Testkamerát kapnak a BKK-ellenőrök
A tájékoztatás szerint a társaság több hónapnyi előkészítést követően az első időszakban ötven testkamerával látja el dolgozóit.
A kormány tervei szerint 2014-ben vezetik be a megtett úttal arányos útdíjrendszert, a teherautósok kilométerenként nagyjából 20 forintot fizetnek majd – értesült az Index.
Az Index úgy tudja: az e-útdíjat kezdetben főleg gyorsforgalmi utakon szednék, és a személyautósok még évekig használhatják a matricát. Az sem kizárt, hogy egy részük később már minden utat ingyen használhat. A rendszer kiépítése 50 milliárdba kerülhet. Az e-útdíj az első évben 110 milliárd bevételt hozhat, de tizenhárom év alatt 400 milliárd fölé nőhet az összeg.
A fejlesztési minisztériumi kormányelőterjesztése szerint a megtett úttal arányos, vagyis kilométerenként kiszabott útdíjat kezdetben a ma D2, D3 és D4 díjkategóriába tartozó járművek fizetnék egyes útszakaszokon. A negyedik díjkategóriájú, D1-es (J1-es) járművek, tehát a személyautók, a motorok és az egyéb 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek tulajdonosai alapesetben továbbra is matricavásárlók lennének, de választhatják az e-útdíjat is, ha nekik az éri meg inkább.
Az útdíj a legnehezebb gépjárműveknél körülbelül 20 forintos kilométerenkénti összeg lenne, míg ma egy átlagos kamionos kilométerenként nagyjából 10 forint költ a sztrádahasználatra – írja az Index. Az egyik forgatókönyv szerint kezdetben csak a gyorsforgalmi utakon, valamint a „nemzetközi tranzitforgalom által leginkább terhelt forgalmi folyosóban” kellene bevezetni az útdíjat, míg a másik forgatókönyv szerint a kezdetektől használatarányos útdíjat kellene fizetni valamennyi gyorsforgalmi úton és a teljes főúthálózaton is. Az Index szerint mindkét tervezet úgy számol, hogy az e-útdíjrendszerben fizetős lenne valamennyi autópálya városi elkerülő szakasza, és fizetni kellene az M0-s használatáért is.