Fogalmunk sincs először is ennek a projektnek a történetéről. Valamit talán harangoztak nekünk az Európai Szén és Acélközösség 1951-es létrejöttéről, de hogy mi ennek a lényege, s a hat ország alkotta korai egységesülésből hogyan lett mára 28 országra kiterjedő egység, alig valamit tudunk. S itt nem is az eseménytörténeten van a lényeg, hanem a folyamat logikáján, a szereplők viselkedésén, a konfliktusok kezelésén, és a folyamatos változásokon.
*
Csodálkozunk, hogy a magyar jobboldal a nemzeti szuverenitást védi? Túlmenően azon, hogy a magyar politikában a szuverenitás védelme a legállandóbb történelmi magatartásforma, az attitűd újsütetű felbukkanása azzal is összefügg, hogy a már említett rangrejtett föderalizáció sokáig a nyilvánosságban úgy jelent meg, mint a nemzetállamok egyenrangú egymás mellett élése, azaz: a nemzetállami létezést simán ki lehetett olvasni belőle. Tegye fel a kezét, aki 1990 és 2015 között magyar nyelven arról olvasott volna, hogy az 1945 utáni világrend a nemzetállamok visszaszorítására épül, merthogy voltaképp azok voltak felelősek a 20. század nagy háborúiért. Én legalábbis nem olvastam ilyen narratívákat. Ezek a narratívák az utóbbi években jelentek meg, átértékelve ezzel egy egész korszakot.
A történelem – a föderalizmus történelme – tehát visszatért.
Aminthogy 1990-ben, a kelet-közép-európai demokratizáció során vissza kellett szorítani ezt a gondolatot (s részben ez is a „történelem vége” tézis értelme), ma ez a gondolat vált a legmeghatározóbb szcenárióvá. S mivel ez a teória most már visszavonhatatlanul a mainstream nyilvánosság legfőbb vonulata, vele szemben érthető módon egyből a retrográd kategóriába kerül minden és mindenki, ami és aki a „régi” nemzeti alapokon áll.