Nemzeti dimenziók

2014. február 16. 09:44

A vezető színházak Magyarországon elkezdtek erőteljesen politizálni, állást foglalni, akár pártok mellett is. Én úgy gondolom, hogy kell foglalkozni a politikával, de mindig csak határozott távolságtartással.

2014. február 16. 09:44
Vidnyánszky Attila
Magyar Hírlap

Rengeteg politikai támadás érte a Nemzeti Színház új vezetését, és nyilvánvalóvá vált, hogy sokkal fontosabb a hozzászólók számára az épp aktuális, napi politikai érdek, mint a művészet. Olyan bírálatok és értékelések hangzottak el, amelyeknek a művészi munkához, a művészi értékhez semmi közük sincs. Hogyan tud egy ilyen közegben mégis létezni, lélegezni egy színház, különösképp, ha olyan kiemelt jelentőségű, mint a Nemzeti?

A színház soha nem függetlenítheti magát teljesen a politikától, ha abból indulunk ki, hogy a mára, a ma élő ember gondjaira, bajaira, fájdalmaira reflektál. Megpróbál kérdéseket föltenni, esetleg válaszokat megfogalmazni, kiutakat keresni. Megpróbálja az élet legfontosabb kérdéseit színpadra vinni. Ha nem a piszok, a szenny, a csúnyaság oldaláról nézzük a politikát, akkor tulajdonképpen az is a valósággal, a közösséggel foglalkozó nagyon hasznos cselekvéssor lehet. Ebben tehát összeérhetnek a dolgok. Mi is a valósággal, az ember gondjaival, bajaival, fájdalmaival foglalkozunk – akárcsak a politikusok is. Részemről persze ez egy jóindulatú interpretációja a kérdésnek. De természetesen értem azt is, hogy mire utal. Eszközként próbál a politika mindent és mindenkit fölhasználni. Elég kiélezett, majdhogynem háborús helyzet uralja a magyar közéletet – de az európait is. Nagyon nagy kérdések vetődtek föl, nagyon élesen. A világ halad egy meghatározott irányban, de nagyon sokan gondolják úgy, hogy egyáltalán nem biztos, hogy ez a jó irány. Túl sok a bizonytalanság. Harc van, és egy harcos–háborús helyzetben nem nagyon lehet nem számítani arra, hogy besoroltatsz, hogy felhasználtatsz, és nyilván nagyon hamar polarizálódik a történet, és egyik oldalról elfogadottá, a másik oldalról pedig támadottá, gyűlöltté válsz. A dolgok hőfoka itt, Magyarországon túl nagy. Az ellenérzések már valóban a gyűlölet szintjén működnek, és józan vagy tiszta szándékú megítélése sem az embernek, sem az alkotásainak nincs már.

A színház világtörténete gyakorlatilag a kezdetektől összefügg a politikával, hiszen a ma ismert legrégebbi darab, amelyik fennmaradt, az ógörög Aiszkhülosz műve, a Perzsák, amelyik már önmagában is politikai színmű. Tehát a politikai színház egyidős a színjátszás ma ismert legrégebbi gyökereivel. Ha a művészi oldaláról közelítjük meg a kérdést, akkor hogyan válaszolhat a színház a politikai gyűlölködésekre, a gyűlöletkeltésre, milyen elemiben hozhatja be a színpadra a politikát?

Most egy egészen új helyzet van. A vezető színházak Magyarországon elkezdtek erőteljesen politizálni, állást foglalni, akár pártok mellett is. Én úgy gondolom, hogy kell foglalkozni a politikával, de mindig csak határozott távolságtartással. A színpadon a kérdésnek tágabb, mélyebb értelmezését, a színpadon felvetődő konkrét helyzetnek egyfajta olyan dimenzióját kell adni, amely történelmi is, és metafizikai is. Ellenkező esetben azonban az történik, hogy belesüllyedünk a napi politika posványába, ami meg nem hiszem, hogy a színpadra való, az maradjon csak meg az újság, a tévé, az internet területén. Ennél nemesebb hely, hitem szerint, a színház. Szűrtebb történeteket, és mélyebben megélt gondolatokat, mondatokat, gesztusokat kell megszülni a színpadon. Ilyen értelemben az én színházam nem politizál. És nem is fog. (...)

Volt sok ilyen kezdeményezés?

Volt, hogyne lett volna. Ugyanis nagy a kísértés. Például a Körúton most három darab is fut, amelyben engem megszemélyesítenek. Ami bájos, meg bizonyos értelemben szórakoztató is. Nagyon nagy a kísértés, hogy az ember revánsot vegyen, és betüremkedik, mint a kisördög, mint egy gonosz gondolat…”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
6qwasyx
2014. február 16. 13:36
Már az, hogy ez a seggfej a barom Kerényivel mutatkozott erős politikai megnyilvánulás. Ezek után szarok a képességeire, az üres színházára.
mustarharmas
2014. február 16. 12:07
Jó választás volt ez az ember!
quetzal
2014. február 16. 12:06
Ezek sem túl hízelgőek: 'Nepotismus und künstlerische Abgehobenheit sowie ein Finanzdesaster prägen die Ära Hartmann.' 'Hartmann Berühmt dafür, dass er mit Vorliebe ausverkaufte Stücke, die kaum mehr was kosten, aber viel einbringen absetzt, oder kaum mehr spielen lässt, damit er seine eigenen teuren Inszenierungen, oder die seines Clans spielen kann. Man muss schon völlig verblendet sein, um dann eine eigene Verantwortung an der Finanzmisere abzustreiten.'
quetzal
2014. február 16. 11:58
Ez a Hartmann nevű magyar-gyalázó Burgtheater-figura csak kifelé tudja eljátszani a félistent. Bécsben jól ismerik a viselt dolgait. Jellemző helyi komment a témához: 'Es ist letztlich auch das größte Armutszeugnis dieser Regierung, zumal der nun Nicht-mehr-Kulturministerin, einen derart künstlerisch schwachen und menschlich unbedeutenden, widerwärtigen Menschen wie Hartmann geholt UND auf Jahre (nach ihr) verlängert zu haben. Aber ein schlechter Regisseur, schlechter Theaterleiter UND, ja: derart schlechter Mensch in dieser Funktion: eine Schande für die Geschichte des BT'
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!