Múzeumot építünk a jövő eszközeivel

2016. március 29. 20:53

Egy vadonatúj múzeum felépítésén dolgozom, ahol a jövő segítségével fogjuk elmesélni a közlekedés múltját – miközben Budapesten úgy alakult, hogy inkább a múlt eszközeivel alakítják a közlekedés jövőjét. Interjú.

2016. március 29. 20:53
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Magyar Idők

A közlekedési múzeum megbízott igazgatói posztja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése után mellékvágánynak, vakvágánynak tűnhet. Így van ez?

Kihívás számomra ez a megbízás. Egy vadonatúj múzeum felépítésén dolgozom, ahol a jövő segítségével fogjuk elmesélni a közlekedés múltját – miközben Budapesten úgy alakult, hogy inkább a múlt eszközeivel alakítják a közlekedés jövőjét. Ez utóbbi igen szorosan összefügg azzal, hogy már nem dolgozom a fővárosnál. Tavaly voltak nagyon izgalmas feladataim, főleg külföldön, a közlekedésszervezés és oktatás területén. A MÁV és a Volán összehangolásán is dolgoztam, készítettem egy koncepciót a nemzeti fejlesztési miniszternek, amely alapján több lépés is megvalósul, bár bőven maradt még teendő. (...)

Mi a véleménye a tervezett fővárosi vasútfejlesztésekről?

A budapesti közlekedési fejlesztések fókusza eltolódott a fővárosi önkormányzattól a kormány felé. Az új beruházások tekintetében a vasút kap prioritást. Ferihegy 1-től átkerül a távolsági vonatok állomása egy új föld alatti pályaudvarra, a 2-es terminál alá, amelynek elindításában miniszteri biztosként nekem is részem volt. Ezzel létrejön egy új, átszállás nélküli vasúti kapcsolat a repülőtérről a budapesti belváros és kelet-magyarországi nagyvárosok felé, sőt, akár később Győr és Pécs felé is. Az olimpiai pályázat nyomán a körvasúton is kiépülhetnek azok a megállók, amelyek évtizedes adósságai a közlekedésfejlesztésnek. Fontos, hogy a vasút beolvadjon Budapest közlekedési vérkeringésébe.

Mit szól a Nyugati és a Déli pályaudvar átépítéséhez?

Az elővárosi-városi vasútvonalak fejlesztése egyre több utast hoz majd a fejpályaudvarokra, ezek rekonstrukciója elkerülhetetlen. A MÁV óriási rozsdaövezeteket hagyott hátra Budapesten és országszerte. Ezek rendezése most elkezdődött, erről szól a Nyugati pályaudvar tervezett felülépítése és a környék nagyarányú parkosítása is. A Déli pályaudvarnál is érdemes megvizsgálni, hogy mekkora, döntően üzemi területek szabadíthatók fel. Becslésem szerint a Déli és környéke mai bruttó vasúti területének nyolcvan százaléka felszabadítható úgy, hogy az utasforgalom nagy része ebből nem érez meg semmit. Szerencsésebbnek tartanám, ha a budai fejpályaudvar megmaradna. A növekvő utasforgalom kiszolgálása és bekötése Buda középső és északi részei felé a Délin keresztül lehetséges.

Miként vélekedik az agglomerációs közlekedés állami visszavételéről?

Egységesnek kell maradnia a tarifának, a menetrendnek, a rendkívüli helyzetek kezelésének, például pótlóbuszok megszervezésének és az utastájékoztatásnak. Ha ezek egységesen vannak szervezve, akkor az utasoknak lényegtelen az üzemeltető személye. Mára a BKK-nak lényegében épp ez a típusú összhang megteremtése, a közlekedésszervezés az egyetlen megmaradt feladata. Amennyiben a HÉV-ek és az elővárosi buszok révén a budapesti közlekedés egy része most állami kézbe kerül, megfontolandó, hogy a BKK is részben állami tulajdonba kerüljön.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Arnie70
2016. március 30. 14:03
Vitézy jó szakember.
kuzmics
2016. március 30. 07:09
Nem csak a múzeumot, hanem saját magát is építi.
Karbantartó9
2016. március 29. 22:52
Egyébként: a kerékpárutak a fővérosban pont a múlt! A jővő az elektromos autóké, de te nem építtettél egyetlen elektromos töltőkutat, nem kértél egyetlen elektromos buszt sem. Egy ostoba hülyegyerek vagy! Ja, és Tarlóst hagyd békén! Vele bárkit leverünk a választásokon, veled meg egyetlen szavazó sem lenne! Ráadásul Tarlós kiváló városvezető, te meg csak egy agresszív hülyegyerek vagy! Tűnj már a picsába!
Karbantartó9
2016. március 29. 22:45
A budapesti közlekedésnek te csak károkat okoztál! Ostoba, felfuvalkodott, agresszív kis majom, az vagy!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!