Azon tagállamok döntéshozói, melyek ellenzik a tömeges illegális migrációt, igencsak meglepődve olvassák a vitaanyagokban, hogy a javaslatok megfogalmazói nem csak az európai polgárok esetében, de a világon minden emberre vonatkoztatva ismertetnék el a tagállamokkal az egészséges és biztonságos környezethez jogot. Ez viszont egyfajta „migrációs kiskaput” nyitna meg, hiszen erre hivatkozva az európai bürokrácia rákényszerítheti a tagállamokra, hogy azokat a migránsokat, akik környezeti okokra hivatkozva terveznek belépni az Európai Unió területére, az egészséges környezethez való emberi jog érvényesítése érdekében fogadják be.
Az egészséges környezethez való jog szupranacionális szintű elismerése amiatt is aggályos lehet, hogy bizonyos esetekben a harmadik generációs jog ütközni fog második generációs szociális jogokkal. Előfordulhat, hogy az európai döntéshozók környezetvédelmi okokra hivatkozva olyan döntést hoznak, amelyek az egyes tagállamok gazdaságát (és ezen keresztül a tagállamok lakosságát is) hátrányosan érinti.
Például az egészséges környezethez való jogra hivatkozva a meglévő „piszkos ipar” túlzottan gyors leszerelése sértheti a polgárok munkához való jogát, egy túlzottan gyors energetikai átmenet veszélybe sodorná az energiaellátás biztonságát és egy átgondolatlan klímaadó-rendszer pedig a háztartások terheinek drasztikus növekedésén keresztül veszélyeztetné a megélhetéshez való jogukat.
Hogy lehet, hogy egy alapvetően jó cél érdekében megalkotni kívánt közös jog ennyi veszélyt hordoz magában?
Minden aggodalom a tagállamok és Brüsszel közt lévő bizalmatlanságban gyökerezik. Ennek oka elsősorban az, hogy a brüsszeli politikai elit a nemzeti kormányokban sokszor nem szövetségest, hanem ellenfelet, az erős tagállamokban pedig nem az erős Európa tartó pilléreit, hanem felszámolandó akadályt lát. Ameddig az európai politikát áthatja a föderalista szellem, addig a szuverenitásukat őrző tagállamok nem fognak ütőkártyát adni az őket csuklóztatni akaró brüsszeli vezetésnek.