L. Simon: A reklámadó az igazságos közteherviselés része

2014. június 11. 09:30

Szerdán sürgős eljárásban tárgyalja a parlament a reklámadóról szóló előterjesztést. A javaslatot benyújtó L. Simon László a vitában azt mondta: az igazságos közteherviselés része lesz a reklámadó.

2014. június 11. 09:30

Szerdán tárgyalja az Országgyűlés a reklámadóról szóló javaslatot, kivételes sürgős eljárásban. A beterjesztő L. Simon László a vitában azt mondta: az igazságos közteherviselés része lesz a reklámadó. 

Kijelentette: a javaslat nem csorbítja a sajtószabadságot, a kormány iránt leginkább kritikus médiumok nem is fognak reklámadót fizetni. Magyarországon sajtószabadság van, és amíg a Fidesz-KDNP kormányoz, az is marad – mondta L. Simon László, aki szerint a reklámadó bevezetése műsorokat, munkahelyeket nem veszélyeztet.

L. Simon László megerősítette, hogy a reklámadóból 8-10 milliárdos bevételre számítanak. Szavai szerint ez egy jelentős tétel a költségvetésben, amit alapvetően oktatási célokra terveznek fordítani. Azt mondta, olyan pusztítást végez az ifjúság körében néhány médium, amit nem árt ellensúlyozni. Jelezte: a Fidesz-frakció a reklámadóról szóló indítvány benyújtását és elfogadását is egyhangúlag támogatta, s felméréseik szerint a társadalom széles rétegei is támogatják ezt az adónemet.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormány támogatásáról biztosította a javaslatot.

A jobbikos Novák Előd arról beszélt: alapvetően támogatják a reklámadó ötletét, de szerintük a társadalmilag hasznos reklámokat mentesíteni kellene ez alól. Novák ötleteket is adott az adó alóli kibújásra: mivel félmilliárdos bevétel fölött kell majd a reklámadót fizetni, így a cégek szétszervezésével, több, félmilliárdnál kevesebb bevételű testvérvállalat létrehozásával meg lehet úszni a reklámadót – mondta.

Schiffer András, az LMP vezérszónoka arról beszélt: ez valójában nem reklámadó, hanem médiaadó. A társadalmi nyilvánosságból szerinte mára száműzték a kritikai potenciált, és a médiapiac szerte a világon érdekelt a túlfogyasztás és a kritikátlanított politikai nyilvánosság fenntartásában, így elejét véve bármiféle lázadásnak. Egy valódi reklámadót, ami a túlfogyasztás ellen irányul, támogatni tudnának, de a jelen javaslat nem az – szögezte le. Schiffer hangsúlyozta, hogy – főleg az utolsó pillanatban benyújtott módosító miatt – az állam a reklámadóval nyíltan beleavatkozik a két nagy kereskedelmi tévé versenyébe.

A fideszes Pogácsás Tibor azt mondta: 8-10 milliárd forint igenis sokat számít a kistelepüléseknek. Hangsúlyozta: az adózói körbe minél több szereplőt be kell vonni, mert így lesz lehetőség majd a mindenkit terhelő adók kulcsainak csökkentésére.

Az egyelőre még mindig nem világos, hogy mire költené a Fidesz a költségvetési szempontból nem igazán jelentős, reklámadóból várt összeget. A javaslatot benyújtó L. Simon László „a magyar újságírás minőségének javítására”, Lázár János oktatásra és iskolafejlesztésre, Pogácsás Tibor pedig a fentiek szerint kistelepülések fejlesztésére.

