Kibékülne az újraválasztott Trumppal Zuckerberg: még a pénztárcáját is kinyitotta
„Nagylelkű” ajánlatot tett a Meta-vezér.
Világszerte dübörög az innovációs színház, ahol mindenki a Szilícium-völgy beszédmódját mímeli. A technovallás hívei nem értik a termelés valódi természetét, és összemossák az innovációt a találmányokkal. A valódi növekedés titka a sajátos helyi modell – állítja egy mítoszromboló kanadai professzor.
Dan Breznitz gazdaságföldrajz-guru, a Torontói Egyetem magyar származású ingatlanmágnásról, Munk Péterről elnevezett műszaki karának professzora. Szókimondó stílusa és tabudöntögető mondanivalója felüdülés az „innovációs színház” világszerte dübörgő zajában, amikor mindenki a Szilícium-völgy beszédmódját és ideológiáját mímeli.
Mi az innováció? Breznitz szerint e területen is az álhírek és tévhitek világában élünk, túl sok ember túl sok pénzt keres az innovációról szóló mítoszok eladásával. Ezek terjesztői – a technovallás hívei – nem értik a globális termelés valódi természetét, és összemossák az innovációt a találmányokkal. Ez tévedés. A valódi innováció túlmutat az újdonságok létrehozásán – ha csak ennyiről szólna, elenyésző hatással bírna a gazdasági növekedésre és a jólétre. A találmány csupán a pillanat, amikor egy újszerű ötlettel állunk elő. Az innováció a folyamat, amelynek során az ötlet felhasználásával megoldást kínálunk valamire ugyanolyan tényezőköltséggel. Egy példával élve: a közlekedésben nem önmagában a belső égésű motor feltalálása jelentette az innovációt, hanem az az erőfeszítés, amelynek során a személyautó jobb és elérhetőbb termékké vált, hatékonyabb lett a gyártás, a forgalmazás és a szerviz. Helyesen tehát a tartós, hosszú távú növekedés biztosításának legfőbb módszertanát értjük innováció alatt – nem önmagában azt, hogy valami új és menő.