Az első: ennek a gondolkodásnak az eredete. Noha azt mondja, nem kapott választ az erre vonatkozó kérdésére, mind Máriási Dóra és Vida Katalin korábbi válasza, mind pedig az általuk most küldött ajánlott irodalom kitér erre. A második: az egyéni motiváció. Szilvay cikkében az kifejezetten értékelendő, hogy nem valami elvont szinten teszi fel a kritikai pszichológia kérdéseire irányuló kérdéseit: az egyéni motiváció érdekli. Ne arra válaszoljak, hogy „az embert az érdekli, hogy”, hanem, hogy „engem az érdekel, hogy”. Egy másik helyütt ezt úgy fogalmazza meg, hogy a „miértjeik foglalkoztatnak”. Ahogy azonban azt előttem többen elmondták, kritikai pszichológiák vannak, én pedig a felszabadítás pszichológiája felől tudok válaszolni a kérdésére.
Ez a Latin-Amerika felől érkező irányzat azt a kérdést teszi föl számunkra, hogy miért fordította el fejét a pszichológia a nép szenvedéseitől.
Alapállítása, hogy a latin-amerikai pszichológia nem csak, hogy szolgalelkűen felmondta a leckét és visszhangozta „A” pszichológia kérdéseit és válaszait. Amivel pedig elvonta a figyelmet az elnyomó struktúráktól, és inkább az egyéni tényezőkre fókuszált. A felszabadítás pszichológiája meghozza az ún. elsődleges döntést a szegények mellett (la opción preferencial por los pobres). Azt mondja, hogy a saját népünk álláspontjából kell újraalkotnunk az elméleti és gyakorlati eszközeinket. Az ő szenvedéseikből, az ő vágyakozásaiból és az ő harcaikból. Mi (lehet) a pszichológus feladata? Milyen szerepet játsz(hat)unk saját társadalmainkban? Hogyan tudnánk megszemlélni népeink történelmét és szükségleteit? Latin-Amerikában erre a kérdésre az volt a válasz, hogy a rendszerszintű igazságtalanságokkal, a forradalmi küzdelmekkel kell foglalkozni, valamint azzal, hogy az Egyesült Államok félkatonai terrorszervezetek támogatásával bábállamokká akarta alakítani országaikat. Nem kell kidobni minden tudást. De nem árt kritikusan „át”-gondolni mindent a nép többségének perspektívájából. Ha úgy tetszik, nem az 1 százalék, hanem a 99 százalék pszichológiája IS kíván lenni.
Számomra ez azért fontos, mert eszerint felszabadítási pszichológiát művelni elsősorban gyakorlati feladat. Folyamatos kérdésfeltevés és cselekvés. Feltettük-e valaha a kérdést, hogy hogyan néznek ki a lelki, a társas folyamatok az elnyomott, nem pedig az elnyomó szemszögéből? Milyen a pedagógiai szakpszichológia az írástudatlan oldaláról? A munkalélektan a munkanélküli szemszögéből? A klinikai szakpszichológia a társadalom perifériájára szorított szemszögéből. Vagy milyen a földbérleti díjat fizető gazda mentálhigiénéje?
Még egyszer: Szilvayt a miértjeink foglalkoztatják. Számomra pedig a fentiek mellett még az egy fontos miért, hogy miért tud a felszabadítás pszichológiája túllépni a rendelő, a klinika falain. Ez a hagyomány elsősorban társadalmi praxis. Gyakorlat. Szilvay pedig korábban azt kérdezte, praktizálnak-e a kritikai pszichológusok. Persze túloz, amikor általánosítón azt mondja, a kritikai pszichológusok a „legtöbb probléma gyökerét a neoliberális kapitalizmusban” keresik. Nem tudom, mit jelent az, hogy a legtöbb, de hát mit lehet akkor tenni, ha a kliens szenvedésnyomásában sokszor pont a neoliberális kapitalizmus működése a egyik leghangsúlyosabban megjelenő hozzájáruló tényező? Természetesen lehet, hogy csak az én olvasatomban tűnt annak, de meglehetősen gunyorosnak és lekezelőnek hatott, ahogy anno a kérdését továbbfűzte: „amikor egy konkrét személy kerül eléjük [a kritikai pszichológusok elé], akkor azon a konkrét személyen kell segíteni, rendszer, kapitalizmus és struktúrák ide vagy oda. És – gondolom – az nem épp praktikus segítség, ha azt ajánlják neki, hogy döntse meg a társadalmi berendezkedést”. Szilvay túloz azzal, amikor rögtön a társadalmi berendezkedés megdöntését adja a kritikai pszichológus szájába; rendre összemossa a rendszerellenes és a rendszerkritikus álláspontokat.