Robert Murray, a Johns Hopkins Egyetem munkatársa, nem mellesleg a NATO innovációs részlegének volt vezetője régi-új ötlettel rukkolt elő a Financial Times véleménycikkében.
Írásában rámutat arra a paradoxonra, amely a jelenlegi biztonságpolitikai helyzet és a NATO-tagállamok védelmi költségvetése között feszül. A 2014-es walesi csúcstalálkozón aláírt egyezmény értelmében a tagállamok vállalták, hogy 10 éven belül, azaz 2024-re a GDP-jük 2 százalékát fordítják védelmi kiadásokra. Az már látszik, hogy ezt a célt a tagországok zöme nem fogja teljesíteni. Magyarország igen, a haderőfejlesztési program évek óta tartó folyamata nem csak a 2 százalékos védelmi büdzsét biztosítja a kitűzött határidőig, hanem az első helyet is az eszközbeszerzési és a fejlesztési kiadások területén.
Bár még nem érte el a 2 százalékos GDP-arányos védelmi költségvetést, Magyarország a tavalyi összeg 48 százalékát fordította haditechnikai eszközbeszerzésre és fejlesztésre, ezen a téren pedig abszolút listavezető a NATO-n belül.
Murray csatlakozik a táborhoz, amely szerint a 2 százalék nevetségesen alacsony összeg. Mint írja, immár nemcsak az ukrajnai háború jelent folyamatos fenyegetést a szövetségre, hanem Kína geopolitika és katonai erősödése is, amely előbb-utóbb feltehetően fegyveres konfliktust eredményez. A 2 százalékos cél elérése azonban már-már utópisztikusnak tűnik, elsősorban a tagállamok költségvetési prioritásainak eltérése és rendszertelensége miatt. Miután pedig a tagok egy része nem teljesíti a saját nemzeti hadseregére vonatkozó vállalásait, összességében a NATO erejét is gyengítik.
Éppen ez volt az az indok, amelyre hivatkozva Trump elnök annak idején a NATO otthagyásával is fenyegetőzni kezdett, rámutatva (egyébként teljesen jogosan), hogy a szervezet pénztárcájának szerepét az Egyesült Államok tölti be, az európai védelmi költségvetések pedig a vicc kategóriájába tartoznak. Más kérdés, hogy a jelenlegi háború esetében is éppen ez az, amely feljogosítja az USA-t arra, hogy az EU-t saját kiszolgáló személyzetének tekintse, és addig húzza az ukrajnai háborút, ameddig az érdekei úgy kívánják.
Új pénzügyi stratégia
Murray ötlete egy NATO bank létrehozásáról nem új, de legalább saját magától lopta. Először 2019-ben hozakodott elő vele, akkor még a szervezeten belül. Egyes NATO-tagországok élénken érdeklődtek iránta, így a NATO főtitkára is foglalkozni kezdett a tervvel, amelyből a végén nem lett semmi az erősebb gazdaságú tagállamok aggodalma miatt.
Ez az aggodalom pedig érthető volt, ahogyan ma is az. A kollektív hitelintézet célja teljesen logikus, a finanszírozása már nem annyira. Murray elképzelése szerint a bank 300 milliárd dolláros mérleggel kezdhetné meg a működését, új finanszírozási struktúrával, hosszú és alacsony kamatú törlesztőfeltételekkel. (Az összeg meghatározásakor a valós kiadásokat és a 2 százalékos cél közötti eltéréseket vették alapul.) Ez a két feltétel alapjaiban garantálná a stratégiai befektetéseket, elhárítva a tagállamok rövid távú kiadások iránti elkötelezettségének negatív hatásait. Ebben Murray-nek teljesen igaza van: a jelenlegi globális lőszer- és fegyverhiány egyik oka éppen az, hogy a gyártókkal a kormányok nem hajlandók hosszú távú szerződéseket kötni, azok viszont e kockázat miatt nem kezdenek bele a csillagászati összegű kapacitásnövelő befektetésekbe.
Ukrajna újabb és újabb fegyvereket követel a Nyugattól, és elégedetlen a gyártási tempóval. Pedig a fegyvergyártók lassúságának a szokásos indokokon túl van egy meglepően prózai, de gazdasági szempontból annál érthetőbb oka is.
A terv annak idején a létrehozáshoz szükséges alapösszeg finanszírozásán bukott meg, és bizonyára most is ugyanez történne, ha a NATO érdemben elkezdene foglalkozni vele. A kezdőtőkét ugyanis nem lehet összehozni a tagállamok előtti kalapozásból, hiszen azok a 2 százalékos célt sem tudják teljesíteni. Marad egy közös hitelfelvétel ötlete, amelyről máris le lehet mondani. Vegyük példaként Németországot: éppen egy éve vett fel egy 1 milliárd eurós kölcsönt azért, hogy a saját hadseregét gatyába rázza. (Más kérdés, hogy semmire nem ment vele.) A német jegybanknál már az is kicsapta a biztosítékot, Lindner pénzügyminiszter pedig hallani sem akar semmilyen közös hitelfelvételről, nemhogy a NATO-ban, de az Európai Unióban sem. A NATO-vezetés nem tudja majd rákényszeríteni a tagállamokat, hogy újabb terhet vegyenek a nyakukba, miközben a meglévőt sem tudják megoldani, vagy éppen a költségvetésük egyáltalán nem elhanyagolható részét készülnek a megoldásra költeni.
A finanszírozási problémán túl felmerült a működtetés nem tisztázott eleme is, vagyis hogy ki, milyen esetben és milyen feltétellel nyúlhatna hozzá a felhalmozott pénzhez, amelynek befektetése – az alacsony hitelkamat miatt – nem a legnagyobb üzlet egy bank számára, veszélyesnek azonban épp eléggé veszélyes ahhoz, hogy aggódni kelljen az elvesztése miatt.
Murray mindenesetre újra propagálni kezdte régi ötletét, és meggyőződése, hogy a jelenlegi biztonságpolitikai helyzet elég alapot adott arra, hogy érdemben is foglalkozzanak vele a nyári vilniusi csúcstalálkozón. Azt ő is elismeri, hogy a kivitelezés a legmagasabb szintű politikai tárgyalásokat feltételezi, nem beszélve a jogi keretek kidolgozásáról, ám valahogyan lépni kell az ügyben, mert „a félkegyelműsködés és a fenyegetés kora már lejárt”, a NATO-nak pedig tudomásul kell vennie, hogy a katonai elrettentéshez innovációra van szükség, mégpedig azonnal, nem újabb évtizedek múlva.
Fotó: Jens Stoltenberg NATO-főtitkár
MTI/EPA/Olivier Matthys