Sándor Lénárd írása a Mandiner hetilap Precedens rovatában
Mára kialakult egy szakmai és közéleti konszenzus, miszerint az emberi jogokat védeni és folyamatosan bővíteni kell, ön viszont a terület elismert szakértőjeként olyan kötettel jelentkezett, amely mintha épp az ellenkezőjét állítaná. Ezek szerint nem érdemes tovább bővíteni az emberi jogok katalógusát?
Az emberi jogok és a róluk kialakult kép jogfejlődési folyamat eredményeként jött létre. Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatát 1948-ban egyfajta elvi iránymutatásként fogadták el, s eszmei tartalmát később különféle egyetemes és regionális ENSZ-szerződésekkel öntötték jogi formába. A nyilatkozat és a szerződések tartalma kiterjed a polgári, kulturális, gazdasági, politikai és szociális jogokra is. Később az eredetileg megfogalmazott normákat a politikai és társadalmi változásoknak megfelelően értelmezték, adaptálták. Ez természetes folyamat, így jöttek létre például a faji vagy nemi diszkrimináció tilalmát, a gyermekek jogait vagy a kínzás tilalmát deklaráló szerződések.
A vállalatoknak semmi dolguk az olyan politikai fókuszú emberi jogokkal, mint a tisztességes választáshoz való jog vagy a vallásszabadság kérdése”
Ha ez természetes folyamat, akkor mi okozza a problémát?Az, hogy a jogok katalógusának folyamatos bővülése miatt egyre nehezebb volt értelmezni, mit is jelent az emberi jogok kifejezés. Sőt, néha egészen nevetséges kontextusban fogalmazódtak meg emberi jogi érvek. Mondok egy triviális példát. Ecuador korábbi külügyminisztere úgy nyilatkozott, hogy a WikiLeaks alapítójának, Julian Assange-nak alapvető joga van ahhoz, hogy napozhasson, miközben Ecuador londoni nagykövetségén menekültként él. Vagy egy másik: a pekingi kormányzat többször úgy érvelt, hogy a kínai embereknek joguk van ötkarikás játékokat szervezni. Ebből is látható, hogy az emberi jogok katalógusának bővítése a hitelességüket ássa alá, mert túlságosan kiterjesztően értelmezik az eredeti fogalmat. A folyamat kikezdi az univerzalitás elvét is, amely az emberi jogok nemzetközi védelmének középpontjában áll. Hiszen az emberi jogok egyetemessége eredetileg csak ugyanazon elvek érvényesülését kívánta meg, rábízva a helyi politikai szereplőkre, milyen jogi eszközökkel érik el őket. A jogok bővítése konkrét szabályozási kényszert szül. Pedig a világ nagy problémái a legtöbb esetben nem igénylik új jogok feltalálását, hanem csak a meglévő eszközök következetes alkalmazását.