Azok a kulturális hatások, amelyek a felvilágosodás óta eltelt kettőszázötven évben érvényesültek Nyugaton és az elmúlt ötven évben áthatották az ottani kultúrát, a ’90-es évek neoliberális kurzusával pedig diadalra jutottak, Közép- és Kelet-Európát több hullámban érintették ugyan, de legalább annyira – például az előbb vázolt történelmi okokból kifolyólag – el is kerülték. A 20–21. század fordulójának olyan (ellen)kulturális jelenségeiből pedig, mint a multikulturalizmus és a bevándorlás pártolása, a nemek és hagyományos szerepeik összezavarása (gender-ideológia, LMBTQ-identitás, queer-elmélet) vagy az emberjogi doktrína, e térség szinte teljes egészében kimaradt, de legalábbis immunisabbnak tűnik velük szemben, mint a nyugati társadalmak. Ezek, valamint a nemzeti szuverenitás támogatása okán, aztán a nemzeti összetartozástudat értékelése és a származási kötelékek (etnikum, nyelv, szülőföld, vallás) értékének tudata miatt Európa középső és keleti része a kontinens nyugati felétől eltérően gondolkodik az olyan kérdésekről, mint az európai egységesítési folyamat és a nemzetállami önállóság viszonya, az azonos nemű párok jogai és a muszlim migráció, s különösen annak kezelése.
Az elmúlt évek statisztikai adatai rendre azt bizonyítják, hogy a közép- és kelet-európai népek korunk civilizációs kérdéseiben nagyon hasonlóan gondolkodnak, minduntalan a biztonságra törekvést, az önvédelmet és a hagyományos értékeket részesítve előnyben. A Chatham House 2016/17 fordulóján felvett adatai szerint például a magyarok és a lengyelek közül kétszer annyian válaszolták azt, hogy a menekültválság kezelése volt az Unió egyik legnagyobb tévedése, mint a belgák, franciák vagy a britek. Utóbbiakhoz képest egyaránt átlag fölött mondtak nemet a további bevándorlásra, a muszlimok integrálhatóságára és az azonos neműek házasságára. A 28 uniós tagország közül – Olaszországot kivéve – csak 11 volt kommunista országban, illetve Görögországban nem házasodhatnak össze azonos neműek (Magyarország és hat másik állam alkotmánya tiltja is) és fogadhatnak örökbe gyermeket. A régió e tekintetben legmegengedőbb két országa, Észtország és Szlovénia is konzervatívabb, mint a nyugati EU-tagok bármelyike. A Századvég 2016–17-es európai felmérése szerint a migrációra vonatkozó kérdésekben kimutatható, hogy a közép- és kelet-európai közvélemény egyetért a kerítésépítéssel (e kérdésben az uniós átlag 37 százalék, míg Bulgáriában 90, Magyarországon 77, Szlovákiában és Csehországban 50-50 százalék mondott igent a kerítésre), a kvótarendszerrel pedig 80–90 százalékuk nem (e mezőnyből is kiemelkedik Csehország, Magyarország és Románia). Egy 2017 legvégén nyilvánosságra hozott közvéleménykutatás szerint a lengyelek 74, a csehek 81, míg a szlovákok 82 százaléka ellenzi a brüsszeli kvótákat. A Nézőpont Intézet tavaly nyári adatai szerint a magyarok 87, a bolgárok 89 és a románok 82 százaléka vélekedett ehhez hasonlóan, míg a németeknek csak a fele, az osztrákoknak pedig csupán 46 százaléka. – Nem csoda, ha Frank Füredi, magyar származású, Angliában élő társadalomtudós úgy véli, hogy „a hagyománytól való nyugat-európai elidegenedés jóval kevésbé jellemző Kelet-Európára” s ez „az értékkülönbség az EU tagállamai között nagyjából egybeesik a régi Kelet- és Nyugat-Európa felosztással” (Célkeresztben Magyarország. 2017). Az értékek kétsebességes Európájában mi vagyunk az első fokozat.
A közép- és kelet-európai népek a történelem terhe alatt alakították ki túlélési stratégiájukat, amely az azonos földrajzi környezet, a Nyugat és Kelet felől érkező nagyon hasonló kihívások és a történelmi együttélés megannyi közös történelmi kerete miatt együvé kovácsolta őket. Napjainkban derül ki, hogy a sokáig „történelem alatt” élő népek (lettek és albánok, magyarok és románok, lengyelek és bolgárok, csehek és szerbek, szlovákok és horvátok), amelyek a 20. század közepe óta kimaradtak számos nyugat-európai kulturális folyamatból, valójában nem maradtak le semmiről. Pláne nem vesztettek semmit, sőt inkább nyertek ez által. A százötven éve tartó felzárkózási diskurzus idejét múlta, először báját, aztán értelmét veszítette el.
Ha valakit, akkor önmagunkat kell utolérnünk.
A nyugati gyarmatosítók anyaországainak elbizonytalanodása együtt jár gondolkodásunk dekolonizációjával. Nagyon úgy tűnik, hogy „a jövő planétánk kültelkeié” (Cioran) – a kimerült centrum halk összeroppanásának hangjait túlharsogja a periféria felemelkedésének robaja.