Németország elbutul

2020. január 28. 12:50

A progresszív német oktatáspolitika magára hagyta a tanárokat, a tanárok pedig a diákokat.

2020. január 28. 12:50
Lánczi Tamás
Mozgástér blog

„Winterhoff gyakorló gyermekpszichológusként, több mint 30 év tapasztalattal a háta mögött úgy látja, hogy valahol a ’90-es évek második felében kezdtek megváltozni a német gyerekek, és ez a változás a legkevésbé sem jó irányú. Winterhoff szerint a nyugati magaskultúra egyik legnagyobb teljesítménye, hogy felismerte: a gyerekeknek biztosítani kell azt, hogy gyerekek lehessenek, hiszen a gyermekkor megélése elengedhetetlen a psziché normális fejlődéséhez. A progresszív oktatás azonban kis felnőttekként kezeli a gyerekeket, a német iskolákban például elterjedt gyakorlat az autonóm tanulás, ami azt jelenti, hogy a kisgyerekek eldönthetik, mit szeretnének tanulni. A tanárok mára oktatási segédletekké, »társtanulókká« váltak, miközben a gyermek pszichéje csak akkor tud egészségesen fejlődni, ha irányítják, terelgetik őket – ez lenne az iskola egyik legfontosabb feladata. Winterhoff szerint a német ideológiavezérelt oktatási rendszer elvette a tanárok hivatását, csorbította a lehetőségeiket. A progresszív oktatáspolitika magára hagyta a tanárokat, a tanárok pedig a diákokat.

Fontos leszögeznünk, hogy a német pszichológus megközelítése egyáltalán nem technológiaellenes, nem gondolja, hogy a digitalizáció az ördögtől való lenne. Winterhoff szerint a digitalizáció egy hasznos technológia, amit a javunkra is fordíthatnánk, ha a helyén tudnánk kezelni azt. Mi azonban hagytuk, hogy a digitalizáció teljesen behálózza az életünket, és mára a digitalizáció befészkelte magát a társadalmunkba és a pszichénkbe. Winterhoff azonban nem pesszimista: ahogy maga is fogalmaz, nem írta volna meg a könyvét, ha nem gondolná, hogy a folyamat megállítható és visszafordítható. Csak tennünk kell érte.

Ezeket a változásokat mindannyian érezzük, de nem tudjuk olyan pontosan megfogalmazni, mint a téma szakértője, aki ráadásul nem az elefántcsonttoronyból prédikál, hanem a több évtizedes gyakorlati tapasztalatából von le következtetéseket. Magyarországon még keveset beszélünk a digitalizáció és a progresszív oktatási módszerek hatásairól, pedig csak idő kérdése, hogy nálunk is központi problémává váljanak ezek a kérdések.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zsusztina
2020. január 29. 12:30
"... megkérdezem a véleményed, de én döntök." Ez jó, de egy kis dolog hiányzik. Nem csak megkérdezzük a gyereket, hanem oda is figyelünk, hogy mit mond. És aztán lehet dönteni. A jó döntésnek a gyerek is örülni fog, a rossz döntés viszont egy életre megronthatja a szülő-gyerek viszonyt.
Zsusztina
2020. január 29. 06:15
A régi poroszos, fenyítéses pedagógia sem kívánatos. Jó, ha a tanár kíséri a tanítványokat és nem áll felettük, de ehhez egy nagyon védett iskolai légkör kell, megfelelő kommunikációs szabályokkal, hiszen így a tanár nagyon sérülékeny: ő a donor, akinek az "agyát" szívják a tanítványok. Az iskola védelmére szüksége van, arra hogy áldozatvállalása elismert és megbecsült legyen.
annamanna
2020. január 29. 03:49
"Kiderült, hogy éppen a legfiatalabbak a legkritikusabbak a kütyükkel szemben!" https://cimlap.blog.hu/#bloghu/szemlelek/2020/01/28/kutyuk_avagy_lekoltozhet-e_a_szurkeallomany_a_fejunkbol_a_zsebunkbe_kimehet
annamanna
2020. január 29. 01:52
....... 3. Németország elvesztette a vízióját, az emberek elvesztették a víziójukat afelől, hogy miért élnek, mi a céljuk, hová tart az egyéni (és közösségi) életük.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!