánító népszavazás tiltása alkotmányellenes. Vélemény? "28/C. § (1) Országos népszavazást döntéshozatal vagy véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, ..." . . . "(5) Nem lehet országos népszavazást tartani: a) a költségvetésrõl, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekrõl és illetékekrõl, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeirõl szóló törvények tartalmáról, ..." . . . "61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, ..."
drkovax
2010. november 08. 11:09
Az AB-ről és annak hatásköréről szóló vita valójában a "jogszolgáltatás vs. igazságszolgáltatás" vita egy újabb fordulója (erről szól egyébként a "preambulum vita" is ...). A magyar AB legalább második alkalommal választotta a jogszolgáltatást az igazságszolgáltatás helyett (az első a Zétényi-Takács tv. esete, a második a különadó ügyben felhozott indoklás). Sólyom rendre a "láthatatlan alkotmányt" emlegette, ami önmagában nonszensz: az azt létrehozó leíró kultúra/értékrend meghatározása nélkül puszta alkotmánybírói önkény. Ennek a mögöttes tartalom definiálásának feladata hárul a preambulumra. És egy jó preambulum mellett ez a két eset nem fordulhatott volna elő ...
sky.net
2010. november 08. 10:45
alkotmányos alapkérdés manapság hogy nyilvánvaló látható jogegyenlőség van e vagyis az hogy egy egy jogszabály világosan egyértelműen és átlátható következetességgel működik e ... személytől függetlenül vagy befolyásolható jogi csűrcsavarással, (pénzzel) hatalmi befolyással, politikai nyomással stb valószínűleg , manapság már megoldható lenne pl egy jogszabály alkalmazó bírósági munkát segítő szabványos alap szoftver létrehozása ami leképezi a jogszabályi környezetet / tényállást definiál pár kérdéssel és egyértelmű hozzárendeléseket köpköd ki bele a bíró arcába hogy hülye vagy géza ez így nem ok , és hát meg ez alperes felperes is kb tudná mire számíthat az adott esetben másrészt villámgyorsan lehetne szűrni az ellentmondásokat egy új szabályra stb egyszerűbb gyakran előforduló esetekben kíméletlenül kényszerítené a jogalkalmazót... teljesen objektív következetességre stb a polgár meg némiképp csökkenthetné a kiszolgáltatottságát ami pl jogi szaktudás hiányából ered
civilina
2010. november 08. 10:39
Elfogadom Pálinkás Úr megfogalmazását, ami az Alkotmánybíróság szakértelmét illeti, de...! Szerintem az alkotmánybírák a már meglévő és hatályban lévő Alkotmány és törvények alapján vizsgálják a parlament által hozott törvényeket. Az élet azonban teremthet olyan helyzeteket - kiváltképp visszaélések esetén, amikor minden törvényes, csak épp a törvénnyel élnek vissza - amikor az Alkotmánybíróság az igazságérzetünk ellenében hoz határozatot. Olyankor hiába protestál a "buta" nép, a bírák szétteszik a karjukat, mondván: így helyes! Helyes a fenét!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!