Szinte az egész világon tiltott fegyver – most az amerikaiak adnak belőle az ukránoknak egy adagot
„Sajnos ez a fegyver kifejezetten az élőerő ellen van, illetve a civil lakosság ellen” – kommentálta a biztonságpolitikai szakértő.
Mert soha olyan jó nem volt magyarnak lenni, mint akkor, amikor pedig semmit sem tettem érte, sőt tinédzser voltam, hálátlan, tájékozatlan és naiv, de a végtelen, áradó rokonszenv és odaadás meglágyított.
„Nekem senki sem szólt, hogy vannak. Hogy élnek ott magyarok. Békében vagy nem békében, félve vagy boldogan, hogy több száz kilométerre tőlünk, ha már egy borzasztó napja zötyögünk az öreg Ikarusszal a Viharsarokból, akkor egyszerre csak énekelve beszélő magyarokra találunk.
Nekem mindig csak a múltról beszélt az apám, hogy az a miénk volt, Vajdaság, Erdély, Felvidék, és könnyes szemmel, őszintén meghatódva simogatta az atlasz kopott oldalait, a birtoklás volt a fontos meg a hegyek, de azt sem ő, sem más (az iskolában vagy a plébánián) nem mondta, hogy most is vannak ott magyarok, akikhez mi tartozunk, akik tartoznak hozzánk, hogy nem csak a múlt van ott, a mi hűlt helyünk, a régi szép időnk, a valaha volt nagyságunk, hanem hogy jelen is van ott és jövő, és szerb, román, szász, cigány és zsidó szomszédok, emberek, akik alatt, bár mi szeretnénk így képzelni, nem mozdult el a falu.
(...)
Kilencven májusa volt, alig fél évvel a forradalom után, gimnazista voltam, komoly első éves, tavaszodott, a tanév vége közeledett, és azóta is életem egyik nagy kegyének tartom, hogy akkor eljuthattam Csíkmadarasra. Mert soha olyan jó nem volt magyarnak lenni, mint akkor, amikor pedig semmit sem tettem érte, sőt tinédzser voltam, hálátlan, tájékozatlan és naiv, de a végtelen, áradó rokonszenv és odaadás meglágyított. Az öregek, ahogy mi hívtuk a harminc fölötti néptáncosokat, egyfolytában sírtak, a férfiak is, sírtak a mezők előtt meg a táncházban, sírtak a házak mögötti kis pajtánál, meg ahogy a széki szalmakalapos legény kergette le a tehénkét a hegyoldalon, és úgy szidta, mintha dalolna, legalábbis az én fülem úgy hallotta.
(...)
Amikor látom, hogy a Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, és a most különösen nehéz sorsú Kárpátalján meg a szórványmagyarok többi, határon túli helyein azt kell, hogy megéljék, hogy ők a többségi magyarok szemében csak a múlt, az egykor volt nagyság, és a valaha volt birtoklás fontosabb, mint ők, hogy ők vannak, dolgoznak, írnak, esztergálnak, szeretnek, és hiába, hogy ezer és ezer kilométerekre tőlünk hazaként gondolnak ránk, itt nem gondolnak rájuk sehogy, akkor úgy szégyellem magam, mint a siheder néptáncos, aki este, bepálinkázva, éteri rajongással olvasta a fali kispolcon talált Kányádi Sándor-kötetet, a rongyos papírra nyomtatott verseket a dunyhás ágyban (olyan hideg volt májusban, meg lehetett fagyni), pedig nem is tudta, hogy a költő él, hogy a modern, kortárs irodalommal találkozott, és hogy ez egy életre meg fogja változtatni, amit szerelemről, hazáról, irodalomról és a reményről gondol.”