Gerő András a galamus.hu-n 2012. június 30-án megjelent Akadémikus antiszemitizmus című cikkében súlyos és igaztalan vádakkal illeti Romsics Ignác történészt, közelmúltbeli szerzőtársunkat és többünk tanítómesterét. Elfogadhatatlan számunkra a megbélyegzése, amit határozottan visszautasítunk. Gerő személyeskedő cikkével nem lehet vitánk, mert az koncepciózus, rosszindulatú és a szakmai tisztesség alapvető szabályait is figyelmen kívül hagyja. Ennek bizonyítékaira, Gerő András egyoldalúságára, csúsztatásaira szeretnénk felhívni a figyelmet, ezzel is jelezve a vád megalapozatlanságát.
Meggyőződésünk, hogy Gerő András írása sem szövegösszefüggéseiben nem állja meg a helyét (az idézett mondatoknak nem az a jelentése, amelyet ő tulajdonít nekik), funkciójában pedig végtelenül káros. Gerőt a hazai közönség elsősorban történészként ismeri – ő maga is ilyen minőségben jegyzi a cikket –, s mint egyetemi professzornak, tanszékvezetőnek, intézetigazgatónak a szakmát érintő hozzászólásaiban akkor is kötelessége a szakmai szabályok betartása, ha egyébként a közállapotok miatt aggódó honpolgárként nyilatkozik meg. Egy több ezer oldalas, levéltári forrásokkal bőven alátámasztott életműről néhány mondatos szövegkiemelések alapján ilyen sommás ítéletet bizonyosan nem lehet mondani. A baj azonban nemcsak ez.
1. Gerő András a szakmai etika alapvető szabályairól feledkezik meg, amikor Gyáni Gábor elemzése mögé bújva a Romsics számára dehonesztálónak gondolt részeket emeli ki egy 14 (!) évvel ezelőtt megjelent könyvből, a 20. századi magyar történetből, és némiképp álságosan jelzi, hogy akkor még ő maga sem merte elhinni azt, amit most fennhangon állít. Saját szövegértelmezésének ismertetése közben egyáltalán nem foglalkozik Romsics Gyánihoz írott válaszával (Romsics Ignác: Múltról a mának. Tanulmányok és esszék a magyar történelemről. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. 405–408.), talán mert az megtörné a szép görbéjű koncepció ívét.
2. A másik súlyos vád, amelyet Romsics tavaly megjelent könyvével (Clio bűvöletében. Budapest, 2011, Osiris) kapcsolatban Gerő megfogalmaz, szintén nem áll biztos lábakon. A kommunista rendszer szellemi táborába tartozó történészek között Romsics – Gerő sugalmazásával, sőt állításával ellentétben – nem „sértett zsidókról”, hanem „korábban sérelmeket szenvedett fiatal zsidó származású történészekről” beszélt, akiket értelemszerűen a zsidóságuk miatt ért sérelem köti össze őket: tehát nem önmagában a zsidóságuk, hanem a zsidó mivoltuk miatt elszenvedett sérelem. Ez Gerő részéről megint olvasási hiba. Éppen ezért a diadalmasan feltett kérdéseire – tudniillik: „Mi más ez, mint színtiszta antiszemita értelmezési konstrukció? Mi más ez, mint a magyar antiszemita intellektuális hagyomány rehabilitálása? Mi más ez, mint maga az antiszemitizmus?” – elég könnyű felelni: a különböző szellemi és társadalmi csoportokból érkező kommunisták eltérő motivációinak feltárására tett kísérlet. (Egyébként a következő passzus végén maga Gerő András cáfolja meg saját vádját, amikor Hanák Péter sztálinistává alakuló zsidó identitásáról ír.)