A kollektív felelősség és stigmatizáció módszere már nem engedi meg, hogy Karsai Szakértő Lászlót zsenge képességei és gyatra jelleme okán mentegessük; ez ugyanis már az a gondolkodási modell, amelyben az antiszemiták az általában vett zsidókat tették felelőssé mindenért, és ugyanezen logika alapján kiáltották a bűn hordozójának a bolsevikok a burzsoáziát. És persze van a kollektív alapú stigmatizációnak nemzeti változata is: a Beneš dekrétumok is „általában” a németeket és a magyarokat sújtották, ahogy a második világháború utáni magyarországi gyakorlat is „általában” a svábokat tette felelőssé. És sajnos manapság is van olyan szélsőséges politikai gondolat, amely kollektív felelősségben és kollektív stigmatizáció mentén hárít minden bűnt a „cigányokra”.
Karsainál a kollektív felelősség amúgy jelzősen szerepel: keresztény és nemzeti. Ebből az következik, hogy aki Magyarországon kereszténynek és nemzetinek gondolta magát, az elkövette a Holokausztot. Aki pedig ma is keresztény és nemzeti értékek mentén képzeli el életét, az Karsai logikája szerint a tettesek szellemi örököse. Nem tudom, Lázár János miniszter úr a két ünnep közötti időn kívül olvas-e bármikor, de elhivatottságom jeléül rövid összefoglalót adok: a MAZSIHISZ hivatalos holokauszt-szakértője kollektív alapon teszi felelőssé a Holokausztért a nemzetileg elkötelezett keresztényeket, sőt, valójában ők felelnek mindenért, hiszen a numerus clausus megalkotásával inspirálták Hitler, Himmlert, Eichmannt és az összes többi gyilkost. Hogy ez abszurd? Az. És mégis. Apor Vilmos, Mindszenty József, Márton Áron püspökök, Sztehlo Gábor, Bethlen István gróf, Schlachta Margit, Márai Sándor, Bibó István és azon névtelenek sokasága, akiknek embermentő gesztusaira szinte minden holokauszttúlélő visszaemlékezésében találunk utalást Karsai szemében nem létezőek. Ő bűnös „keresztény nemzeti társadalmat” vízionál, ami tarthatatlan állítás és történelemhamisítás. Ez tényleg a Gerő által említett "még rosszabb kör", bár attól tartok, ami nekünk sok, az Karsai egójának édeskevés.
Lényegét tekintve Karsai nem állít kevesebbet, minthogy a Holokausztért, egy népirtás, egy tömeggyilkosság végrehajtásáért a felelősséget a keresztény és nemzeti társadalom viseli. Ha Pilinszky szavaival botrány volt a soá, Karsai ezen kijelentése is az, mert legalább annyira hazug és gonosz, mint a nácik, a nyilasok vagy éppen a kommunisták gyilkos célokhoz igazított világmagyarázata.
„Itt állok, másként nem tehetek”, mondotta a nagy Luther, szégyellem, hogy hozzá futok, de hitvita ez is. Azért vagyok kénytelen reflektálni Karsai szövegére, mert a lényeget támadja, azt a szabad és demokratikus világot, amelyért annyian hoztak áldozatot, és amely kizárólag a személyes felelősségen alapulhat, nem a kollektív megbélyegzésen! A cikkért viselt felelősség elsődlegesen természetesen most is Karsai Lászlóé, aki de facto történelmet hamisított, és egy tarthatatlan gondolkodásmód képviselőjévé vált. De az ő felelőssége közéletileg nem meghatározó. Nem úgy, mint a másodlagos felelősséget viselő Magyar Narancs főszerkesztőjéé, aki teret adott ennek a gondolatnak, és egy lapnak mindig nagyobb a közéleti felelőssége, mint a szerzőnek. A Magyar Narancs – önképe szerint – szereti a kritikus gondolkodást, és nem szereti a politikai korrektség minimumát is nélkülöző megfogalmazásokat. Most nagyot hibáztak. Mivel azonban van élet a halál után, ha nyilvánosan, szerkesztőségi írásban elnézést kérnek, az önkorrekció gesztusától a világ – legalábbis náluk – helyrezökkenhet.
Harmadlagosan felelősség terheli továbbá a MAZSIHISZ-t. Karsai ebben a cikkben is szakértőjükként nyilatkozik, így ott a kérdés: felvállalható-e a magyarországi zsidó egyház számára egy keresztény- és magyarellenes, kollektív felelősséget és stigmatizációt tartalmazó gondolkodásmód? Remélem, nem. Heisler András, a MAZSIHISZ elnöke már 2014 januárjában egyszer rákényszerült arra, hogy elhatárolódjon Karsaitól, aki akkor – szintén botrányosan – Schmidt Máriát egy nyilvános ház vezetőjéhez hasonlította és holokauszttagadónak nevezte. Akkor elég volt a felemás elhatárolódás, most azonban ez már kevés lenne. Ha ez az ember továbbra is a MAZSIHISZ szakértője marad, akkor a MAZSIHISZ nem tudja lemosni magáról a keresztény- és magyarellenes stigmát, a gyűlöletlogikát támogató magatartás vádját. Ha nyilvánosan nem határolódik el és demonstratívan nem válik meg Karsaitól, akkor sem Izrael állam, sem a nemzetközi zsidó szervezetek nem fogják tudni őt megvédeni attól a kritikától, hogy keresztény- és magyarellenes. Sajnos ilyen egyszerű ez.
Negyedsorban azonban felelősség terheli Lázár János minisztert is, aki személyes döntésével vétójogot biztosított a MAZSIHISZ-nek a Sorsok Háza ügyében, annak a MAZSIHISZ-nek, amelynek szakértője tűrhetetlen nézeteket vall, elfogult és gyűlöletkeltő. Lázár ezen döntésével most már egy keresztény- és magyarellenes, igazolhatatlan előítéletnek biztosít vétójogot, ami nonszensz. Nem csak azért, mert a miniszter politikai indíttatását tekintve kereszténydemokrata, és egy magát – örömömre – nemzeti kormányként definiáló testület politikusa, hanem mert annak a politikai családnak a tagja, amely nem csekély áldozatot hozott és hoz ma is a szabadságért, és a nemzeti önrendelkezés visszaszerzéséért.