„Ügynökkérdés. Már megint az ügynökkérdés” – sóhajtozik az újságíró. Gondolom sóhajtozik az olvasó is, hogy biztos már megint kiderült valakiről – például egy magas rangú egyházi személyről –, hogy „mocskos besúgó” volt. A forgatókönyv a szokásos: felröppen a hír, hozza magával a fölháborodást: jönnek a sopánkodók, a bezzegelők, az álszentek, és az álszenteket gyűlölők, a kussolók, a hőzöngők, a szakértők, a még nagyobb szakértők... És amikor már médiával együtt a legeslegnagyobb szakértők is megrágták a témát, le lehet vonni a tanulságot, hogy hiába hoznak ügynöktörvényt, és születnek elszámoltatási jogszabályok, lusztráció ide vagy oda: a rendszerváltás óta majdhogynem egy helyben toporgunk, ugyanaz a műsor ismétlődik, és a konfliktus feloldását maximum a generációk cseréjétől várhatjuk Magyarországon.
A 24. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor egyik legizgalmasabb programja, az Ügynökkérdés Közép-Kelet-Európában című kerekasztal beszélgetés egy szakavatott moderátort, és két szakavatott kutatót ültetett egy asztalhoz, akik egy-egy egyetemi előadást rögtönözve mondták el véleményüket a témáról. Molnár János teológus, egyháztörténész, a Debreceni Református Hittudományi Egyetem docense bevezetőjében elmondta, hogy az ügynökkérdés vizsgálatát mindenekelőtt európai összefüggésbe helyezve érdemes elkezdeni, ezen belül az ügynökséget megteremtő rendszert kell origónak tekinteni. Innen indítva máris megdöbbentő különbségekkel találkozhatunk az egykori kommunista országok között: míg például Kolozs megyében 1983-ban 1406 ügynök dolgozott csak a vallás területén, ugyanekkor a hasonló lélekszámmal rendelkező Hajdú-Bihar megyében az összes ügynök száma 70 körülre tehető. Eltérések ma is adódnak, például az egyik legszembetűnőbb, hogy „összehasonlítva a magyar, román, lengyel ügynöktörvényt, a magyarországi tudja a legkevésbé kezelni a kérdést” – véli Molnár János.
Szerinte a magyar törvény legnagyobb hibája, hogy nem tisztázza a kérdés különböző aspektusait: leszűkíti a témát arra, hogy a közéleti szereplők milyen mértékben voltak a kommunista rendszer kiszolgálói. A törvényt az is gyengíti, hogy a közszereplő fogalmát sem tudja egzakt módon meghatározni. „Most kb. az közszereplő, aki annak tartja magát. Például egy püspök hivatkozhat arra, hogy abban az időben nem volt közszereplő. Sokan az újságírókat és a színészeket sem tekintik közszereplőknek, pedig sokan nagyon komoly mondanivalót közvetítenek nagy tömegek felé. A törvény ahelyett, hogy ítélne, egyeseknek alibit biztosít.” Ráadásul míg a német vagy a cseh ügynöktörvény elítéli a kommunista rendszert, ez a magyar ügynöktörvényre nem jellemző. „Fontos elemek hiányoznak a törvényből, ezért az új generáció nem fogja megtudni például azt, hogy a kedvenc mestere júdásként viselkedett. Nem fogunk tisztán látni” – összegezte Molnár János.
Az egyháztörténész szerint a „szennyes kiteregetését” az is nehezíti, hogy Magyarországon a források egy jelentős részét még időben sikerült megsemmisíteni. Ezzel szemben Romániában a mai napig megvannak a munkamappák, az ügynökök jelentései. Magyarországon a levéltárakból ennek közel 70%-a hiányzik. „Ilyenkor fölmerül a kérdés, hogy hiteles dokumentumnak tarthatunk-e egy ennyire hiányos anyagot?” – tette fel a kérdést az egyetemi oktató. Úgy tartja, a kommunizmusban keletkezett hivatalos és titkos dokumentumok közül az utóbbi forrásanyag a megbízhatóbb, amelynek szerzői valaha azt gondolták, hogy ezek soha nem fognak nyilvánosságra kerülni. Persze ezeket is fenntartásokkal kell kezelni, hiszen előfordulhatnak torzítások, de a kutatások folyamán ki lehet szűrni, hogy melyik ügynök volt hajlamos túlzóan fogalmazni.
De mégis ki az, aki hozzáfér, és vizsgálja a fennmaradt anyagot? Molnár János előadásában a magyar egyházak és az ügynökkérdés viszonyára igyekezett rávilágítani. Kiderült, hogy a római katolikus egyház az ügynökkérdéssel hivatalosan nem foglalkozik. Az evangélikus egyház Fabinyi Tamás püspök fővédnöksége alatt néhány évvel ezelőtt létrehozott egy történészekből és levéltárosokból álló bizottságot. Ám időközben kiderült, hogy az egyik püspök neves teológiatanár édesapja ügynök volt – amiből az evangélikusok ugyan nem csináltak titkot sem a sajtó, sem a hívek előtt –, de a kutatások két éve megakadtak. A reformátusok néhány esztendeje – hosszas tépelődés után – létrehoztak egy egyházi személyekből álló zsinati bizottságot, akik hozzáférhetnek a levéltári adatokhoz. Az ő feladatuk lesz megítélni, hogy ezen anyagok nyilvánosságra hozatala milyen következményekkel járhat a református egyház számára.