„Mindenki bomba üzletnek tartja a »közmédiánál történő blogolást«, de senki nem ír arról, hogy a blog piac más szereplői milyen pénzeket kapnak, egyetlen homályos utalást olvastunk csak, de hisszük, ha akarjuk. Nem lehet az, hogy ha megtudnánk a piaci árakat, már nem is lehetne címlapon harsogni, hogy milyen »bomba üzlet« ez?” − kérdezi a közmédiás Skoff Elza blog.
Az átláthatósági kezdeményezést üdvözöljük, a felvetésre válaszolunk.
Blogos előzményeinkkel, a 2004 táján indult, 2006-ban az egyik első politikai blogként, még a publikus üzem beindulása előtt a blog.hu alá költöző UFi- (ez volt itt az első bejegyzésünk), majd Reakció bloggal az egyik legrégebbi és legolvasottabb, folyamatosan működő közéleti-közösségi blogoldal és blogpiaci szereplő vagyunk.
Blogunk első hét évében semmilyen díjazás nem járt a bloggereinknek (abban az időszakban sem, amikor a nyomtatott lapunk szerzőinek éppen fizettünk az írásaikért), mindannyian kedvtelésből írtuk a blogot. Aztán a Mandiner mint profitorientált online médiavállalkozás létrejöttét követően, 2011-től úgy gondoltuk, hogy lehetőségeinkhez mérten – azaz inkább csak jelképesen, de – honoráljuk bloggereink bejegyzéseit (aztán vagy igényt tartanak rá, vagy nem). Hogy mennyivel?
Rövid blogposztok: 1500 forint.
Hosszabb blogposztok: 4000 forint.
(Egyes sorozataink, mint például a Mandiner-négyévértékelő esetében 10000 Ft-ot fizettünk a nagyobb lélegzetvételű anyagaikért a felkért külsős szerzőknek.)
Hogy hol állunk ezzel a „blogpiacon”? Attól függ, mi az összehasonlítási alap. A közéleti blogok jelentős részét mindenféle díjazás nélkül, kedvtelésből írják a szerzőik, hozzájuk képest tehát jól fizetünk – ettől még aligha fog bárki bloggerünkké szegődni e mesés lehetőség hatására. Ha viszont valaki külső szereplővel, például egy kommunikációs ügynökséggel készíttet tartalmat (például blogot), akkor az – a tartalom mennyiségétől és minőségétől, valamint a szerzők ismertségétől függően – akár százezrekbe vagy egy-két millióba is kerülhet havonta.