„A népi és az arisztokrata kultúra közti különbség azonban korántsem olyan régi, mint gondolnánk. A fent említett vitában Marc Augé Victor Hugo példáját hozza fel, akinek a temetésén többszázezer ember vett részt (most akkor Hugo magas- vagy középkultúra?), Szophoklész tragédiáira Pireusz halárusai is ellátogattak, Manzoni Jegyeseinek megjelenésével egyidőben annak kalózkiadásai is elterjedtek, a regény rendkívüli népszerűségének jeleként. Vagy emlékezzünk a daloló kovácsmester esetére, aki pontatlanul adta elő Dante Poklának sorait, feldühítetve ezzel a költőt - ez szintén azt bizonyítja, hogy az írástudatlanok is ismerték a művet. Való igaz, a rómaiak otthagyták Terentius előadását, hogy medvéket nézzenek, de napjaink értelmiségije is szó nélkül lemond egy komolyzenei koncertről, ha épp focimeccsről van szó.
Napjainkban a szinteket nem tartalmuk vagy művészi kivitelezésük teszi egymástól különbözővé, hanem élvezeti, használati módjuk. A különbség többé tehát már nem Beethoven és a Jingle Bells között áll fenn. Beethovenből csengőhang, repülőtéri szignál vagy liftzene formájában egy reklámmotívumhoz hasonlatos háttérelem válik, olyan, amely - Walter Benjaminnal élve - tudatos odafigyelést nem igényel. Sőt, vele ellentétben egy mosópor népszerűsítésére született csiling különféle (ritmikai, dallamvezetési, kompozíciós stb.) erényei révén, inkább kerülhet a kritikai figyelem középpontjába.
A kritika tárgya helyett a nézőpont változik. Létezik figyelmes és figyelmetlen néző (illetve hallgató), és bizony a figyelmetlennek teljesen mindegy, ha éppen Wagner a Survivor zenei aláfestése a tévében. A figyelmes meg majd visszavonul és felteszi magának a Trisztán és Izoldát bakeliten.”