Új pénzügyi stratégia
Murray ötlete egy NATO bank létrehozásáról nem új, de legalább saját magától lopta. Először 2019-ben hozakodott elő vele, akkor még a szervezeten belül. Egyes NATO-tagországok élénken érdeklődtek iránta, így a NATO főtitkára is foglalkozni kezdett a tervvel, amelyből a végén nem lett semmi az erősebb gazdaságú tagállamok aggodalma miatt.
Ez az aggodalom pedig érthető volt, ahogyan ma is az. A kollektív hitelintézet célja teljesen logikus, a finanszírozása már nem annyira. Murray elképzelése szerint a bank 300 milliárd dolláros mérleggel kezdhetné meg a működését, új finanszírozási struktúrával, hosszú és alacsony kamatú törlesztőfeltételekkel. (Az összeg meghatározásakor a valós kiadásokat és a 2 százalékos cél közötti eltéréseket vették alapul.) Ez a két feltétel alapjaiban garantálná a stratégiai befektetéseket, elhárítva a tagállamok rövid távú kiadások iránti elkötelezettségének negatív hatásait. Ebben Murray-nek teljesen igaza van: a jelenlegi globális lőszer- és fegyverhiány egyik oka éppen az, hogy a gyártókkal a kormányok nem hajlandók hosszú távú szerződéseket kötni, azok viszont e kockázat miatt nem kezdenek bele a csillagászati összegű kapacitásnövelő befektetésekbe.
Ukrajna újabb és újabb fegyvereket követel a Nyugattól, és elégedetlen a gyártási tempóval. Pedig a fegyvergyártók lassúságának a szokásos indokokon túl van egy meglepően prózai, de gazdasági szempontból annál érthetőbb oka is.
A terv annak idején a létrehozáshoz szükséges alapösszeg finanszírozásán bukott meg, és bizonyára most is ugyanez történne, ha a NATO érdemben elkezdene foglalkozni vele. A kezdőtőkét ugyanis nem lehet összehozni a tagállamok előtti kalapozásból, hiszen azok a 2 százalékos célt sem tudják teljesíteni. Marad egy közös hitelfelvétel ötlete, amelyről máris le lehet mondani. Vegyük példaként Németországot: éppen egy éve vett fel egy 1 milliárd eurós kölcsönt azért, hogy a saját hadseregét gatyába rázza. (Más kérdés, hogy semmire nem ment vele.) A német jegybanknál már az is kicsapta a biztosítékot, Lindner pénzügyminiszter pedig hallani sem akar semmilyen közös hitelfelvételről, nemhogy a NATO-ban, de az Európai Unióban sem. A NATO-vezetés nem tudja majd rákényszeríteni a tagállamokat, hogy újabb terhet vegyenek a nyakukba, miközben a meglévőt sem tudják megoldani, vagy éppen a költségvetésük egyáltalán nem elhanyagolható részét készülnek a megoldásra költeni.