Forrás: MNB
Mennyire tett be az ingyenes készpénzfelvétel és a tranzakciós illeték?
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy ha ennyire megéri az államnak, hogy elmozduljunk az elektronikus fizetés felé, akkor jó ötlet volt-e bevezetni tavaly év elejétől a 150 ezer forint erejéig szóló ingyenes készpénzfelvételt.
Varga Lóránt ezen felvetésünkre azt mondta: azt nem lehet tudni, hogy mi lett volna, ha nem vezetik be, de az MNB statisztikái szerint az elektronikus fizetések terén nem volt törés az ingyenes készpénzfizetés bevezetése óta. A növekedés lassú, de azóta is töretlen. A kintlévő készpénzmennyiség az utóbbi években nőtt, de ez már az ingyenes készpénzfelvétel bevezetése előtt is így volt – tette hozzá. Szerinte az eddigi pénzforgalmi adatok és folyamatok arra utalnak: a 150 ezer forintos felső határral egy olyan mértéket sikerült eltalálni, ami a korábban megszokottnál több készpénzfelvételre nem motiválja a lakosságot.
Szintén az elektronikus pénzforgalomra hat a tranzakciós illeték is, amit három éve vezettek be. Varga Lóránt ezzel kapcsolatban kifejtette: mivel jogszabály nem tiltotta, a bankok ezt olyan módon terhelték át, amire kevésbé érzékenyek a fogyasztók. Például egyszerűen megemelték az éves kártyadíjat, és nem egyedi kártyás vásárlásonként számolják fel a tranzakciós illetéket – ettől még nem következett be jelentős kártyaszám-csökkenés. Szerinte ez jó irány lenne más banki költségeknél is, például az egyszeri átutalások illetékét be lehetne építeni a számlavezetési díjba.
A legújabb „készpénzesítő” fejlemény egyébként, hogy Orbán Viktor bejelentette: azt tervezik, hogy a magyar cafeteria-rendszer uniós elmarasztalása miatt készpénzben fogják kifizetni a cafeteriát. Ez azt jelentené, hogy az adókedvezmény megmarad, de a cafeteria korlátozott felhasználásával ellentétben a készpénz-cafeteriát nyilván akármire és akárhol el lehet majd költeni.
Fehéredett a gazdaság a készpénzkorlátozástól?
Bár a cégekre vonatkozó 1,5 milliós készpénzkorlátozást is ki lehet kerülni, mint ahogy minden ilyen szabályt, Varga Lóránt szerint mégis van értelme a korlátnak: minél macerásabb kikerülni, annál kevesebben fogják. Hasonló példaként még az online pénztárgépeket hozta fel, amelyeknek köszönhetően jelentősen nőttek az áfabevételek.
A gazdaság fehérítésére való örvendetes törekvéssel párhuzamosan azt is érdemes szem előtt tartani, hogy mindeközben mennyire teszi átláthatatlanná az állam saját magát – mondjuk épp a jegybankkal összefüggésben.
Míg az MNB alapítványai által elköltött százmilliárdos közpénzek sorsa a jövőben nem számít nyilvános, közérdekű adatnak, addig a cégek másfélmilliósnál nagyobb üzletei automatikusan a gyanú árnyékába és az állam figyelő szemei elé kerülhetnek.