Elszólta magát a nemzet ripacsa, Nagy Ervin borította Magyar Péter cinkelt dominóit
Nem véletlen, hogy Magyar Péter nem szereti, ha a hívei megszólalnak a sajtóban, mond ő pont éppen elég hülyeséget.
A 2022-es Giro d’Italia első három szakaszát Magyarország rendezi május 6. és 9. között. A világ egyik legfontosabb kerékpáros körversenye Budapestről indul pénteken a Nagy Rajttal, a mezőnyben Valter Attilával, a Groupama-FDJ magyar versenyzőjével, aki elárulta az érzéseit és tapasztalatait a Mandinernek.
Felfogta, hogy sporttörténelmet írt azzal, hogy magyarként először hordta a rózsaszín és a fehér trikót a tavalyi Giro d’Italián?
Azt majd öregkoromra fogom fel, amikor majd visszavonulok – mondta a Mandinernek a Groupama-FDJ 23 éves magyar kerékpárversenyzője, Valter Attila, aki 2020-ban már részt vett a Girón, 2021-ben pedig öt napig viselte a fehér trikót, valamint három napig a rózsaszínt, hatalmas örömet szerezve ezzel a magyaroknak. – Ezt így nehéz értékelni, mert én saját magamra gondolok, mint versenyző, mint én magam, mint Valter Attila, nem pedig arra, hogy ez milyen hozadékkal jár, vagy ez mekkora történelem. Majd ha befejeztem, és visszagondolok ezekre a szép évekre, akkor biztosan úgy fogom nézni, hogy durva, hogy ez megtörtént, és én lehettem az első, s ez nekem összejött.
De akkor Önben mint versenyzőben tudatosult, hogy a Girón rózsaszín trikót hordott?
Persze. Egyrészt ezt minden nap fel kell dolgozni, másrészt igyekszem nem ebben élni folyamatosan. Fontos, hogy jött ez a meglepetés mindenki számára, számomra is, de ez bizonyosságot adott arról is, hogy én odavaló vagyok, hogy tudok ilyen eredményeket elérni. Viszont nem lehet a múltban élnem. Ez minden nap motivál. Kint van a nappalim falán bekeretezve az eredeti rózsaszín trikó, ami rajtam volt. Ez minden nap ott van, minden nap ránézek egyszer-kétszer, és
A nagy cél nem az, hogy egyszer felvegyem a trikót, hanem az, hogy haza is hozzam. Ez egészen más dolog.
Tavaly váltott csapatot, és lett a Groupama-FDJ versenyzője. Milyen a közös munka a francia együttessel?
A legrégebbi francia profi csapathoz szerződtem 2021-ben, előtte egész más volt a benyomásom róluk. Előzetesen azt hittem, hogy sokkal régimódibbak – jó értelemben véve – és sokkal tradicionálisabbak, ám nagyon modernek, rendkívül fejlett minden. Muszáj is, hogy felvegyük a versenyt. Minden területen pontos méréseket végeznek, a pszichológuson, a dietetikuson, a szélcsatornás méréseken át a kerékpárokig. Az edzők ebből írták a doktori disszertációikat. Nagyszerű a közösség is, nagyon megszerettem a francia versenytársaimat. Egyáltalán nem éreztem a franciákról elterjedt negatív sztereotípiát. Velem nagyon kedvesek és rendesek. Tavaly jó évet sikerült zárni. Bízom benne, hogy sokáig tudom majd velük folytatni.
A csapatának már magasabb az elvárása Ön felé? Vagy a Groupama-FDJ inkább leveszi a terhet Önről?
Nem éreztem a tavalyi Giro után, hogy nagyobb terhet tenne rám a csapat. Egyszerűen jobban megbíznak bennem, és jobban elhiszik, hogy megvan a képességem. Én sokkal nagyobb terhet raktam magamra, mint a csapat. Szeretnék újra olyan nagy eredményeket elérni. De van, akinek ez egy életben egyszer sem jön össze, és akad, akinek egyszer sikerül. Én meg hirtelen akartam többször ezt átélni, ami nagyon nehéz.
nemcsak a magyar rajtra, hanem akár 2023-ra, 2024-re is, és belevágjanak egy projektbe velem úgy, hogy a Groupama-FDJ meghatározó versenyző lehessek és esélyes legyek a nagy versenyeken.
A csapatvezetői tavaly megkérdezték Öntől, hogy szeretne-e indulni a Tour de France-on, ám azonnal azt válaszolta, hogy nem, hiszen Ön a magyarországi Girót nem akarja kihagyni. Hogyan fogadták ezt a döntést?
Technikailag mehetne a kettő együtt, de gyakorlatilag nincs sok értelme, főleg ilyen fiatalon. Akadnak versenyzők, akik mindkét körversenyen el szoktak indulni, és lesznek, akik idén is részt vesznek mindkét viadalon, viszont elég nehéz mindkettőn megfelelően teljesíteni. Ilyen versenyen pedig nem indul el az ember azért, hogy ne menjen jól. Ha volt egy bő, tizenöt fős keret a csapatom fejében, akkor lehet, hogy ott felmerült a nevem, azonban ez egyből ki is került, hiszen ők is úgy gondolták, hogy az a logikus nekem, ha a Girón indulok. A csapatvezetőim franciák, nekik a Tour de France jelent mindent, de
csak érdekelte őket a véleményem. Szerintem a reakcióidőmre voltak kíváncsiak, milyen gyorsan vágom rá, hogy én a Girón akarok szerepelni. Nagyon gyorsan reagáltam.
