Lázár nagy dobása: januártól teljes átalakítás jön a közlekedésben
2025 januárjától új korszak kezdődik a MÁV-csoport életében.
Kockázatos körülmények között viszik a BKV-buszok a bevándorlókat a határra. A járművezetők a szolgálatukkal együtt összesen akár 24 órát is vezetnek, ami életveszélyes.
„Kockázatos körülmények között viszik a BKV-buszok a bevándorlókat a határra, ezért az Egységes Közlekedési Szakszervezet tökéletes műszaki állapotú járműveket, mindegyikre két kipihent sofőrt és nekik megfelelő ellátást, valamint szükség esetén szállást követel. Ezek a járművezetők ugyanis a szolgálatukkal együtt összesen akár 24 órát is vezetnek, ami életveszélyes, ráadásul több mint a duplája az EU-s szabályban megengedettnek – figyelmeztet az EKSZ.
Éppen itt az ideje, hogy a BKV tervezetten készülhessen a menekülteket segítő programra, s nem úgy, ahogy ezt, a kaotikus helyzet miatt eddig kellett tennie: váratlanul, az éjszaka kellős közepén ugrasztották ki az ágyból a fáradt sofőröket, akiknek kétes műszaki állapotú – »a városban még elmegy« – járművekkel kellett emberek százait órákon át utaztatni az autópályákon – számol be az eddigi döbbenetes tapasztalatokról Nemes Gábor, az EKSZ elnöke. Akad olyan sofőr, aki visszautasítja az éjszakai váratlan bevetést, mert ilyen körülmények között – műszak után, éjszaka, felkészületlenül – nem mer felelősséget vállalni az emberek életéért. De ebből van kevesebb. Jó néhányan azonnal hadba állnak a kérésre, de egész úton azért fohászkodnak, hogy semmi baj ne történjen éjszaka, az utakon. Odafelé konvojban mennek – legalábbis eddig így volt –, ám egy esetleges műszaki hiba miatt nem állhat meg az egész menet, a szerencsétlen sofőrnek és az utasoknak órákig kell várniuk a segítségre, a sötétben, az országúton. Visszafelé pedig már mindenki jön, ahogy tud, hiszen oda kell érni a fővárosi szolgálatra. Vagyis, a hazafelé tartó sofőrök egyedül vannak, tökéletesen védtelenek kint az utakon. Egy ilyen akció miatt egy BKV buszvezető a saját szolgálatával együtt akár 24 órán át ül a volánnál, utasokat szállítva. Ez pedig nemcsak a duplája az EU 11 órás előírásának, hanem életveszélyes felelőtlenség is – figyelmeztet Nemes.
A szakszervezet a sofőrök és az utasok – a bevándorlók és a fővárosiak – védelmében is ezért mostantól elvárja, hogy a menekültek szállítására csak tökéletes, lehetőleg új típusú buszokat küldjön a cég, s mindegyikre két, az út várható nehézségeire felkészített, egymást váltó járművezetőt delegáljon, mert csak így lehet garantálni mindenkinek a biztonságát. Nemes hangsúlyozta: a szakszervezet szívesen segít a szervezésben, s a járművezetők toborzásában az útra – legalább a szolgálatok és a határjáratok időpontjának a koordinálásában –, de ehhez az kell, hogy a cégvezetés szóba álljon az érdekvédőkkel, s bevegye az »akciócsoportba« őket. Az EKSZ mielőbbi, úgynevezett konzultációt sürget a cégvezetéssel, hogy a részleteket a lehető leggyorsabban egyeztethessék, mielőtt még valami tragédia történne.
Az elnök az »egy busz, két járművezető« követelést azzal indokolta, hogy a városi sofőrök szervezete a fővárosra jellemző erős stresszhez szokott, egy ilyen hosszú út, ráadásul éjszaka, fáradtan, kockázatos bágyadtsághoz, figyelemkieséséhez vezethet. Egymást váltva viszont mindenki biztonságban érezheti magát. A szakszervezet elvárja azt is, hogy az akcióban résztvevő sofőrök megfelelő körülmények között, megadott időközönként pihenhessenek az úton, regenerálódhassanak egy pár órát, mielőtt visszafordulnak a határról, s újra szolgálatban állnának a fővárosban. Nemes szerint a bevetésre előre toborozni kell az embereket – borítékolhatóan sokan jelentkeznek majd –, hogy mindenki kellően fel tudjon készülni az útra, mert így sokkal hatékonyabb és biztonságosabb lesz a menekülteknek nyújtott segítség.”
(Közlemény)