Szerb elnök: Nem vagyok Aszad, én nem fogok elmenekülni!
Az újvidéki tragédiát követő tüntetések mögött a nyugati hatalmakat sejti Aleksandar Vucic szerb államfő.
Több mint három hét után újra visszaállt a vasúti közlekedés Délkelet-Szerbiában, Nis és Dimitrovgrád között, miután elvontatták a kisiklott ammóniát szállító vagonokat, és megjavították a síneket. A baleset és következményei közvetetten érintik a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítását, korszerűsítését is.
Szerbia délkeleti városában, Pirotban megszüntették az ammóniaszivárgás miatt meghirdetett rendkívüli helyzetet is, visszaállt a rend, ugyanis az illetékesek szerint a december végén kiszivárgott ammóniamennyiség már nem jelent veszélyt sem a polgárok, sem pedig a környezet számára.
Miloš Colić (Milos Cólity), Pirot polgármestere az N1 televíziónak elmondta, hogy a vasúti teherszállítás újra működik, ám a vágányok rossz állapota miatt korlátozásokat vezettek be ezen a vasútvonalon.
Szavai szerint az eddigi 1625 tonnás teher helyett a vagonok 1200 tonnát szállíthatnak majd, illetve Pirot közelében 20 kilométer óránkénti sebességre korlátozták a vonatok sebességét.
Egyelőre az ammóniaszállítás is tilos Nis és Dimitrovgrád között.
A megrendelőknek alternatív vasútvonalakat kell találniukk, vagy közúti teherszállítással tudják beszerezni az ammóniát.
Mint emlékezetes, Szerbiában 2022. december 25-én siklott ki a Nis-Dimitrovgrád vonalon közlekedő tehervonat.
Ennek következményeként a 20 vagonból 4 kisiklott, míg az egyik tartályvagon meg is sérült, így jelentős mennyiségű, becslések szerint 20 tonna ammónia szivárgott ki belőle.
A vasúti baleset közelében levő települést azonnal evakuálták, a vegyi katasztrófától mintegy 10 kilométerre található Pirot városában pedig rendkívüli helyzetet hirdettek, ugyanis a hirtelen kiszabaduló ammóniamennyiség okozta egészségügyi gondok miatt 9 közúti balesetet jegyeztek fel a szakemberek, a vasút ugyanis közel van az autópályához, illetve mintegy 50 személyt szállítottak mérgezési tünetekkel a Piroti Közkórházba.
Médiabeszámolók szerint a vasúti baleset után közvetlenül, a kisiklás helyszínének közelében két elhunyt személyt is találtak, meg nem erősített információk szerint az ammónia okozhatta azokat az egészségügyi problémákat, ami az életüket követelte.
A baleset miatt a közlekedést napokra lezárták az autópályán, így a bolgár határtól vagy határ felé közlekedő mintegy 2500 teherautó számára alternatív útvonalakat jelöltek ki. Hat helyen mérték az ammónia jelenlétét a levegőben, és amint a levegő minősége biztonságossá vált, megnyitották a közlekedést az autópályán is.
Az ammónia továbbá beszivárgott a Nisava-folyóba is, ahol szintén magasabb értékeket mértek az illetékes közegészségügyi intézmények.
A szerbiai válságkezelő szakemberekn végül az új évben (január 9-én), a Szerbiai Vasutak vállalat (Železnica Srbije) és a közlekedési minisztérium a Bolgár Vasutak munkásainak és gépeinek segítségével emelték fel a veszélyt okozó a tartályvagont – ami a sínekről a folyó irányában csúszott le. Egy nappal később pedig sikerült áttölteni a tartályban maradt vegyszert is, így megkezdődhetett a kisiklott vagonok eltávolítása is.
Mint arról a médiának az illetékes szervek beszámoltak, a legnagyobb gondot ez, a 13-as tartályvagon jelentette, ugyanis nehéz volt hozzáférni, miközben folyamatosan szivárgott belőle az ammónia. Ám amint sikerült visszaállítani a vágányra, 20 tonna ammóniát áttöltöttek belőle más tartlyokba, és azt a Sukovo állomásra szállították el. A 13-as tartályvagont, a további három kisiklott vagonnal együtt végül el is vontatták. Csak ezt követően láthattak neki a sínek javítómunkálatainak.
A Nis-Dimitrovgrád vasútvonal egyébként amúgy is nagyon rossz állapotban van. Flújítását már évek óta tervezik, most azonban a szerb államvezetés bejelentése szerint az előttünk álló időszakban az egyik legjelentősebb infrastrukturális projekt lesz a Belgrád-Nis vasútvonal korszerűsítése, ezt követően pedig a Nis-Dimitrovgrád vasút korszerűsítése és villamosítása is.
A tervek szerint a vasúti forgalmat kihelyezik Nis központjából, így a város mellett elhaladó vasút megépítésére is sor kerül.
A szerbiai Vasúti Infrastruktúra (Infrastrukture železnica) vállalat bejelentései szerint, mint arról a szerbiai közszolgálati televízió beszámolt, aláírták a Sićevo-Dimitrovgrád szakasz építési munkáira vonatkozó szerződést, és február 2-án jár le a Nis-Dimitrovgrád vasút villamosítására és a Nis körüli vasúti kerülő megépítésére kiírt minősítő pályázat.
Dragana Sotirovski (Dragana Szotirovszki), Nis polgármester-asszonya a közszolgálati televíziónak elmondta, hogy a várost elkerülő vasút építőmunkálatai már tavasszal megkezdődnek, ez ugyanis az alapfeltétele annak, hogy ki tudják helyzeni a vasúti forgalmat a város központjából.
A Belgrád-Nis vasút még 1884-ben épült fel, és ennek köszönhetően a város rohamos fejlődésnek indult akkor. Most ennek a vasútvonalnak a korszerűsítésétől arra számítanak, hogy a vasúti közlekedés újabb fejlődési lendületet hoz a város számára.
A Belgrád-Nis vasútvonal felújításának munkálatait 3 milliárd euróra becsülik. Ebben a projektumban az Európai Unió társfinanszírozást vállalt a Nyugat-Balkán Beruházási Kereten keresztül.
Szerbia számára az EU 263 milliós eurós (mintegy 100 milliárd forintos) vissza nem térítendő összeget hagyott jóvá hat projekt megvalósítására. Ezek között van a Belgrád-Nis vasúton a Paraćin–Međurovo 48,3 kilométeres szakasz munkálatainak költsége, amely megépítéséhez az Unió 175,9 millió euróval (mintegy 68 milliárd forinttal) járul hozzá. Egy kétvágányos vasútfelújításról van szó, amit villamosítanak is majd, és telekommunikációs rendszerrel is ellátnak.
A Belgrád-Nis vasút tulajdonképpen a Budapest-Belgrád gyorsvasút folytatása, így a tervezett munkálatok befejezése után ezen a szakaszon is 200 kilométer óránkénti sebességgel tudnak majd haladni a vonatok.