„Etikus lájkolás” címmel is tartottak kerekasztal-beszélgetést szerdán a Barcamp Web 2.0 Smyposiumon. Novák Magdolna, a neten Zencsaj néven ismert marketingszakember és Berényi Konrád, az Onlinemarketing blog írója egymástól teljesen eltérő álláspontokat ütköztetett. Talán csak a moderátor felvezető kérdésére adott válaszuk egyezett: arra, hogy mennyi mindent lehet lájkolni, illetve hogy miről is érdemes beszélni lájkolás címszó alatt, úgy reagáltak: a legfontosabb a page-ek lájkolása. „Ez egy nagyon egyszerű véleménynyilvánítási mód, ami másfél-két évvel ezelőtt jelent meg, de egyre inkább érdemes óvatosan bánni vele” – mondta ezzel kapcsolatban Novák.
A hallgatók ezt követően megtudhatták, létezik etikus és nem etikus lájkolás is, ami az egyes vállalati profilok követését illeti. Berényi azért megjegyezte, mivel ő alapvetően marketinges, lehet hogy amit ő etikusnak gondol, azt mások nem. „Etikus, az, ami erkölcsös” – válaszolt Novák, hozzátéve: „én is marketinges vagyok, de én nem minden áron próbálom megszerezni az ügyfeleket”. Szerinte a partnernek tudnia kell, hogy adott cég milyen értékekkel rendelkezik, és nem szabad őt becsapni. „Csak azt lehet mutatni, amit később el is lehet érni.”
Bár a moderátor Végvári Imre itt megpróbálta levonni azt az általános következtetést, miszerint „etikus az, ami nem veri át a felhasználót”, Berényi ezt nem fogadta el. Az onlinemarketinges szerint ez alapján a reklámok kétharmadát ki kellene dobni a szemétbe. Példaként a Spar áruházláncot népszerűsítő James Bondot hozta fel, megjegyezve: nem érzi úgy, hogy az etikátlan lenne. Zencsaj úgy látta, ez sarkítás. „A reklám mindig érzéssel ad el valamit – ezzel nincs is semmi gond –, de ha egy teljesen más irányvonalat határozol meg a vásárlónak, mint amit a végén kap, az nem elfogadható” – vélte.
Szinte minden reklám átverés
Berényi szerint a Facebook-pagek esetében érdemes elkülöníteni a „név nélküli” kis cégek és a „nagyok” csoportját. Úgy vélte, az etikusság fogalma másként vonatkozhat az egyes kategóriákra. „A két csoport viselkedése lényegesen eltérő, és amit a nagyoknál nem érzünk etikusnak, az a kicsiknél még beleférhet.” Megismételte: „a reklámok 90 százaléka nettó becsapás, de nem érzem, hogy ez jelentős probléma lenne”.