Mindenképpen kell egyfajta képi érzékenység. Mindig is szerettem a mozifilmeket, és korán megadatott, hogy filmhez zenét írhassak: egy animációs musicalhez, a Habfürdőhöz. Érdekes módon megbukott a bemutatója idején, ma pedig ennek is újjászületése van, újra kiadták.
A Rosencrantz és Guildenstern halott című Tom Stoppard-filmben hangzik el, hogy egy Shakespeare-dráma előadásához három dolog kell: vér, szerelem és retorika, de vér mindenképp… A zenei költészethez mi?
Érzékenység és intuitív képesség. Hogy miként tudom megragadni azt a hangi világot, amely a legjobban hordozza az adott film adott jelenetének atmoszféráját, attitűdjeit. A zenének a képekkel együtt kell hatnia, és már csak hab a tortán, ha a zenék külön is élvezhetők. Az ember megkapja a kópiát; az a legjobb, ha a nyers vágottra dolgozik, mert a zene befolyásolja a képi világ átélésének a sebességét.
1999-ben Amerikában, 2003-ban Budapesten láttam Bob Dylant. Ott gitárral, itt egy Hammond- orgona mögött állt; nem tud zongorázni, mégis átjött. Önnek melyik hangszer mit jelent? Melyiken tudja a legjobban kifejezni magát?
Ha szólókoncertet adok, akkor három hangszert használok az énekem kísérésére: bandoneónt, zongorát és gitárt. Nem tudok mindegyiken ugyanolyan minőségben játszani, de mindegyiken kialakítottam egy olyan világot, amelyben otthonosan érzem magam. A zongora közel áll hozzám, de nagyon szeretem a bandoneónt is, mert jól viszonyul az énekhanghoz. A gitáron pedig kialakítottam egy csúszkálós, slide-os technikát.
Az előadónak azt a hangszert kell választania, amely a leginkább alkalmas az üzenete közvetítésére,
függetlenül attól, hogy mennyire profi az adott hangszeren – ahogy Bob Dylan is teszi.
Mindent egybevéve melyik zenei teljesítményét tartja életműve csúcspontjának?
Több ilyen is van. A filmzenék közül a Meteóé, de A Hídemberé is. A zeneszerzői teljesítményem egyik csúcsa a három évvel ezelőtt bemutatott, Vörös Eszter és a Budapesti Vonósok számára írt concertóm. Ez például a világ egyik leghíresebb bandoneónosának az érdeklődését is felkeltette; jelezte, hogy játszana tőlem darabot.
Önálló estek, a Heart Rock Company nevű csapatával való fellépések, balatoni zenélések – ezeket látom a Facebook-oldalán. A következő hetven évre milyen zenei tervei vannak?
(Nevet) Amíg a hetven csupán csak egy számot jelent, addig szeretnék minél több koncertet adni. Az előbb említett concertót bandoneónra és vonósokra hangszereltem, többször is előadjuk idén. Ezek a munkák most kerülnek a köztudatba, noha szerintem ugyanolyan kaliberűek, mint a korábbiak. Működtetni fogom a nemrég újraélesztett Heart Rock Companyt, amely igazából egy zenei műhely. És persze dalokat és zenéket írok magamnak és más előadóknak is.
A projektek
Jazz: az Interbrass zenekarral az 1972-es Ki mit tud? tehetségkutató verseny jazzkategóriájában győztesek lettek, Másik János évekig az együttes zongoristája, zenei vezetője volt. 1974-ben, majd 1977-ben a világhírű amerikai–magyar jazzgitáros, Szabó Gábor kísérőzenekarának tagja volt a budapesti televíziós koncertjein. 1977-től a Kőszegi Group tagjaként Nyugat-Európában turnézott Kőszegi Imre, Tony Lakatos, Babos Gyula és más ismert muzsikusok társaságában; a Csaba Deseő Jazz Quintet & Friends című lemezen is játszott.
A „triumvirátus”: Cseh Tamással és Bereményi Gézával 1975-ben megírták a nagy hatású Levél nővéremnek című előadást, illetve 1994-ben és 2001-ben még két „levelet” szereztek.
Film, színház, muzsika: az 1980-as évek elején társszerzője volt Bontovics Kati, Ruttkai Éva, Darvas Iván és Kern András szólólemezeinek; többek között Spiró György színházi darabjaihoz, valamint számos magyar és nyugat-európai filmhez (Habfürdő, Városbújócska, Simon Mágus, Meteo, A Hídember, Die drei von der Hafenstraße, Ossegg oder die Wahrheit über Hänsel und Gretel) írt zenét.
Underground: a nyolcvanas években alternatív együttesekhez (Trabant, Balaton, Európa Kiadó) csatlakozott, Trance Balance nevű zenekarával kiadott egy experimentális világzenei lemezt, később pedig Bálint István írt a dalaira szövegeket a Peepshow-mennyország című albumhoz.
Évezredváltás: Másik János az utóbbi években önállóan vagy a Másik János Heart Rock Company formációval koncertezik, 2019-ben versenydarabot írt Vörös Eszter bandoneónos és a Budapesti
Vonósok részére.
Portréfotók: Földházi Árpád