A hidrogéntechnológiáé a jövő

2022. december 13. 21:11

Negyven éves fennállását ünnepli idén a KONTAKT-Elektro Kft.

2022. december 13. 21:11
null

Hirth Olivér, a KONTAKT-Elektro Kft. ügyvezetője volt a Trend FM Fejlődik a hazai című műsorának vendége november 29-én.

A kezdetekkel kapcsolatban elhangzott: a céget KONTAKT Villamosipari GMK néven öt társával együtt édesapja, Hirth Ferenc alapította 1982-ben – 6000 forint törzstőkével és nem csekély lelkesedéssel. Ennek jogutódja a jelenlegi kft., amely a legismertebb iparvállalatok beszállítójává vált a villamos automatizálás, az elektro- és szenzortechnika területén. Az elmúlt négy évtizedben a KONTAKT a folyamatos beruházások és az exporttevékenység bővítésével meghatározó középvállalattá erősödött:

a 19 600 000 forintos alaptőkével és 85 munkatárssal rendelkező cég

2021-ben mintegy 1,9 milliárd forint forgalmat bonyolított, ami pedig a garázsból indulást illeti, jelenleg már 16 ezer négyzetméteres telephelyen és 6000 négyzetméteres műhelycsarnokaiban végzi a termelést és a technológiai fejlesztéseket.

A cég fő tevékenységi területei az ipari létesítmények és berendezések villamos automatizálásához szükséges készülékek és berendezések, rendszerek tervezése, azok komponenseinek gyártása és programozása robotizált megoldásokkal, valamint ezen technológiák helyszíni villamos szerelése. Fennállása óta a társaság termékei 46 országba jutottak el. Éves exporthányaduk 30-70 százalék között alakul. Legjelentősebb referenciáik a hazai ipari vállalatokon kívül nyugat-európai technológia- és berendezésgyártók, autógyárak, valamint intralogisztikai rendszerszállítók. Magyarországon több mint 600 állandó partnerrel rendelkeznek.

A jelen problémái, a jövő megoldásai

Az alapanyaghiány problémája a KONTAKT-ot sem kerüli el, amely a raktárkészlet bővítésével igyekszik áthidalni a nehezebb időszakot. A másik érzékeny pont természetesen az energiaköltségek növekedése. Ezzel kapcsolatosan Hirth Olivér úgy fogalmazott:

beért a hosszú évekkel ezelőtt célul kitűzött zöld, környezetbarát cégpolitika gyümölcse,

hiszen az eddigi energiatudatos beruházások segítségével a napelemparkok most hatalmas szolgálatot tesznek a társaságnak. A hasonló beruházások és a régi csarnokok környezettudatos átalakítása egyébként rövid- és hosszú távú céljaik között egyaránt szerepelnek.

Hirth Olivér elmondása szerint jelenleg a legnagyobb fejlesztési projektjeik a hidrogéntechnológiához kapcsolódnak. Tizenöt éve foglalkoznak a technológiaváltó területtel, a kezdetet egy elektromos kerékpár átalakítását jelentette, majd jöttek a nehezebb falatok: a Pécsi Egyetemmel közösen egy hidrogénhajtású kisautót készítettek, két évvel ezelőtt pedig a Balatonon már egy hasonló üzemeltetésű hajót mutattak be. 2021-ben indították el a tüzelőanyag-cellás kukásautók fejlesztését. Terveik szerint 2024 végéig két járművet fejlesztenek ki, amelyeket már próbaútra is tudnak küldeni.

A hidrogénhajtásé a jövő! - interjú az első magyar hiperautó fejlesztőjével

Tavaly nagyot szólt a hír, miszerint készül Kincsem, az új magyar hiper sportautó. Idén tavasszal a McLaren Applied brit autófejlesztő bejelentette, hogy stratégiai megállapodást köt a luxus sportautót fejlesztő BAK Motors-szal. De miért kapott a jármű hidrogénmeghajtást most, amikor az elektromos autó a divat?

