Multikulti

2011. június 10. 07:19

Jogos elvárás az adófizetők részéről, hogy megtudják: bizonyos cégek az adóforintokból milyen értékű vagy mértékű dotációban részesülnek.

2011. június 10. 07:19
Szajlai Csaba
Magyar Hírlap

„Bár a multikat mind szélsőbalos, mind pedig szélsőjobbos politikai palettán divattá vált szidni, csakúgy, mint az ugyancsak »multijellegű« bankokat, momentán létük, működésük nélkül nincs magyar gazdaság! Ha rápillantunk a friss makrogazdasági számokra, kiderül belőlük: egyedül csak a kivitelnek köszönhető a bővülés. Ezzel persze el is jutottunk oda, hogy a duális gazdaság – úgy tűnik legalábbis – bebetonozódott. Sőt soha nem volt ilyen megosztott a vállalati szektora hazánknak. Mert az elmúlt hónapokban történelmi jelzőkkel illetett külkereskedelmi többlet annak köszönhető, hogy az exportra termelő társaságok pörögnek, importoldalon pedig – miután padlón van, vagy inkább a mínuszban a hazai fogyasztás – nincs érdemi behozatal. (...)

Csakhogy! A multinacionális cégek költségvetési támogatása felettébb átláthatatlan, és úgy tűnik, mintha az illetékes tárcák sem kívánnák ezt transzparensebbé tenni. Miután közérdekű adatokról van szó, jogos elvárás az adófizetők részéről, hogy megtudják: bizonyos cégek az adóforintokból milyen értékű vagy mértékű dotációban részesülnek. Nota bene, az Európai Bizottság korábban azt állapította meg, hogy Magyarország a multik paradicsoma, a központi költségvetésből biztosított támogatási aránymutató tudniillik ezt reprezentálja. Amit tudhatunk: évente átlagosan 140-150 milliárdot költünk a multikra, valószínűleg ez idén is nagyságrendileg így alakul. (...)

Tehát a kis magyar multikulti-szituáció tulajdonképpen a róka fogta csuka esete. Ám ne feledjük, ellenzékben a jelenlegi kormánypártok azt ígérték: rendezik a helyzetet, és nem lesznek kivételezett cégek. A központi források nagy részét pedig a kis- és közepes vállalkozások kapják majd meg. Ehhez képest annyi történt, hogy idejekorán megtudhattuk: néhány kiemelt multinacionális vállalat a következőkben milyen komplex költségvetési többlettámogatásban részesül.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bigyomail
2011. június 10. 11:06
A cikk szerzője valamiért értetlenül áll az előtt, hogy a kormány a multik ellen beszél(t) és mégis támogatja őket. Pedig a megoldás nagyon egyszerű. Választást nyerni szavazatokkal lehet. A választók pedig jellemzően nem gondolkodnak bonyolult dolgokban, viszont imádják a faék egyszerűségű, demagógiát, főleg, ha van benne ellenség is. Tehát szavakban érdemes multiellenesnek lenni, mert azzal lehet választást nyerni. A gyakorlatban meg tudja a kormány, hogy munkahely, adóbevétel, meg más hasonló dolgok csak akkor vannak, ha van beruházás. Beruházáshoz pénz kell, ami nálunk azért nincs, mert az elmúlt húsz évben nem tudott (főleg kormányzati gátak miatt) kialakulni egy tisztes tőkés réteg. Tehát tőkéből behozatalra szorulunk. A multiknak viszont van tőkéjük, amit be is fektetnek. Ám nekik tökmindegy, hogy Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, vagy Magyarországon teszik ezt. Tehát olyan ajánlatot kell nekik adni, hogy inkább ide jöjjenek. Egy Hankook, vagy egy Audi csak azért jön ide, mert jobb ajánlatot kap, mint pár kilométerrel északabbra. Na ez az a két dolog, amivel a kormány is tisztában van.
drieno
2011. június 10. 08:29
azért tegyünk már különbséget a kereskedőcégeknek, a hiper-környezetszennyezőknek meg a technológia élvonalába tartozó cégeknek adott támogatások között - amíg a gumigyár nem hoz ide fejlesztést, addig az audi, mercedes a szakemberképzésbe is beszáll, és ha akar még kedvezményt, beszállítókat is foglalkoztat, létrejöhet a háttéripar, jobb híján persze, de a semminél azért mégiscsak több annál is inkább, mivel a magyar ipart, még az élvonalhoz legközelebb eső részét is simán hagyták lemészárolni az elvtársak némi készpénz ellenében anyagmozgató gépek, daruk most is kellenek, hajókat is építenek, készülnek villamosok, vonatok is, de egyes elvtársak aktuális anyagi érdekei úgy kívánták, hogy az ilyesmit Magyarországon ne fejlesszük feleslegesen a már akkor világtrendnek számító energia- és anyagtakarékosság jegyében, hanem inkább szüntessük meg az egészet, vagy, ami ezzel egyenértékű megoldás, adjuk el egyszerűen a konkurenseknek.... ezzel egyidejűleg a teljes mezőgazdasági rendszerünkre vonatkozó információs csomagot kiszolgáltatták az EU-nak, amikor még csak tagok se voltunk, tokkal vonóval...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!