Robert Murray, a Johns Hopkins Egyetem munkatársa, nem mellesleg a NATO innovációs részlegének volt vezetője régi-új ötlettel rukkolt elő a Financial Times véleménycikkében.
Írásában rámutat arra a paradoxonra, amely a jelenlegi biztonságpolitikai helyzet és a NATO-tagállamok védelmi költségvetése között feszül. A 2014-es walesi csúcstalálkozón aláírt egyezmény értelmében a tagállamok vállalták, hogy 10 éven belül, azaz 2024-re a GDP-jük 2 százalékát fordítják védelmi kiadásokra. Az már látszik, hogy ezt a célt a tagországok zöme nem fogja teljesíteni. Magyarország igen, a haderőfejlesztési program évek óta tartó folyamata nem csak a 2 százalékos védelmi büdzsét biztosítja a kitűzött határidőig, hanem az első helyet is az eszközbeszerzési és a fejlesztési kiadások területén.
Bár még nem érte el a 2 százalékos GDP-arányos védelmi költségvetést, Magyarország a tavalyi összeg 48 százalékát fordította haditechnikai eszközbeszerzésre és fejlesztésre, ezen a téren pedig abszolút listavezető a NATO-n belül.
Murray csatlakozik a táborhoz, amely szerint a 2 százalék nevetségesen alacsony összeg. Mint írja, immár nemcsak az ukrajnai háború jelent folyamatos fenyegetést a szövetségre, hanem Kína geopolitika és katonai erősödése is, amely előbb-utóbb feltehetően fegyveres konfliktust eredményez. A 2 százalékos cél elérése azonban már-már utópisztikusnak tűnik, elsősorban a tagállamok költségvetési prioritásainak eltérése és rendszertelensége miatt. Miután pedig a tagok egy része nem teljesíti a saját nemzeti hadseregére vonatkozó vállalásait, összességében a NATO erejét is gyengítik.
Éppen ez volt az az indok, amelyre hivatkozva Trump elnök annak idején a NATO otthagyásával is fenyegetőzni kezdett, rámutatva (egyébként teljesen jogosan), hogy a szervezet pénztárcájának szerepét az Egyesült Államok tölti be, az európai védelmi költségvetések pedig a vicc kategóriájába tartoznak. Más kérdés, hogy a jelenlegi háború esetében is éppen ez az, amely feljogosítja az USA-t arra, hogy az EU-t saját kiszolgáló személyzetének tekintse, és addig húzza az ukrajnai háborút, ameddig az érdekei úgy kívánják.
Új pénzügyi stratégia
Murray ötlete egy NATO bank létrehozásáról nem új, de legalább saját magától lopta. Először 2019-ben hozakodott elő vele, akkor még a szervezeten belül. Egyes NATO-tagországok élénken érdeklődtek iránta, így a NATO főtitkára is foglalkozni kezdett a tervvel, amelyből a végén nem lett semmi az erősebb gazdaságú tagállamok aggodalma miatt.