„Én sem vállalkozóként születtem” – mondta Horváth Tihamér. A szocializmusban a szülei nem kapták meg az érdemeiknek megfelelő foglalkoztatást, ezért a mindennapos pénzhiány elkerülése volt első számú motivációja. Horváth az egyetemi felvételi elbukása után vízvezeték-szerelőnek tanult és később ez irányította a vállalkozói pályára. A százötven embert foglalkoztató két és félmilliárdos vállalkozást vezető építési vállalkozó fő tanácsa is a szakiskolai tanuláshoz kapcsolódott: érdemes szakmát tanulni, mert ez remek eszközrendszert szolgáltat a közösségek igényeinek megismeréséhez és a saját egzisztenciák megalapozásához. „Végig lehet járni a ranglétrát, de minek, ha miénk lehet a létra?”
„Nálunk a családban egyáltalán nem volt hagyománya a vállalkozásnak, számomra is messziről indult ez” – mondta Szabó Barnabás. Ennek megfelelően a legnagyobb kihívást a belső fékek feloldása jelentette: például az, hogy ismeretlen embereket kell felhívni céljaink érdekében. Szerinte a lényeg mégis az, hogy a vállalkozónak céljai legyenek, hiszen önmagában nem teszi könnyebbé életünket ez az életforma. „A vállalkozáshoz be kell vállalni azokat az áldozatokat (és többet), amelyektől a vállalkozó megszabadulni szeretett volna a vállalkozásindításkor.”
Radácsi László szerint a vállalkozás esztétikumát elsősorban az adja meg, hogy ezt mindenképpen szenvedéllyel kell csinálni. „A dolgos hétköznapokat akkor lehet kibírni, ha van valami, ami birizgálja a libidód. Ha van, ami érdekel, ha van mondanivalód” – mondta Radácsi, aki szerint a második tényező a kapcsolatrendszer, hiszen egyedül nagyon nehezen lehetünk sikeresek, a vállalkozás pedig éppen a tudások kombinációjáról szól. Több szereplő együttműködésére van szükség: „ha egyívásúakkal vagyunk körülvéve, akkor nem jön az inspiráció és nem jönnek azok az ötletek, amelyek naggyá tehetnek minket”. Radácsi szerint ezt támasztja alá az a jelenség is, amit a Hétfa arcos kapitalizmusnak nevez: Magyarországon ma nincs erős intézményi bizalom, ezért személyes kapcsolatokra, személyes bizalomra van szükség.
Kire kell figyelni?
Szepesi Balázs ezt a bukás lehetőségének szem előtt tartásával egészítette ki: a fent említett vállalkozói erények akár művészekre is igazak lehetnek – viszont egy vállalkozás jóval könnyebben bukik meg. „Kiket kell mindenképpen odatenni a magyar vállalkozások tablójára? Ki a tipikus? Ki fontos, de nem gondolnak rá?” – szól a kérdés.
Ebben a körben Horváth Tihamér egy anekdotával indított. „Kalló Imre borász egyszer azt mondta: kétfajta ember van. Egyik, aki tesz az asztalra és a másik, aki elvesz”. Ez szerinte lehet szellemi termék, tárgy, szobor és bútordarab is. A lényeg, hogy „azok az emberek lesznek vállalkozók, akik hosszú távon kezdenek el gondolkodni” – magyarázza. „Emiatt nagy a társadalomra való hatás és ez az egymásra épülés és a hosszú távú sikeresség integrálja a tisztességes vállalkozói és családi magatartást is”.