Amikor elkezdett kerékpározni és versenyezni, akkor gondolta volna, hogy egyszer majd Magyarországról indul a Giro d’Italia?
Nem. Nem mertem belegondolni soha, hogy bármilyen komolyabb verseny innen indulhat. Kevés nagy kerékpárversenyt rendeztek itthon, amikor én kezdtem. Néhányat tartottak itt, de azok se kifejezetten nagyok. Akár a Tour de Hongrie is említhető, azonban akkor még nem volt ez a támogatás körülötte, és nem volt ennyire jó verseny. Én átéltem azt a folyamatot, ahogy ez egy közepes, normális versenyből egy nagyon jó versennyé nőtte ki magát. A kategóriában ritka az ilyen kiváló viadal, mint a Tour de Hongrie, és ezt a külföldi versenyzők is így gondolják, nem csak én. És én át is éltem azt, amikor nem is volt ilyen jó. Úgyhogy innen tudom, hogy mekkorát fejlődött a magyar körverseny, és mellette mekkorát fejlődtünk mi is, versenyzők.
A szervezők éppen Visegrádra tették a nyitó szakasz befutóját, Ön ott szokott edzeni gyakran. Ez és általában a hazai pálya előnyt jelenthet Önnek?
Egyrészt óriási előnyt is jelent, mert ismerem az utat, gyorsabban telik az idő, ha már ezerszer végigmentem rajta. Itt lesz rengeteg magyar szurkoló, akik végig fognak kiabálni az utakon. Másrészt hátrány is, hiszen amíg Olaszországban indul a verseny, nekem semmi különöset nem kell csinálni, nem rám figyelnek. Fel kell tudni dolgozni a terhet, ez nagy feladat egy sportolónak, és nekem nem sokszor jött elő az életemben. A tavalyi szezon második felében már figyeltek rám, akár külföldön is, és még jobban néztek itthonról a szurkolók vagy a média képviselői, hogy mit alkotok. Ha egyszer sikerült egy jó eredményt összehozni, akkor muszáj a jó eredményt újra elérni. Ezt látom más sportolóknál is. Ezt a terhet leginkább a média teszi ránk. Ha ezt jól alkalmazza a sportoló, akkor motiváló is lehet.
Nem szabad azt éreznünk, hogy ha most nem nyerünk, vagy nem megyünk kifejezetten jól, akkor véget ért a világ. Szeretném élvezni azt, hogy itt lesz három napig egy ilyen nagy verseny, mint a Giro. Megteszek majd mindent, és úgy érzem, hogy jól teljesítek majd a magyarországi szakaszokon. Nem akarok csak magamba fordulva versenyezni és magammal foglalkozni, hanem körül szeretnék nézni, hogy mennyi ember jön el, és mennyien élvezik ezt.
Előzetesen hogyan értékeli a Giro három magyarországi szakaszát?
Nagyon tetszenek a magyarországi útvonalak. Nem tenne jót egy versenynek, ha hegyi szakasszal indulna. A viadal kezdetben kis dombon zajlik majd, ez nem fogja nagyon szétzilálni a mezőnyt, viszont már kialakít majd néhány másodperces különbséget a versenyzők között. Így lehet érdekessé tenni a körversenyt, ekkor még semmi sem dől majd el. Lehet, hogy például a Kékestetőn már valaki az első napon annyira rosszul érezné magát, – mivel még nem melegedett be –, hogy kiszállna a versenyből. Sokkal kevésbé lenne érdekes a verseny, ha például a tíz nagy esélyes közül ketten már az első nap kiesnének. Ez csökkentené a nézőszámot is, hiszen ha egy nemzet egyetlen indulója az első napon már feladja az összetett versenyt, akkor annak az országnak a szurkolói már nem fogják odakapcsolni a tévét a második nap.
Örülök annak is, hogy nem pénteken rendezik az időfutamot, mert akkor vélhetően panaszkodnának a budapesti lakosok, ha akkor zárnák le a várost és nem lehetne megmozdulni. Én is használok autót, és nagyon kellemetlen, amikor le van zárva a város. Bízom benne, hogy szombaton a lezárás nem fog akkora kellemetlenséget okozni, és lesznek jó alternatívák. A szervezők ezt jól kitalálták így. Boldoggá tesz, hogy a Balatont is megmutathatom a versenytársaimnak, mert mindenki csak hírből ismeri, viszont senki se látta még élőben a versenyzők közül. A külföldi tévénézők is ritkán jutnak el ide, ők is jobban megismerhetik így a Balatont. A versenyzők és a nézők is kíváncsian várják, hogy megismerjék Magyarországot.
Nyitókép: A Giro d’Italia kerékpáros-körversenyen induló Valter Attila, a Groupama-FDJ kerékpárcsapat tagja a támogatóinak szervezett közös kerékpározás után, a Felvezető kör elnevezésű rendezvényen a Hősök terén 2022. május 3-án. A magyar versenyző ezer kerékpárossal tekert keresztül a Városligeten a Giro d’Italia Nagy Rajtjának helyszínére, a Hősök terére. A május 6-án rajtoló Giro első három szakaszát rendezik Magyarországon, amelyet korábban még egyik háromhetes verseny sem érintett. MTI/Mohai Balázs