Az Avea.hu esküvői portál elkészítette átfogó felmérését látogatói körében arról, hogy milyen preferenciák mentén házasodnak 2014-ben a mai fiatalok, milyen trendek várhatóak az esküvői piacon idén és mennyit költenek a párok a lagzira. A nem reprezentatív felmérésben részt vevő több mint 100 válaszadó – 96%-ban nő – elárulta, hogy milyen esküvőt tervez párjával, hova utazna szívesen nászútra, vagy éppen mit szeretne nászajándékba.
Lassan, de nő a házasodási kedv
A KSH január 24-én publikált adatai szerint 2013 novemberig 34 721 házasságot anyakönyveztek, 1,9 százalékkal többet mint 2012 azonos időszakában, így jó hír az esküvői piac szereplőnek, hogy remélhetőleg marad a 2012 óta növekedésbe fordult házasodási kedv. Az Eurostat adatai alapján a magyar házasodási kedv megegyezik a francia, spanyol, belga és szlovén átlaggal, ugyanis ezekben az országokban szintén 29 000 - 36 000 házasság köttetett 2012-ben.
Mekkora az esküvői piac?
Az Avea az esküvők kapcsán megkérdezett több mint 100 házasulandó -többségében nő - válaszaiból kiderül, hogy az esküvőkre előirányzott átlagos összeg 1 millió forint körül határolható be, de 28% költene ennél jóval többet is élete nagy napján. Bár a honlap látogatói elsősorban fiatal, városi nők, köztük meglepően magas 11% válaszolta azt hogy 100 000 Ft-nál nem lenne hajlandó többet költeni esküvőre. Mivel a válaszadók 4%-a csak két tanú kíséretében kíván egybekelni, 5% pedig nem akar lagzit szervezni így ez az összeg az ő esetükben reálisnak mondható. 22% pedig szigorú költségvetéssel számolva félmillió forintban jelölte meg a tervezett összeg nagyságát.
A felmérést a 36 000 házasságra vetítve megbecsülhetjük a hazai esküvői piac nagyságát, amely nagy vonalakban 30 milliárd forint körül határozható meg. Számításainkkal egybevágóan a Haszon magazin 2010-es számítása is 30-40 milliárdosra becsülte a piac nagyságát.
Nászajándék, nászút
A válaszadók közel 70 százaléka pénzt szeretne nászajándékba, így ők vélhetően szeretnének valamennyit visszakapni az esküvői árából, 11% gyűjt nászútra, ahova a többség szeretne elmenni, ha csak belföldre is (17%), 13 % nem tudja hogy megy-e és hogy pontosan hova, és csak elenyésző 5 % válaszolta, hogy egyáltalán nem tervez nászutat. A válaszadók közt a legkedveltebb célpontok a dél-európai tengerpartok, az európai nagyvárosok, valamint a Maldív-szigetek és karibi térség.