Az állami elvárásoknak nem csak drága megfelelni, az összesnek egyszerre megfelelni szinte lehetetlen. Sok hatóság fontos és hasznos eszköznek tartja a túl szigorú szabályokat: ezek segítségével tudják rászorítani a cégeket, hogy komolyan vegyék a hivatalt, teljesítsék annak informálisan megfogalmazott elvárásait. A könyvelő például nem csak a papírmunkát végzi el, ő segít abban is, hogy mennyi adót kellene fizetni. Az építési engedélyt intéző tervező, vállalkozó nem csak azt tudja, melyik szakhatóság miért felel, ő tudja azt is melyik helyen milyen technológiai megoldással nyerhető meg legkönnyebben a hivatal.
Ezek a problémák az egész gazdaságot sújtják, csak a kisebb cégeket jobban. Ennek több oka is van. Egyrészt nem sokkal kevesebb a papírmunka az adózással, egy beruházás engedélyeivel, ha kisebb a cég. Másrészt, egy külföldi vállalat több száz fős üzeméért az államapparátus egésze küzd a potenciális külföldi telephely ellen – figyel, segít, nagyvonalú. Harmadrészt, a globális hálózatban működő cégek olyan eszköztárral rendelkeznek az állammal szemben, amit egy kis cég nem tud alkalmazni: az ő projektjeik mérete mellett már megfizethetőek a hatósági labirintusokban sokszor a hivatalnokoknál is jobban mozgó drága szakértők, vagy képesek abba az országba szervezni egy tevékenységet, ahol egyszerűbb, olcsóbb az állam.
Így a drága, nehézkes és kockázatos állam gyakran versenyhátrányt okoz a hazai kis cégeknek. Ebből egyenesen következik a kurucos attitűd: a munkánál sokszor fontosabb a hivatali küzdelem; ahol lehet ott jobb a hatóságok számára nem láthatóan szervezni a működést; csak óvatosan szabad idegen terepre merészkedni, új dologba belevágni.”