Magyarország diplomáciai mozgástere már Trump beiktatása előtt tágult
Egy 10 milliós ország vezetője közvetítő szerepet játszik Amerika és Oroszország között, békemissziója hozzájárul az ukrajnai helyzet rendezéséhez: ez kulcsállami szerep.
A magyar diplomácia, bárhol is legyen a központja rosszul vizsgázott, kirobbantott egy olyan konfliktust, mely Safarov kiadatása nélkül nem így alakult volna.
„A machiavellista megközelítés problémája pedig, hogy nem igazán lehet megállapítani, hogy Magyarország mit nyert ezzel az »üzlettel«. Lebegnek bizonyos feltételezések – az államadósság finanszírozása, magyar cégek terjeszkedése – de ezeket vagy maga az azeri fél cáfolta kifejezetten, vagy pedig annyira megfoghatatlanok, hogy a nemzetközi politika nagyon is konkrét nyereségekről szóló világában gyakorlatilag értelmezhetetlenek. Továbbá, ha van is nyereség, arra nem tudjuk a választ, hogy összevethető-e, összemérhető-e ez a haszon az események miatti nemzetközi presztízsveszteséggel. Gyaníthatóan nem.
A valóság tehát jóval bonyolultabb, mint azt az egyszerű elméletek és annak hatására a közbeszéd feltételezik. Egy biztos, az előbbiek pontosan rámutatnak arra, hogy a Safarov kiadását lehetővé tevő döntés előtt nem készült megfelelő helyzetelemzés, mely azonosította és értelmezte volna a lehetséges kockázatokat, nyereségeket és veszteségeket. Ez pedig óriási hiba a nemzetközi politikában, hiszen ezután már csak elszenvedjük a történéseket, próbálhatjuk a károkat csökkenteni, de csak futunk az események után, ahelyett, hogy alakítanánk azokat. A magyar diplomácia – bárhol is legyen a központja, a Miniszterelnökségen vagy a Külügyminisztériumban – rosszul vizsgázott, kirobbantott egy olyan konfliktust, mely e nélkül nem így alakult volna. Ebből is látszik, hogy a nemzetközi politikában a nem-cselekvés gyakran jóval többet érhet, mint bármilyen meggondolatlan tett, s hogy minden egyes nemzetközi politikai lépésnek beláthatatlan következményei lehetnek.”