Üzleti osztály a repülőn: nincs már igény az első osztályú jegyekre, a business viszont tör előre
Amerikában teljesen lemondtak róla, Európában még ragaszkodnak hozzá, csak az a kérdés, meddig.
A hasonló esetek kapcsán a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnöke és egy utazási jogi szakértő is nyilatkozott.
Nyitóképünk csupán illusztráció! Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
„Katalin férjével és két kisgyermekével indult nyaralni a törökországi Antalyába július 5-én, pénteken. Pontosan érkeztek meg a budapesti repülőtérre, azonban nem szállhattak fel a 16.40-kor induló gépre” – olvasható a Szabad Európa szombati cikkében, amely egy magyar család utazásának kálváriáját mutatja be (amelynek során többek között háromszor kellett kimenniük a reptérre), amíg egy technikai hiba miatt a család gépe majdnem kétnapos késéssel, végre elindulhatott úticéljukhoz.
„Katalin szerint a legrosszabb az egészben az információhiány volt. Nem lettek volna boldogok, de tudomásul vették volna, ha a legelején kiderül, hogy csak két nappal később indulhatnak nyaralni, de az, hogy háromszor utaztak ki a repülőtérre, sok volt” – írja a lap.
Mint a Szabad Európa cikkében olvasható: a történetben érintett „Tailwind a Szabad Európának azt írta, hogy miközben előkészítették a gépet a Budapest–Antalya járatra, műszaki probléma lépett fel. A Lufthansa Technik Budapest Kft. nyújtja a légitársaságnak a műszaki szolgáltatást, ők vettek észre egy hibát, amelynek kijavításához alkatrészre volt szükség.”
„Mivel ezt
az alkatrészt csak Amszterdamból tudták szállítani, és nem volt éjszakai járat, így csak másnap tudták Budapestre hozni. Sajnos a műszaki probléma elhárítása a vártnál tovább tartott”
– idézi a Tailwind tájékoztatását a lap. Hozzátéve, hogy a cég azt is közölte, hogy az európai előírásoknak megfelelően kerül sor az érintett utasok kártalanítására.
„A turizmus még mindig a koronavírus-járvány utóhatásaitól szenved. Sok mindent megéltünk a szakmában, de olyat, hogy az egész világ leáll, még nem” – nyilatkozta az eset kapcsán a Szabad Európának Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnöke. A szakértő szerint dübörög a szezon, az utazási kedv kirobbanó, viszont az ágazat munkaerő szempontjából még nem érte el a Covid előtti kapacitást.
Ugyanis a Molnár Judit szerint „nagyon sok cég reagált elbocsátásokkal a Covid miatt kialakult helyzetre, és voltak munkavállalók, akikben megrendült a bizalom, és nem akarnak többet a turizmusban dolgozni”.
„Molnár Judit szerint a legtöbb járat egyébként időben elindul, bár tény, hogy az elmúlt hetekben több eset is történt, amikor extrém hosszú várakozásnak voltak kitéve az utasok” – olvasható a lap cikkében.
„Ezért is érdemes mindig felkészülten utazni, feltöltött mobiltelefonnal, elegendő folyadékkal és pénztartalékkal még a hazaútra is” – teszik hozzá.
„Salamon András utazási jogi szakértő szerint a járatkésések Magyarországot – geopolitikai okok miatt – jobban érintik más európai országoknál” – olvasható a Szabad Európa kapcsolódó cikkében. Mint a lap cikkéből kiderül:
egyrészt a háború miatt nem járnak a repülők Ukrajna felett, emiatt megnövekedett a magyar légteret használó gépek száma. Másrészt „a jemeni húti lázadók miatt a legtöbb, Kínából rendelt áru nem tengeri, hanem légi úton érkezik Európába. Az elmúlt években emiatt a magyar légtérben is megnövekedett a légi tehergépek száma” – idézi a lap a jogászt.
Mint a Szabad Európa írja: „Salamon András azt tanácsolja az utasoknak: gondolják meg, hogy a drágább, hagyományos légitársaságokat választják, vagy a gyakrabban késő fapadosokat. Emellett mindig legyen megfelelő mennyiségű készpénz nálunk, mert nem minden esetben állnak helyt a légitársaságok, van, amikor késés vagy járattörlés esetén kifizetik a szállást, de sokszor előfordul, hogy csak utólag térítenek.”
A szakértő szerint ugyanis:
ha a a légitársaság hibája miatt késik több mint három órát a repülő, az utasok követeljék a kártérítést.”
„Az elmúlt években a magyar békéltető testület nagy gyakorlatot szerzett az ilyen fogyasztóvédelmi ügyekben. Az eljárás ingyenes és viszonylag gyors, sőt háromszázezer forint alatti összeg esetén a légitársaságokon végrehajtható a békéltető testület határozata a megítélt kártérítés tekintetében” – idézi a lap a jogászt.
„Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter július 8-án berendelte Tóth Lászlót, a HungaroControl vezérigazgatóját, és elmondta, hogy azonnali cselekvésre és célzott akciótervre van szükség a légi közlekedés problémáinak felszámolása érdekében” – írja a Szabad Európa.
Mint az MTI tudósításából kiderül:
a tárcavezető leszögezte, hogy a HungaroControlnak mindent el kell követnie a zavartalan forgalom biztosítása érdekében. A nemzetgazdasági miniszter a kialakult anomáliák kezelése és az áldatlan állapotok felszámolása érdekében olyan akcióterv kidolgozását várja el a HungaroControl vezetőjétől, amely rövid és középtávon is megoldást jelentő javaslatokat tartalmaz.
Mint a Szabad Európa tájékoztat: sajtóhírek szerint „Rigó Csaba Balázs GVH-elnök a diszkont-légitársaságok – a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet – asztalára csapott”. „Az elmúlt időszakban megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légi forgalmi piac működési problémáival kapcsolatos híradásokra, a piaci anomáliákra való” tekintettel – amelyeknek a lap szerint „magyar utazók, nyaralni vágyók ezrei estek áldozatul – a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató, jellemzően fapados légitársaság vezetőjének”.
A Szabad Európa teljes cikkét a témában itt olvashatja.