Átalakulhat az iskolai matematikaoktatás

2019. február 02. 09:50

Definíciók magolása helyett megértésalapú oktatás jöhet, csökkenhet a tananyag és inkább a „cselekvő tapasztalatszerzésre” koncentrálnak majd a Népszava szombati cikke szerint.

2019. február 02. 09:50

A számon kérhető tananyag csökkenése, a fogalmak bemagolásának elhagyása – egyebek mellett így változna meg a matematikaoktatás az általános és középiskolákban, ha az új Nemzeti alaptanterv (NAT) szerint készülnek majd a kerettantervek a Népszava szombati cikke szerint.

A lap a NAT-ot fejlesztő Oktatás 2030 Munkacsoport weboldalán megjelent bejegyzést idézi, amely szerint az oktatás alapja a megértés lesz a mechanikus tanulással szemben.

Az általános iskola alsó tagozatában a „cselekvő tapasztalatszerzésből” kiinduló tanulás lesz az első számú alapelv: rajzoláson és színezésen túli tárgyi tevékenységek során, például kirakva, lemérve, megtöltve szerezhetnek képet a diákok a fontos matematikai fogalmakól, a definíciók ismerete nem lesz többé követelmény. A felső tagozaton ugyancsak az életközeli, a gyakorlatban előforduló példák jelennek meg az elvont fogalmak, tételek ismerete helyett – írta a lap.

A NAT-fejlesztők tervei szerint középiskolában is csökken a számon kérhető tananyag mennyisége, a hangsúly a gyakorlati problémák vizsgálatára kerül át, a „túlságosan elvont ismeretek kikerülnek a minimumkövetelményekből”. Így a Népszava ismertetése szerint kimarad például a logaritmus azonosságai és a logaritmikus egyenletek témaköre, a szögfüggvények általános kiterjesztése.

(MTI)

Összesen 150 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
slate
2019. február 05. 09:34
A logaritmust és a szögfüggvények kiterjesztését már 30 éve ki kellett volna venni az alapérettségiből. A logaritmusra semmi nem épül a későbbi anyagban és természettudományos felhasználása sincs. Annyi haszna van, hogy még egy absztrakciót meg kell érteni, és még definíciót be kell magolni. A szögfüggvények kiterjesztése már nehezebb kérdés. A legtöbben, akik foglalkoztak a kérdéssel, köztük én is, azt gondolták, hogy az alap definíció megfelelő ismeretével a kiterjesztés matematikai megalapozottság nélkül, szemlélet alapján kiterjeszthető. Ahogy a racionális számokat is matematikai megalapozottság nélkül terjesztik ki a középiskolában a valós számok körére tisztán szemlélet alapján. Nyugodtan lehet valaki akár orvos, magyar tanár, újságíró stb. anélkül, hogy ezeket tudná. Sokkal többre megyünk a kevesebb definíció, több tétel és feladat hozzáállással. Persze ez sokkal nagyobb terhet rak a tanárra, mivel neki így inkább a gyerek gondolatmenetét kell követnie és korrigálnia, ami sokkal nehezebb, mint fix szövegek ismeretét számonkérni. A "cselekvő tapasztalatszerzés"-ről meg fogalmam sincs mi az. Valami lózung ez is, gondolom. Gondolom a feladatmegoldásról van szó, csak "boldogabban".
bölcsbagoly
2019. február 04. 18:56
A példáid mind készségek! Ergo, az ismétlés itt a gyakorlás. Ezért megtudja csinálni egy szellemileg fogyatékos vagy akár egy állat is! Ahogy mondja a fáma, ha álmából keltik fel akkor is tudja.... A nők pl. úgy kötnek/horgolnak, hogy oda sem néznek, pl. a tv-t nézik! Az iskolai tanulás nem elsősorban készségeket kell kialakítson, mivel ahhoz tök felesleges lenne 12 év iskolába járás, sőt még 8 is! Elég lenne pár hónap, ahogy a betanított munkásoknál, vagy éppen a korcsolyázás/kötés, stb. megtanulásához. Az íráshoz/olvasáshoz/számoláshoz nem a készség kialakítása a nehéz, az időt igénylő, hanem a hang összekötésének a betűvel vagy a számolás logikájának a kialakítása, ami biza memorizálással történik. Alkalmazni, intuitiven használni csak azt lehet, ami jól be van vésve és asszociációs kapcsolatai vannak más memorizált ismeretekkel. Hiába kapálóztok a tanulást, bevésést, vagyis memorizálást nem lehet megspórolni! A tanulás ezért munka s nem szórakozás, bár nyilván a munkát is lehet élvezetből, szórakozva végezni! Csak az a probléma ezzel, hogy addig amíg jól esik, a munkát viszont nem csak addig kell! (egy 4 szakaszos verset lehet élvezve megtanulni, no de egy 20 vagy több szakaszost is? A színész élvezettel tanulja egy főszerep szövegét, no de mindvégig? A zenész, szobrász, festő , író addig dolgozik amíg jólesik s nem amennyire kötelezik, stb). A hobbi tevékenység is munka, de nem minden munka hobbi tevékenység, s akkor biza nehéz és fárasztó. Ilyen a tanulás is, amit szintén nem lehet fáradtan csinálni, viszont lehet gyakorolni úgy is a vele járó készségeket.
fogas paduc
2019. február 04. 15:57
HA valamit begyakorolsz, akkor azt a tevékenységet már nem az "agykérgeddel", hanem alsóbb rendű központoddal végzed el, azaz nem is tudatosul benned, s közben megcsinálod - pl amikor kerékpározni tanulsz - vagy akár járni..... Ha valami elméleti dolgot gyakorolsz, akkor azt már gondolkodás nélkül is megcsinálod, így kinyilnak előtted a magasabb összefüggések, melyek addig rejtve maradtak, könnyebben fogsz asszociálni, összefüggéseket észrevenni. Az a jó, amikor egy jelenség lemodellezéséhez példát tudsz magadnak kreálni, s a problémát azon a rendszeren lemodellezni - persze az analógia figyelembevételével....
fogas paduc
2019. február 04. 15:51
Na most, a kis iskolában a tanulási sebesség 1 egységnyi, akkor a felső tagozatban kb 3 egységnyi, a gimnáziumban kb 10 egységnyi, az egyetemen pedig 1000 egységnyi. Az iskolában az ember megtanul tanulni. Ellenben, ha nem tanul meg tanulni, akkor az már az egyetemen nem fog sikerülni......
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!