Tarolt Magyarország Európa egyik legfontosabb versenyében
Egy friss kimutatás szerint mindössze két ország előzte meg hazánkat.
Szente Vajk és László Szabó Puskás Ferenc lenyűgöző és világhírű sztorijáról készített musicalt. Bravó, hölgyek és urak, nagy ölelés, köszönet és gratuláció!
„Aki ma Magyarországon musicalt készít Puskásról, az sokat kockáztat. Előítéletekkel kell megküzdenie, fanyalgás, fikázás lesz az osztályrésze már akkor, amikor még nem is látta senki a darabot. A Puskás-rajongók attól tartanak, hogy csorbul a mítosz, méltatlan lesz az előadás a legnagyobb hőshöz. A hivatásos gúnyolódók már a gondolatától is viszolyognak, ha lélekemelő, a nemzeti büszkeséget tápláló, közös, magyar élmény van kilátásban. A téma ráadásul annyira kézenfekvő, populáris és hálás, hogy évek óta se szeri, se száma a musical- és filmterveknek Puskásról, ám ezek megvalósításához tudás, pénz, munka, művészi alkotóerő is kell, amiből valami mindig hiányzik. Ha viszont valaki mégis megvalósítja, amit megálmodott, akkor máris mindenki mindent jobban tud, hiszen a téma annyira kézenfekvő, populáris és hálás... Ma már. De nem volt ez mindig így. Nekem mondjuk már vagy harminc éve rögeszmém, hogy ez a mi legnagyobb sztorink a 20. században, de például Moldova György akkor még ilyeneket írt sértettségében és ostobaságában, miután elesett a lehetőségtől, hogy könyvet írjon Puskásról: »Meg lehetne írni Puskás legendáit, mit mondott a bíróknak, Farkas Mihálynak és így tovább – ezek a legendák jórészt nem igazak. Azt is meg lehetne írni, hogy az egész Puskás-mítosz eléggé bizonytalan alapokon nyugszik – ezt minek? Miért ártsunk Öcsinek, és miért döbbentsük meg az olvasókat? Harmadszor: lehetne írni egy őszinte könyvet róla mint emberről – ehhez viszont Öcsi nem elég érdekes jellem! A cipőjét sem kötheti meg korábbi riportalanyaimnak: Berendinek, a ferencvárosi állomásfőnöknek, vagy Leskónak, a hegyaljai szőlésznek. Tizedrészannyit sem csinált életében, mint ők.«
Nos, Szente Vajk és László Szabó szerencsére nem Berendiről, a ferencvárosi állomásfőnökről, vagy Leskóról, a hegyaljai szőlészről készített musicalt, hanem Puskás Ferenc lenyűgöző és világhírű sztorijáról, amelyben meglátták és amelyből kihozták a mindannyiunk szemébe könnyeket csaló magyar hőstörténetet és az örök, általános emberi értékeket.
Új művészi nemzedék dinamizmusa, lelkesedése, hazaszeretete segít végképp halhatatlanná tenni a magyar szempontból kudarcosnak gondolt 20. századi világraszóló sikerszorinkat és annak hőseit. A Czibort alakító Ember Márk, a lányaim egyik kedvence például négyéves volt, amikor Czibor Zoltán meghalt. A nyolc-, tízéves gyerekszereplők, akik mit sem tudnak az ötvenes évekről, zokogtak a meghatottságtól az Erkel színházban a bemutatót követő vastaps után és azt skandálták: Puskás Öcsi, Puskás Öcsi!
Boldog vagyok, hogy a 15 éve megjelent Puskás-könyvem több exkluzív története visszaköszönt a színpadról. Hogy a könyv alapján készült dokumentumfilmünk, a Puskás Hungary, aztán Kristóf Kemény mesekönyve és az abból készült rajzfilmünk információinak egyike, másika is megihlette a musical alkotóit (akik új kutatási eredményekkel és meglátásokkal is bőven gazdagították az Aranycsapat-történetírást). És hogy immár ebben az érzelmes, hatásos színpadi műfajban is megcsodálhatjuk közös büszkeségünket, a Puskás-sztorit. Öröm az is, hogy a Nemzeti Sport és a FourFourTwo magazin (a Mediaworks kiadó sportlapjaiként) elsők között lett a produkció partnere.
Tisztelet a producernek, az író-rendezőnek, a zeneszerzőnek, az írónak, a koreográfusnak és minden alkotónak, hogy az előítéletek gyűrűjében, a világjárvány fenyegetettségének őrült bizonytalanságában ilyen vagány, nívós és – immár kijelenthető – sikeres produkciót állítottak színpadra. Tegnap óta özönlenek hozzám is a gratulációk, amelyek stábtagként csak nagyon kis részben illetnek meg (a téma kutatásáért évtizedes felszínen tartásáért talán inkább), s amelyeket továbbítva, azokhoz csatlakozva én is csak azt mondhatom: bravó, hölgyek és urak, nagy ölelés, köszönet és gratuláció! Magyarnak lenni a világon a legjobb.”