„Gazda[g] a’ szegényt, tudós a’ tudatlant, fő ember az aljast neveti”
(Kultsár István 1760-1828)
Azok a mai fiatalok… Babilon bölcsei már 3000 évvel ezelőtt, a jövőt féltve nem bíztak a génjeiket továbbvivő ifjúságban. Ezt fel is jegyezték egy cserépen, ami megmaradt. Megmaradt a cserépdarab, és megmaradt a bizalmatlanság is a jövő mindenkori új nemzedéke iránt. Ma sem bíznak a „bölcsek” az ifjak moráljában, sem etikájában. Mit tehettek Babilon vénjei? Kínjukban, tán titokban nevettek is? Visszatekintvén saját ifjúságuk céljaira az irónia elegyedett az önkritikával és az öniróniával. Azóta is, sokan így tesznek.
Talán valamilyen bölcsnek mutatkozó kompromisszum vagy valami menekülésféle zajlik le a nevetés és a könnyek mentén. Emberileg látszatra megfejthetetlen az egymást váltó nemzedékek eltérő világképe. Az idő oldja tán fel, míg a következő nemzedék ismét bele nem vénül a saját retusált, olykor öniróniát is kiváltó önképébe, amely szerint mi/ők fiatalon másmilyenek voltak/voltunk. Általában ez a felismerés csupán későn következhet be. És ilyenkor nem használ sem a reménykedés, sem a naiv jóindulat. Marad a fájdalomcsillapítás, a (ki-) nevetés, az irónia.
Az iróniához azonban némi gonoszkodó kívülállásra van szükség.
Eleve más a diákcsínyek korai poétikája. Alapjaiban egyszerű és a szellem fiatalos tehetetlenségére épül, és azt állítja a feje tetejére, hogy (önmagát is) kinevethesse.
Annak idején a műszaki (gépészeti) diákotthon magyar szobáinak lakóit sikerült egy társuknak rászedni, hogy az észak-komáromi Jókai Napokra ki kellene szidolozni az író bronzszobrát, mert még megelőzhetik a magyar diákokat a párhuzamos szlovák tagozat diákjai, és állítólag pénz is jár ezért. Volt ám nemzeti felbuzdulás is… Jókai a miénk!... és elindultak a leendő technikusok a szakszerűtlen döntésük nyomán a bronzszobrot szidolozni. A múzeum gondnoka, amikor szidolt kértek tőle, persze dühöngött az ostoba dilettáns ötleten, majd az akció kezdeményezője napokig egy barátjánál hált, míg visszatérhetett a bosszúból fokhagymával bedörzsölt ágyába…
A nevetés azonban könnyen keserűvé válik, amennyiben titkolt, még veszélyes helyzetben is találjuk magunkat. És itt nem az oda nem illőnek mondott (esetleg tragikus) alkalmak a lényegesek. Hanem egy olyan állapot, amikor kívül állunk annak a csoportnak a jellemző szellemi körein. Vagyis nincs közünk annak a közös sorsához, változásaihoz, esetleg csupán elszenvedjük a frusztráló befolyásait a saját magán és társadalmi életünkre.