Összesen 70 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MOPO3OB
2014. június 15. 14:17
Alig adóztak valamit. A nagyon kevés befektetéssel tiszta pénzt termelő vállalkozások tevékenységére nem véletlenül vetnek ki célzott adókat. Egy casino is fizet a szerencsejáték tevékenység után is adót, pedig neki fenn kell tartania a személyzetet, biztonsági szolgálatot, biztosításokat, jogdíjakat, stb. Itt is hasonló tevékenységről van szó, csak sajnos egy egész országot mérgez az RTL gagyiszórással, gyerekeket sem kímélve. A műsorgyártás költségei valójában elenyészőek, a költségeket pénzszivattyúk jelentik amik a német tulajdonosnak dolgoznak. A jogdíj bizony tiszta pénzszivattyú, és "saját" műsoroktól kezdve a berendezési tárgyak elrendezésén át a takarító személyzet munkaprotokolljáig mindenre kiterjednek. Jellemzően vastagon fognak EU keleti felén a ceruzák amikor megkötik ezeket a szerződéseket. Nem baj, hogy komoly kiadást jelentenek a multi magyar leányvállalatának, sőt az a jó nekik. Így tudja leghatékonyabban kiszippantani a pénzt a multi anyacége adózatlanul. Ez a fő oka annak, hogy szektorális adók mint most a reklámadó bevételre vannak kivetve. A jó multik ugyanis pont azt csinálnák mint az egyszeri magyar kisvállalkozó, ahol minden nyereséget elvisz a szlovák cimbora kiszámlázott tanácsadásaival. Azaz csak vinne ha lenne hozzá jogi osztálya, hogy lenyomja a millió/óra tanácsadó számlákat NAV torkán. A multiknál viszont van jogi osztály és meg is csinálják.
MOPO3OB
2014. június 15. 14:17
"Amúgy most sem kényszerít senki arra, hogy kertévét nézzél. Én sem azt nézek. De nem értem, hogy miért zavar, hogy vannak, és esetleg uram bocsáss, még akár nyereséget is termelnek a tulajaiknak." Nem nézem de ettől még van véleményem az RTL-ről. És lehet nyereséget is termelni. Csak ezután adót is kell fizetni, ahogyan azt mások is megteszik. Erről szól a reklámadó.
MOPO3OB
2014. június 15. 14:17
Eddig az volt, hogy ingyen lehetett nézni tetőantennáról. A lakosság 10%-a sem nézte analóg antennáról az RTL-t és TV2-t. A többség kábelről vagy műholdról nézte. És itt bár ingyen volt elvben mégis fizetett, mert csodák csodája az RTL és TV2 műsora valamiért csak fizetős RTL II és Super TV2, ezek előtt IKO-s csatornák mint Film+, Sorozat+, illetve TV2-höz kötődő Pro4, Fem3 stb csatornákkal egy csomagban volt elérhető. Az RTL és kábelszolgáltatók közötti szerződéseket ha megnéznénk elég sok csontváz esne ki a szekrényből. Abban biztos lehetsz, hogy nem a UPC vagy DIGi erőltette be az elvben ingyenes RTL-t a drágább csomagokba. A Google Írországi leánya az EU jelenlétet is biztosítja, például azért, hogy perek vagy EU vizsgálatok esetén (az utóbbi időben volt pár ilyen) "belföldi" leányával tudja képviselni magát. Mellette persze szempont volt az alacsony ír adó is. De már pár éve megtalálták a Google lokális "adóztatásának" lehetőségét is. Az egyik az, hogy pénzt kérnek a mobilszolgáltatók az adatforgalomért a Googletől. Egy országnak jóval komolyabb lehetőségei vannak. Egyébként régóta téma az EU-ban, hogy ahol a profit keletkezik ott kell helyben adózni is. A Google egyébként abszolút partner. A Facebook egyelőre jenki f@szparaszt módjára viselkedik, de könnyen jobb belátásra lehet bírni.
MOPO3OB
2014. június 15. 14:17
A saját gyártású gagyi műsor maga is tele van reklámmal, a reklámblokkokon kívül. Ezért éri meg neki. Ha pedig sokba kerül (ami egyébként kamu és könyvelési trükközés) akkor be kell zárni a boltot. Az Youtube tele van néhány személyes társaságok által előállított tartalommal. Sok mögött még vállalkozás sincs. Azok is hozzák az RTL műsorok színvonalát, sőt gyakran jobbat is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!