Csizmadia Ervin, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatójának írása
Ugyanúgy, ahogy jó 20 évig közhely volt, hogy véget ért a történelem, ma az korunk egyik vezető szlogenje, hogy a történelem visszatért. A két – egyébként látszólag különböző – épületes szlogen mögött azonban az attitűdök egyformák. Mert ahogyan Fukuyama tételéről sem tudtunk többet mondani annál, hogy „véget ért”, a mai ellennarratíva pontosan ugyanolyan egy mondatos, vagy inkább egyszavas.
Ámde mégse intézzük el ennyivel…
Foglalkozzunk csak a „történelem visszatér” – egy szerzőhöz nem kapcsolható, ám annál többet hangoztatott – tételével. Hogyan is szokás érteni manapság a történelem visszatérését? Nagyjából úgy, hogy a „régi szemét” újra előáll. Amiről tehát azt hittük, hogy a történelem szemétdombjára került (mint például a diktatúrák), az visszalopakodik az életünkbe, és lassacskán meg is fojt. Ebben a sommás megközelítésben a történelem természetesen egy negatív dolog, pláne annak 1945 előtti része, amikor is Európát elözönlötték a diktatórikus rendszerek.
Naná, hogy az ilyen történelemtől irtózni kell.
*
Ámde ez csak az egyik lehetséges olvasat, még ha ez is tűnik az egyetlennek. De nem az egyetlen, s nekünk az a dolgunk. hogy a jelen hordalékai alól kihámozzuk a másik történelmet, azt, amelyről mindmáig alig ejtettünk szót.
Ez a „másik történelem” voltaképp egy 1945 óta folyamatosan jelen lévő, de inkább a háttérben, semmint a szemhatáron játszódó folyamat. Ennek a folyamatnak a lényege, hogy az emberi nem nemzetállami szerveződését felváltja az egységesülés. Ma szokás ezt föderális Európaként emlegetni, s ha ezt mondjuk, rögvest mindenki tudja, miről van szó. De a föderalizációnak éppen a történelme izgat most minket. Mert hiszen ma már jól látszik, hogy 1945 után Európában ez a szerveződési irány nem csak megjelenik, de uralkodóvá is válik. Ellenben a legutolsó időkig mindez rangrejtett, azt is mondhatnánk: történelem kívüli.
Holott a 20. századi történelem legmeghatározóbb fordulata veszi kezdetét a 2. világháború után. Innentől ugyanis már nem az a fő kérdés, ki, milyen ideológiában hisz, ki konzervatív, ki liberális és ki szocialista. A felszínen természetesen ez marad továbbra is a fő tagoló tényező, miközben
létrejön egy „második” politikai tér, amelyben a tagolódás már a nemzetállam versus föderalizáció törésvonalhoz kötődik.