Közkeletű vélekedés, hogy korunk közéleti vitái pusztán meddő aktuálpolitikai harcok és hogy az „átlag” választópolgárok számára nem a világnézeti különbségek perdöntőek, hanem saját életük anyagi-gazdasági helyzete. Én azonban úgy látom, hogy valamennyi „felszínes ügy” vagy újraelosztási vita mögött, pontosabban azok mélyén súlyos világnézeti különbségek húzódnak meg – lehet, hogy nem is világnézeti vitának, hanem talán inkább habituális vagy viszonyulási eltérésnek kellene ezt nevezni, mely a minket körülvevő, teremtett világról, az ember által kreált folyamatokról és mindennek középpontjában az emberről mint olyanról alkotott, egymást kizáró képzetekről szól.
A magam részéről mindennek kapcsán 5, azaz öt olyan lényegi „habituális” pontot vélek felfedezni a modern progresszió testtartásában – ezek egyébként a politikai korrektség őrületét leszámítva igazak a klasszikus liberalizmusra is –, melyek alapvetően eltérő válaszokhoz vezetnek a józan észen alapuló konzervatív beállítottsághoz képet, lett légyen szó bármilyen politikai, társadalmi, gazdasági kihívásról vagy akár a populáris kultúráról.
A liberális, progresszív gondolkodás a transzcendentalitás megtagadásával, az egyenlőségmániával, a vágyak azonnali kielégítésének bátorításával, a történelem tagadásával, valamint az Ész és a ráció hatalmának fetisizálásával rossz utat követ és szembe megy a világ és benne az ember legbelső, megváltoztathatatlan lényegével.
Az Élet valóban nagy kérdései ugyanis alapvetően morális-etikai jellegűek,
melyek megválaszolásához szükséges valamilyen abszolút mérce (nem tudás, inkább bölcsesség), hogy elkülöníthessük, mi a „jó” és mi a „rossz”. Márpedig a liberális progresszió legfőbb eszköze, a relativizálás éppen, hogy e világos kategorizálás lehetőségét vitatja el, az alábbiak szerint.
*
1. A transzcendentalitás tagadása. „A bajok gyökerét ott találjuk meg, ahol és amikor ki merték mondani az Isten tagadását, s a bajok ott és akkor váltak zülléssé, az emberiség vesztébe rohanásává, ahol és amikor intézményesítették Isten tagadását” – írta emlékirataiban Koszorús Ferenc honvédezredes, a budapesti zsidóság 1944-es megmentője. Azért (is) igazak e sorok, mert annak tudomásulvétele és tisztelete, hogy létezik egy „e világon túli”, akit sorsunk uraként és teremtőként elfogadunk, nem csak azt jelenti, hogy tudjuk: létezik élet a halál után és a mennyországot nem e Földön kell keresni vagy létrehozni. Hanem azt is jelenti, hogy elfogadjuk: van valaki felettünk, akit követünk, akinek parancsát kötelező és örök érvényűnek tekintjük, aki meghatározza, mi a „jó” és a „rossz” – tehát az élet alapvetően egy alá-fölérendeltségi viszonyt feltételez és tisztel. A liberalizmus – az egyén szabadságeszményének nevében – azonban elutasítja az ilyen típusú hierarchikus, tekintélytiszteleten alapuló viszonyrendszereket, nem csak a mennyben, hanem itt a Földön is. És a nálunk feljebbvaló szavának elutasításával elutasítja azt is, hogy rajtunk kívül bárki megmondhatja vagy bármilyen mérce (bölcsesség) tételezheti, mi a „helyes” és mi a „helytelen”. Ahogy azonban hit nélkül nincs megváltás, úgy hierarchia, tekintélytisztelet és igaz mércék nélkül sem létezhet rend, biztonság és boldogság.