Háy János úgy vélte, ha lehetséges is európai identitás, annak mindenképpen a regionális értékekre és a sokszínűségre kell épülnie. Mint mondta, „a schengeni határok hiába írták felül Trianont, a gazdasági rendszerek leuralják mégis Európát” – például a mobil is átvált a határnál másik rendszerre, és a szomszédos államban is sokkal drágábban tudunk telefonálni („már nem” – javított Csordás, mire Háy vonakodott, végül is ez csak egy példa volt a sok közül).
Az identitás kérdésében nagyjából konszenzus alakult ki: ennek mindenképpen a sokszínűségen kell alapulnia. Szilágyi Ákos szerint Magyarországon azt nem értik, hogy a kettős állampolgárság is csak EU-s keretben jöhetett létre, és rengeteg előnyünk származik a tagságunkból, például a falvak nagy részének fejlesztése uniós forrásból valósulhatott meg. Mint mondta, mi mégis a „maroknyi szuverenitásunkért küzdünk” – pedig inkább ki kéne használnunk az új helyzet adta lehetőségeinket.
Menasse az integráció kapcsán felvázolta azt, amit már az ÉS-mellékletben megjelent esszéjében (Nincs alternatíva? Mindent vagy semmit!) is kifejtett: eszerint szükséges egy posztnacionális helyzet megteremtődése, és végre tényleges jogköröket kell a nemzeteknek átruházniuk az Európai Unióra. Mint említette, az EU-projektnek már a lényege is a nemzetállamok meghaladása volt, ám közbeszólt az Európai Tanács, melynek létrejötte bár szükséges volt, de csak hátráltatta a valódi egységesülés felé tett igyekezetet. Szerinte a helyzet megoldása az lehet, hogy túllépünk a nemzeti demokrácia XIX. századi modelljén, mert ez már nem lehet életképes a XXI. században. Később azt is hozzátette, hogy a néhány éve kirobbant válság és a megnövekedett nemzetállami igények problematikája a tyúk és a tojás esete, és ezek kölcsönösen feltételezik egymást. Szerinte inkább azt a kérdést kell feltenni, hol van a kakas: „az Európai Tanács a kakas”. Menasse úgy gondolta, a posztnemzeti helyzet előállása szükségszerű, és az Európai Unió jelenleg a világ avantgárdjának tekinthető.
A korábbi témához visszatérve Krüger úgy fogalmazott, hogy ő mindig veszélyt szimatol, amikor nemzeti identitásról beszélnek. Szerinte nemzeten túli identitásra van szükség, ami viszont sajnos nem az ő életében fog már kialakulni. Konrád egyetért, mint mondja, neki „kezdettől gyanús volt a nemzeti identitás fogalma”. Ez szerinte csak a politikai hatalmasok fegyvere, és úgy en bloc egy identitásról is csak maga Isten tudott beszélni, amikor kinyilatkoztatta: „vagyok aki vagyok”. Konrád szerint természetes, hogy egy embernek több identitása van – ezt meg is toldotta egy anekdotával, miszerint a költő mondta: „az embernek nem lehet két identitása, ahogy két szerelme sem”. Ehhez Konrád ironikusan csak annyit fűzött hozzá: „Pont te mondod ezt?” Véleménye szerint a kollektív identitás politikusoknak eszköz, de polgárokra nézvést csak veszedelem lehet.
Szilágyi Ákos ennek nyomán úgy tartotta, EU-s identitást sem lehet felülről számon kérni – ahogy például a nemzetállami identitás nosztalgiája is mesterségesen lett megteremtve. Mint mondta, Nagy-Magyarország nem létezett soha nemzetállamként, ez csak birodalmi keret volt, és ráadásul kultúrák, nyelvek, etnikumok folyamatos kommunikációját tette lehetővé, Trianon pedig a homogén nemzetállam megteremtésével ezt vette el tőlünk. Arra következtet: a föderatív Európa is csak ezt a sokszínűséget tenné lehetővé, bár sajnos komoly ellenreakciókat vált ki jelenleg ez a fajta integrációs törekvés. De a nacionalizmus már nem mutathat jövőt nekünk.