„A hidrogén áttörése először az energetikában lesz számottevő. A villamos energia tárolása akut kérdés, erre is rendkívül alkalmas a hidrogéntechnológia” – mondta az ügyvezető, hozzátéve: munkatársaik közül tizennégyen kizárólag ezzel a területtel foglalkoznak. 

Pályázatok és tapasztalatátadás

A rengeteg fejlesztéshez és a kapacitások bővítéséhez a cég a lehető legjobban igyekszik kihasználni a kormánypályázatok adta lehetőségeket. A GOP és GINOP pályázatok által nyert összegek szervesen beépültek a több 100 millió forintos fejlesztési és technológiai projektekbe és az exportszélesítési tervekbe. 

A 40 évnyi tapasztalat valóságos kincsesbánya lehet a partnercégek számára. A társaság már harmadik alkalommal nyitotta meg kapuit a Modern Gyárak Éjszakáján, ezen kívül részt vesz a Modern Mintaüzem Programban is, amelyben cégvezetőkkel és stratégiai döntéshozókkal cserélik ki tapasztalataikat, vitatják meg az új terveket és fejlesztéseket úgy, hogy a közös gondolkodásból mindenki tudja saját szellemi tőkéjét növelni.

Családban marad

A generációváltás a társaságnál már évekkel ezelőtt megtörtént. A céget 2018 óta a fiúgyermekek viszik tovább. Közülük Hirth Olivér vezeti ügyvezetőként a KONTAKT-Elektro Kft.-t, míg az egyedi célgépgyártással foglalkozó – szintén családi tulajdonban lévő – testvérvállalatot a KONTAKT-Engineeringet Hirth Markus vezeti.

A cég az

exportpiacának bővítését tűzte ki célul,

pedig a listán szereplő országok száma eddig is impozáns. Az elmúlt években sikeresen működtek közre egy USA-beli beruházásban, az azt kivitelező vállalat pedig annyira meg volt elégedve a teljesítményükkel, hogy további külföldi projektjeinél is számít a KONTAKT közreműködésére. Mint Hirth Olivér fogalmazott: elsősorban távol-keleti országok piacán szeretnének megjelenni.

Az exportbővítés természetesen nem valósulhat meg a folyamatos fejlesztések nélkül. A vállalat egyik alapelve, hogy azok nélkül jövője sem létezne, márpedig ezzel kapcsolatban Woody Allent szokták idézni: „foglalkoztat bennünket a jövőnk, mivel hátralévő napjainkat abban szeretnénk eltölteni”.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
B_kanya
2023. február 17. 10:08
"Nem, mert az EU megmondta hogy az elektromos autóé a jövő!!! Pedig még nem dőlt el végleg ez a kérdés. " Mert hát a kínaiak és az USA nem akar belsőégésű motorokra konkurrenciát.... És Brüsszel meg kilóra megvehető.
Augustus1
2023. február 17. 10:04
Vagy pl. a tengerparti szélerőművek által termelt árammal. Ott szél is van, víz is van.
Paradicsompaprika
2023. február 17. 10:04
Ha egyszer tényleg nagy mennyiségben tudjuk előállítani. Az a jó benne, hogy az égés után csak vízgőz lesz belőle. A probléma az leginkább, hogy a jelenlegi vízbontásos technológiákhoz nagyon sok villamos energia kell, és nem gazdaságos az előállítása, pláne a tárolása. Az első lépés az lehetne, hogy a fölös napcella kapacitásokat Hidrogén termelésbe kellene nyáron fektetni, előállítani vele a hidrogént, és ezek után egy kis CO2 meg hő hozzáadásával már kész is a Metán, és máris lenne földgázunk, aminek a tárolására teljesen fel vagyunk készülve, kiépített tározó infrastruktúrával, amivel lehetne télen fűteni... Nem tudom hol tart ebben a technológia, de ha ezt meg lehetne oldani akkor rögtön lehetne mit kezdeni az összes napcellával. Bárki tudja, hogy ebben a témában hol tartunk?
Nabakker
2023. február 16. 13:31
Igen persze. Aztán jön a realitás...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!