Mi magunk

2020. március 18. 13:50

Utólag visszatekintve nem nehéz e fukuyamai hurráoptimizmust kritizálni, néhány jelenséget azonban jól prognosztizált.

2020. március 18. 13:50
Békés Márton
Békés Márton
kommentar.info.hu

„Bármilyen furcsa, de olykor a legostobább gondolatok fejezik ki legjobban a közhangulatot, mivel a maguk keresetlen egyszerűségével sikerül megragadniuk valamit a közös várakozásokból. Ilyen, jelszóvá sűrített életérzés volt »a történelem vége« is.

A történelemnek, mint ok-okozati események egymásból következő láncolatának, soha nincs vége – amíg az emberek cselekszenek és interakcióban vannak egymással, addig történelem is lesz. Francis Fukuyama 1989 őszén megjelent tanulmányában, amely egy washingtoni neokonzervatív konferencián tartott beszéde írott változata volt, és az abból lett A történelem vége és az utolsó ember (1992) című könyvében valójában nem is a történelem végéről, hanem a történelem beteljesüléséről írt. Ezt úgy értette, hogy a liberalizmus – mely alatt kifejezetten a nyugati, sőt speciálisan amerikai típusú liberalizmusra gondolt –, miután az I. világháborúban legyőzte a császári autokráciát, a II. világháborúban a nácizmust és a fasizmust, a hidegháborúban pedig a szovjet típusú kommunizmust, egyedül maradt a világ ideológiai porondján, mindenféle legitim kihívó nélkül (a nacionalizmust és az iszlámot, ekkor még, nem tartotta a globális liberális demokrácia komolyan veendő ellenségének). Amint fogalmazott: »a gazdasági és politikai liberalizmus egyértelmű diadala […] A Nyugat, a nyugati eszme diadala […] abban nyilvánul meg, hogy teljesen kimerült minden életképes alternatíva a nyugati liberalizmussal szemben. […] Amit most megélünk […] a történelemnek mint olyannak a vége: vagyis az emberiség ideológiai fejlődésének a végpontja, valamint a nyugati liberális demokráciának mint végső kormányzati formának az általános bevezetése.«[1] A »létező világok legjobbikának« a létező világra való kiterjedése.

Fukuyama tehát a történelemnek mint az ideológiák harcának a végét állapította meg, pontosabban mestere, az Alexandre Kojève-en keresztül szűrt Hegel jobboldali és baloldali követőin is túllépő liberális hegelianizmus (vö. tézis → antitézis → szintézis) nevében a történelem mint az elismerésért folytatott küzdelem beteljesülését hirdette ki. Utólag visszatekintve nem nehéz e fukuyamai hurráoptimizmust kritizálni, néhány jelenséget azonban jól prognosztizált: »A történelem vége igen szomorú idő lesz. Az elismerésért való harc, […] az elszántságot, bátorságot és fantáziát megmozgató világméretű ideológiai harc és az idealizmus helyébe a gazdasági számítás lép, a technikai és környezeti problémák megoldásán való vég nélküli munkálkodás és a kifinomult fogyasztói igények kielégítése.«[2] Itt tartunk most.

1989-ben, akár elfogadjuk Fukuyama ma már altmodischnak számító tézisét, akár nem, valami jelentős mégiscsak történt! Lebontották a berlini falat (éppen kétszáz évvel azután, hogy megostromolták a Bastille-t), felszámolták a vasfüggönyt, Közép- és Kelet-Európában (még előbb Dél-Európában, Közép-Amerikában, majd pedig Afrika- és Kelet-Ázsia-szerte) megbuktak a diktatúrák, az 1989/90-es rendszerváltoztatások következtében egypártrendszer helyett többpártrendszer, tervutasítás helyett piacgazdaság alakult ki. A Szovjetunió megkezdte a kivonulást Afganisztánból, ahol ténylegesen is háborúban állt, és régiónkból is, amelyet 1991 nyarára befejezett, hogy az év végére aztán maga is megszűnjön. Az Amerikai Egyesült Államok egyedül maradt a nemzetközi nagyhatalmi politikában és adminisztrációkon átívelő demokrácia exportba kezdett (1990–2016), hol unipoláris, hol multipoláris fegyveres erőszakhoz (is) folyamodva. A világkapitalizmus határai valóban kiterjedtek, az ún. »washingtoni konszenzus« és intézményei (ENSZ, EU, Európai Központi Bank, IMF, Világbank, WTO) negyed évszázadon keresztül diktálták a globalizáció értékrendjét és érvényesítették könyörtelenül érdekeit, mégpedig katonai, technológiai, financiális, gazdasági, kereskedelmi, közlekedési és kulturális szempontból egyaránt.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szeekely
2020. március 19. 08:23
Marci, most legyetek okosok! Most kell kidolgozni egy uj tortenelmi vezerfonalat a magyarsag folemelkedesere. Ami eddig volt, azt mar nem lehet tovabb folytatni. Szep volt, jo volt, Orban Viktor jol adagolt zsenije szuper modon ervenyesult az egesz nemzet javara! De jo lesz majd egyszer visszaemlekezni erre az idoszakra... A tortenelem az elmult evtizedet a magyarok valaha volt legbiztatobb 10 evekent fogja szamontartani. De most vege, uj kapaszkodokra van szukseg! Hajra fiuk-lanyok, elore! Talaljuk ki az Uj Magyarorszagot, de ezuttal Hankiss Elemertol fuggetlenul.
74bro
2020. március 19. 07:23
Engem a "történelem vége" a minószi kultúra beteljesedésére emlékeztet - már amennyire a legendákból és a régészeti leletekből ki tudjuk hámozni a történteket. A minószi kultúra alkonya tipikus példája a késői, spengleri fogalommal "civilizációs fázisba" ékezett társadalom hanyatlásának. Miközben a szórakozás, a sport, a dolce vita uralja az életet, valamint a liberális laissez faire, a nők példátlan jelenlétével a közéletben adja meg az alaphangot, a kulturális közeg stagnációja, a korábban dinamikus külpolitika elhanyagolása baljós árnyakat vetít előre. Természeti katasztrófák rendítik meg az elkényeztetett lakosságot. Megjelennek az akhájok a balkáni migráció keretében, a homéroszi hősök, zárt, patriarchális társadalmukkal: a görög szárazföldön épített komor, sivár váraik éles ellentétéi a városfal nélküli minószi településeknek. Eleinte kereskednek a krétaiakkal, tanulnak tőlük, aztán, amikor jön a "clash of civilizations", nem kérdés, hogy ki fog jobban kijönni belőle... Túl egyszerű? Lehet, sőt biztos, de szerintem akkor is elgondolkodtató.
Kanmacska
2020. március 18. 22:57
Nagyon jó írás ez! Elgondolkodtató. hogy a központosításra, a nemzetállamok felszámolására törekvö EU mennyire tehetetlennek bizonyult és bizonyul manapság is, míg a nemzetállamok védekeznek, intézkednek, többé-kevésbé jól működnek. (A svédeket hagyjuk, ott eszement ballibsik kormányoznak!) Akkor mit tarsunk értékesnek a liberális világrendben? Van-e értelme, hogy a mostani válság után is a globalizmus és a liberális kapitalista világrend újra építését, ideológiai alátámasztását támogassuk?
teljesenertelmetlen
2020. március 18. 22:55
Fukuyama öblöset tévedett, és vele együtt az egész felfuvalkodott, beképzelt NYUGAT is. Ellenben Huntington már 1996-ban megírta a frankót a Civilizációk összecsapása című művében, ami azóta szóról szóra megvalósult.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!