Nem reklámozható a reklámadó

2014. június 12. 08:07

Előállt az a furcsa helyzet, hogy egy nemzeti adórendszer egyszerre nélkülözi a méltányosságot és a semlegességet. Ez a fiskális politika az igazi hungarikum, amire azonban nem lehetünk büszkék.

2014. június 12. 08:07
Deák Dániel
Deák Dániel

A vertikális méltányosság jegyében (amikor célként fogalmazódik meg a társadalmi csoportok közötti különbség enyhítése fiskális politikával) adóprogresszióval és más eszközökkel az állam beavatkozik a gazdaságba, hogy újra elossza az előállított értékek széles körét. Ennek alternatívájaként viszont (vagyis a beavatkozástól való tartózkodás esetén) az adópolitikának semlegesnek kellene lennie. A fogyasztási adóztatás alkalmazása során az állam lemond a vertikális méltányosság érvényesítéséről. Az intenzív ágazati hatósági beavatkozások azonban aláássák a semlegességet is. Így előáll az a furcsa helyzet, hogy egy nemzeti adórendszer egyszerre nélkülözi a méltányosságot és a semlegességet. Ez a fiskális politika az igazi hungarikum, amire azonban nem lehetünk büszkék. Ebből a csapdahelyzetből csak akkor lehetne szabadulni, ha az ágazati különszabályozás visszaszorulna. A reklámadó nem ebbe az irányba mutat. Még súlyosabb probléma az, hogy a piacgazdaságtól idegen állami hiperaktivitás (a válság kezelése úgymond célzott intézkedésekkel) aláássa a demokratikus politikát és a jogállamot. A reklámadó különlegessége abban fogalmazható meg, hogy egyszerre káros a gazdaságra és a politikára.

A frissen bevezetett reklámadó akár jelképe is lehetne az unortodoxiának, s az az állam, amely ezt érvényesíti, a mának él. A politikai demokrácia és a jogállam gyönge teljesítménye miatt nincsenek érzékelhető korrekciós mechanizmusok, amelyek kiváltanák a szükséges gazdaságpolitikai irányváltást. A növekedés hiánya és a demokráciadeficit együtt ellehetetlenítik a jövőt. Kiszámíthatóság és demokratikus garanciák hiányában hiányoznak az ésszerű megfontolások, indulatból és elfogultságból születnek döntések, és a polgárok alárendelődnek az önkénynek. Az elfogadott reklámadó éppen ennek a politikának a terméke.

Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2014. június 15. 13:13
Aki utálja a reklámokat, annak kéne leginkább tiltakozni a reklámadó ellen, mert a műsorszolgáltató nyilván azzal pótolja a bevételkiesését, hogy kétszer annyi reklámot nyomat, mint eddig. Mondjuk, fidesznyikeknek ott van még az is, hogy a kormányzat elleni híreket közöl, hogy megszabaduljon tőlük. (megjegyzem, hogyha nem veszel reklámozott terméket, kőbaltával fogsz még fogat mosni is.)
cutcopy
2014. június 14. 08:24
Ááá, inkább el sem olvasom..
viktóriaa
2014. június 13. 22:03
ÉN FILMET MECCSET KONCERTET...ÉS NEM PROSZTATAFÜZIKE AKÁRMILYEN HUGYOS TÉMÁT AKAROK NÉZNI!!!!
viktóriaa
2014. június 13. 22:03
TELJESEN EGYETÉRTEK A REKLÁMADÓVAL !!! DE TELJESEN! VÉRLÁZÍTÓ,HOGY BEKAPCSOLOM A TV-T ÉS AZT KELL LÁTNOM, HOGY A NŐK HOGYAN VÉDHETIK KI A CSEPEGÉSÜKET----HOGYAN UGRÁLHATNAK MENSZESZ ALATT---MERT OLYAN FANTASZTIKUS A TAMPON...HOGY FÉRFI UGY NEM TUDJA ELDUGASZOLNI...A KINCSTÁR BEJÁRATÁT.....SZÓVAL KÖSZ..EZ NEM KELL. FIZESSÉK MEG DE NAGYON!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!