a Bizottság és a Parlament nem tartotta elég ambiciózusnak.
A lengyel és magyar kormánnyal szemben 2015 óta elkötelezett EP sikeresen szélesítette ki a jogállamiság megsértésének definícióját, amibe ezzel bekerültek az európai alapértékek elleni támadások is. Más szóval, az eredetileg „unió pénzügyi érdekeinek” védelmében, a közösségi hatóságok magukra ruházzák a jogot, hogy meghatározzák kollektív értékeink jelentését. Gastineau hangsúlyozta, hogy a francia olvasó téved, ha azt hiszi, hogy ez a folyamat sokáig megkíméli a tipikusan francia értékeket, beleértve az asszimilációt vagy szekularizmust, a francia nép oszthatatlanságának vagy egyediségének fogalmait, amelyeknek nem mindig van túl jó sajtója Brüsszelben, Luxemburgban és Strasbourgban. A lépéssel Brüsszel legitimálja beavatkozási lehetőségeinek kiterjesztését.
Az esszéíró szerint azonban mindez nem jelenti azt, hogy Magyarország és Lengyelország támadhatatlan. A magyarországi összeférhetetlenség, amelyet a hatalomhoz közel álló oligarchák egyes közbeszerzési szerződéseinek preferenciái mutatnak, legalábbis problematikusak, és az ellenzék jogosan támadja. Kérdéseket vethet fel a lengyel igazságügyi reformok tartalma is. A trükk abban rejlik, hogy tudjuk, hogyan reagáljunk ezekre az aggodalmakra. A demokrácia – akár nemzeti, akár európai szinten – erős fékeket és ellensúlyokat feltételez. Mindazonáltal egyetlen szerződés sem ruházza fel az Uniót arra, hogy megítélje az államok által végrehajtott igazságügyi reformok természetét. A bírák függetlensége még Nyugaton is vita tárgyát képezi, mint például Franciaországban. Példaként említette a magyar köztévét, ami a hatalom ellenőrzése alá került, ami