A két kutató azt is nehezményezi, hogy hiába erősödött meg a tagállami mobilitás és a szolidaritás, a gyakorlatban megélt transznacionalizmust az európai emberek elsősorban a nemzetállamhoz, nem pedig az uniós intézményekhez kötik. Ez szerintük azt jelenti, hogy az uniós tagállamok képesek voltak a nemzetállami kereten túlmutató folyamatokat is arra használni, hogy pozíciójukat megerősítsék.
A FASISZTA–NACIONALISTA MENTALITÁS MEGHALADÁSA
Vecchi és Favell szerint azonban a politikai generációváltás megvalósíthatja az egyesült Európa vízióját. Az írók úgy gondolják, hogy az euroszkepticizmus előretörését nem lehet megérteni pusztán a politikai és jogi folyamatok elemzésével. Azok révén ugyanis nem vagyunk képesek megragadni az európai társadalmon belül, illetve a tagállamok között zajló folyamatokat, amelyek sokszor túlmutatnak a nemzetállami keretrendszeren, emiatt transznacionális térben kell értelmezni őket. A szerzők úgy gondolják, hogy a nemzetállamok túlzott hatalmát akkor lehet megtörni, ha az Európai Unió képes lesz egy föderalista berendezkedésben fontos kompetenciákat átvenni a tagállamoktól.
TOTALITÁRIUS TERVEK
Kiemelt terület az oktatás, mivel nélküle a tagállamok nem tudják majd megerősíteni nemzeti meggyőződésüket az úgynevezett európai identitással szemben. Különösen fontos ez a fiatalabb generációk esetében. Az Eucross felmérése szerint az 1980 után születettek nyitottabbak a globalista, kozmopolita gondolkodásra. A transznacionalizmus hívei szerint ők fordulhatnak szembe az Európában jelenleg uralkodó „fasiszta–nacionalista mentalitással”, visszatérve az EU alapító atyái által felvázolt egyesült Európa gondolatához. Persze megfelelő nevelés segítségével.
A jelek szerint az integráció elmélyítésének hívei már kísérletet sem tesznek arra, hogy leplezzék, milyen ijesztő módszerek alkalmazását tartják megengedhetőnek céljaik eléréséhez. A gondolatmenet, amely korántsem korlátozódik az említett műre és szerzőire, három szempontból is totalitárius, azon belül pedig erőteljesen marxista vonásokat hordoz. Először is nyíltan népnevelésre szólít fel egy kitűzött ideológiai cél eléréséért. Másodszor a történelem kívánatos végcéljának eléréséhez módszeresen leépítené az adott közösség (jelen esetben nemzet) hagyományaihoz, történelméhez való kötődését. Harmadszor pedig a program megvalósításába a társadalom politikán kívüli alrendszereit, így a tudományt és a kultúrát is bevonná. A törekvés, hogy valaki vagy valakik a társadalom egészében megpróbáljanak érvényesíteni egy jól körülhatárolható ideológiai szempontot, alapvető megkülönböztető jegye a diktatúrának a polgári demokráciával szemben.