Akár hetven kisebb szervezet léphet a Klik helyébe

2016. április 01. 13:40

Átalakul a minősítési rendszer, csökkennek az adminisztrációs terhek, a július elsejével megszűnő Klik helyett hatvan-hetven önálló jogkörrel és költségvetéssel rendelkező szervezet jön létre - ismertette Palkovics László oktatási államtitkár az oktatásügyben bekövetkező változásokat egy pénteki iskolaigazgatói konferencián.

2016. április 01. 13:40

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Magyar Tudományos Akadémia közös, A jövőért, gyermekeink oktatásáért elnevezésű konferenciáján a köznevelési kerekasztal tapasztalatait felhasználva mutatják be az iskolaigazgatóknak a tervezett változtatásokat. Palkovics László ismertette a köznevelési kerekasztal munkáját, az eddig megfogalmazott javaslatokat. Kiemelte: 35 ezer pedagógus számára például biztosítják 2017-ben a lehetőséget a minősítésre való jelentkezésre, amelynek a rendszere is átalakul.

Módosították a tanfelügyelet, az önértékelés rendszerét, csökkennek az adminisztrációs terhek. Javaslatot tesznek arra is, hogyan lehetne megoldani az év közben nyugdíjba menő tanárok ügyét, de a tanulókkal kapcsolatban is lesznek intézkedések. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Balog Zoltán miniszter által a konferencián bejelentett változásoknak megfelelően július 1-jétől átalakul az intézményfenntartó rendszere, megváltozik a működési forma.

Balog Zoltán miniszter nem sokkal korábban közölte: nemsokára a kormány elé terjesztenek egy javaslatot, amely szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) helyett hatvan-hetven olyan szervezetet hoznának létre, amelyek rendelkeznek önálló jogi személyiséggel, önálló költségvetéssel, így az igazgatók közvetlenül tudnák elérni azokat a szervezeteket, ahol a döntések megszületnek. Palkovics László előadásában szólt arról is, hogy a munka folytatásában kiemelt szerepe lesz a pedagógusképzési és -továbbképzési rendszer átalakításának; közvetlenebb és erősebb lesz a kapcsolat az egyetemek és a köznevelési intézmények között.

Átdolgozzák a nemzeti alaptantervet is

Emellett átdolgozzák a Nemzeti alaptantervet és a kerettanterveket, csökkentik a tanulók terheit. Jelezte: az új intézményfenntartói struktúrában egyértelmű és stabil irányítói, szolgáltató viszony kialakítására törekednek a fenntartó és a nagyobb önállósággal rendelkező iskolák között, továbbá a kerekasztal kijelöli a struktúra- és infrastruktúra-fejlesztés irányait. 

A konferencián Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság elnöke, a köznevelési kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportjának vezetője a felnövekvő generációhoz alkalmazkodó oktatás stratégiájáról szólva kiemelte: meg kell határozni a 21. századi iskola alapfunkcióit, újra kell értelmezni, mi a tudás, mert az nem egyenlő a statikus lexikális ismerettel. Hangsúlyozta: a tudás és a készségek alapozása, a tanulási készség és késztetés kialakítása a 21. századi iskola egyik legfontosabb feladata. Felidézte: korábban volt ismeretalapú kerettanterv, volt tevékenységközpontú, de „2016-ban az oktatási rendszerek túllépnek a mechanikus rendszeren, a kulcskompetenciák bűvöletén”.

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csurcsányi
2016. április 01. 22:57
A minősítést egyébként a köztisztviselőnek 5 évente írja elő a KTV amit a vezetője végez el.A tanaraknak mi a problémája evvel?Nagyon sok fiatal tanár van akiket csak az iskolák szerződéssel tudnak alkalmazni,mert a fő állásban még nyugdíjas korú tanár van állásban.Miért nem élvezi nyugdíjas létét már ez a öreg már?
KannibálTatárÚr
2016. április 01. 22:11
"Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság elnöke, a köznevelési kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportjának vezetője a felnövekvő generációhoz alkalmazkodó oktatás stratégiájáról szólva kiemelte: meg kell határozni a 21. századi iskola alapfunkcióit, újra kell értelmezni, mi a tudás, mert az nem egyenlő a statikus lexikális ismerettel." Már elég régen jártam iskolába. A "statikus lexikális tudást" már akkor sem preferálták és ez nem volt semmilyen újdonság. A gondolkodásra való tanítás volt a cél. Ha a 21. századi iskola alapfunkciója az, hogy mindenki kapjon érettségi bizonyítványt, a tanítás szinvonaláról ne bezéljetek, mert a konvoj gyorsaságát a leglesúbb jármű határozza meg. A tanításnak pedig a legkevésbé rátermettekhez kell igazodni.
pemete jakab
2016. április 01. 18:59
"Akár hetven kisebb szervezet léphet a Klik helyébe" És ahogy a Fidesz centralizációs politikáját ismerjük, a legkisebb is nagyobb lesz, mint a mostani Klik.
pemete jakab
2016. április 01. 17:20
Hogyhogy megszűnik a Klik? Orbán nemrég még azt mondta, 2018 előtt semmiképp. Hát az ő szava már semmit sem ér?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!