Oroszországban attól tartanak, többen nemzetiséget váltanak

Samil Tarpiscsev borúlátó, szerinte húsz teniszezőjük akár már ma másik ország színeit képviselheti.

Szeptember utolsó hétvégéjén visszavonult Roger Federer. Számtalan rekord birtokosa, de nem csupán ettől utánozhatatlan zseni.
Balázs Boldizsár írása a Mandiner hetilapban.
A világ valaha legszélesebb körben kedvelt sportolójáról cikkek tízezrei jelentek meg az elképzelhető összes nyelven Federer a maestro; a tenisz Mozartja; Rubense; Michelangelója; egy művész; a mozgás költője; a sport balett-táncosa címekkel. Aki látott már felvételt, amelyen Roger Federer teniszlabdát üt, talán egyik állítást sem tartja túlzónak – mindent egybevéve sem. Ha csak az írások hangvételére szorítkozunk is, bizonyítva látjuk: minden igaz, amit mondanak róla. A cikkek ugyanis tulajdonképpen nekrológok, noha Federer búcsúlevelében ezzel köszön el: „Finally, to the game of tennis: I love you and will never leave you.”
A mondatot nem igazán szerencsés lefordítani, mivel egy sportoló ilyesmivel könnyen kinevettetheti magát, és magyarul sokkal nehezebb mögé képzelni a kis túlzással minden más nyelven beszélő Federert. Mindenesetre nagyjából annyit tesz: „Drága Tenisz! Szeretlek, és sohasem hagylak el.” Hogy ez pontosan mit is jelent, azt még maga sem tudja. A búcsútornáján annyit mondott, csak az biztos, hogy „nem szeretne köddé válni” – szemben a korábbi legnagyobbak többségével. Björn Borg, akinek a rekordját, a zsinórban megnyert öt wimbledoni címet Federer is beállította, huszonöt évig nem tért vissza a tenisz legfontosabb szentélyébe. Pete Samprast csak akkor lehetett újra odaédesgetni, amikor a svájci játékos tizenötödik Grand Slam-címét jelentő győzelmével átvette tőle a tenisz legfontosabb rekordját. Ők belefásultak a nyomásba; a vetélytársakba, akik lesik a legkisebb esélyt, hogy elkapják őket; az utazásba; a sajtószereplésekbe. Federer ezt kezdetben el tudta fogadni, mert jobban szerette a teniszt, mint bárki. Később még képes is lett kialakítani egy életrendet, amelyben mindez – és minden – örömöt szerez neki.
Miért keresi tehát a (vígan) élőt a holtak között az utóbbi hetek Federer-világirodalma? Természetes, hogy némi nekrológmellékhangja van annak, amikor egy sportoló befejezi a versenyzést. Akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy Zinédine Zidane például két és fél év edzősködéssel elérhetetlenebb csúcsokra jutott, mint játékosként – pedig játékosként ő állt a legközelebb ahhoz, hogy a foci Federerje legyen. De a Federer-búcsúknál a nekrológ nem mellékhang, hanem maga a fő melódia. Számomra egyetlen magyarázat van erre. Roger Federer valóban művész volt; olyasvalamit akart kifejezni, amiről úgy érezte, hiányzik az emberi tudatból, noha megvan a világban. Mivel tehetséges volt, sikerrel is járt. Huszonöt év és több mint ezerötszáz meccs alatt (soha senki nem játszott ennyit) százmilliók fejében megteremtette a tenisz eszményképét.