Szakértő: Az EU letolt gatyával várja az események végét

2022. október 19. 09:05

Hosszú posztban elemzi Várkonyi Gábor szakértő a világ három nagy autópiacán zajló változásokat. Európa szomorúan kullog leghátul.

2022. október 19. 09:05
null

„A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar”írja Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő rámutatott: míg Kína és az USA brutális versenyt folytat, az EU – szokás szerint – „letolt gatyával várja az események végét”.

Felpörgetett támogatás

Mint fogalmaz: az Egyesült Államokban végre megértették, hogy az elektromos autózás átalakítja a globális autópiaci erőviszonyokat, erre a változásra pedig fel kell készülni. A Biden-kabinet éppen ezért masszív állami támogatásban részesíti autóiparát, amely egyébként sem globális versenyképességéről volt híres az utóbbi évtizedekben – Európában nem tényezők, Kínában pedig fényévekkel maradnak le a német gyártók mögött.

Az USA most minden lehetséges eszközzel támogatni kezdi az e-autózást: jövő évtől

egy 369 milliárd dolláros csomag részeként autónként 7500 dollárral támogatják a tisztán elektromos modelleket

– természetesen csak azokat, amelyek az Államokban készültek. Ami ennél szembeötlőbb: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból, vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. (Magyarán: az USA gazdasági érdekszférájába tartozó területekről.) 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével.

Ez alapvetően a kínai gyártás visszaszorítása érdekében történik, de – mutat rá Várkonyi – a dél-koreai cégek is alaposan befürödnek vele, hiszen őket is kiszorítja a piacról. A dél-koreai elnök többször jelezte az amerikai kormánynak, hogy ez így nagyon nem lesz jó, végül az USA – a kiváló gazdasági és politikai együttműködés jegyében – egyetlen mozdulattal vágta át a gordiuszi csomót: engedélyt adott a Hyundainak, hogy elektromos autógyárat építsen az USA területén, így a dél-koreaiak meg fognak felelni az állami támogatás kritériumainak.

Kínai kínok

Az USA napokban bejelentett, drasztikus exporttilalmi rendelete, amely szó szerint a kínai chipgyártás és autóipar hazavágását célozza, az egyébként is kiélezett gazdasági háború eszkalálódását húzhatja maga után.

Peking máris válaszlépésekkel, vagyis a Kínában gyártó amerikai vállalatok ellehetetlenítésével fenyegetőzik,

ez pedig a legérzékenyebben talán Elon Muskot és a Teslát érintheti.

„Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégiai szempontból kulcsfontosságú autóiparra” – írja Várkonyi Gábor. 

Európa csendes – és lassan tönkremegy

Az autópiaci szakértő erős, de logikus gondolata szerint: „mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem”.

Várkonyi rámutat: míg a két nagyhatalom láthatóan mindent megtesz autóiparáért, az EU éppen ellene dolgozik a sajátjának.

Az elhibázott energiapolitika miatt lényegében nem lehet versenyképes áron gyártani, a gyártók egymás után jelentik be termelési áthelyezéseiket.

„Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket” – fogalmaz.

Várkonyi Gábor szerint jól látható, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tilalmára vonatkozóan tarthatatlan dátum, ha azonban az EU mégis kitart mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a terület saját KKV-szektorának Európában végleg befellegzett. 

„Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, se nem támogatjuk. A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik” – zárja gondolatmenetét Várkonyi.

Fotó: MTI/EPA/Roman Pilipej

Összesen 72 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MaBaker
2023. március 08. 19:19
Szívemből szólt ez a cikk. Európa vezetői szándékosan teszik tönkre a kontinensünket zöld és kék-sárga maszlagba csomagolva. Egy dolgot hiányolok a cikkből. Nem foglalkozik vele, hogy a fantasztikus "zöld átállás" után (bármit is jelentsen ez) hogyan alakulnak majd az erőviszonyok. Kína birtokolja a ritkaföldfémek kitermelésének több mint 50%-át és az akkumulátorgyártásnak a jó 80-85%-át. Véleményem szerint ez pont egy olyan monopóliumot fog jelenteni Kína számára, mint amit az amcsiknak jelentett az olaj és az ebből születő petrodollár. Az amerikai igát lecserélik a nyakunkban kínaira. És bár az amcsik sem voltak valami jó gazdái a világnak a rengeteg háborújukkal és államcsínyükkel, ám az embertelen kínai kommunista terrorhoz képest valószínűleg sehol sincsenek.
papy on board
2023. március 08. 19:19
Már évtizedek óta megy az autóellenes HADJÁRAT Európában (és sokkal kisebb mértékben másutt is) "Elfelejtik", hogy az autóipar gazdasági és technológiai HÚZÓÁGAZAT. Az Usát főleg az autóipar tette naggyá a 20. század első felében (előtte a 19. század második felében az ipar) Az emberek JÖVŐORIENTÁLTSÁGA, jövőbe vetett hite, reményeik vágyaik, álmaik, életcéljaik szorosan kapcsolódnak a jobb élethez és ezenbelül a legfontosabb az autó, a leírhatatlan mozgási (és szállítási) szabadság, amely autó nélkül nagyon nyomorulttá válik, ezt rögtön megérzi az, akinek már volt autója, aztán egyszercsak nincs. Az autó egyre fokozódó ellehetetlenítése akkora rúgás az életminőségünkbe, terveinkbe, életcéljainkba, mindenbe, hogy azt leírni sem lehet. Lassú ellehetetlenítése, amely a teljes autótalanítás irányába mutat lassan, évtizedek alatt rágja szét az országok, társadalmak, gazdaságok korábban jól működö szövetét. Elpusztítják az emberek reményeit, mindent, amiért érdemes élni, dolgozni, spórolni, erőlködni (nemcsak az autó ellen viselnek dühödt hadjáratot az újvilágrendisták, hanem MINDEN ellen, ami nekünk jó, értékes, szép) Végül nem marad élhető ország csak egy szemétdomb.
Mecsek Ernő a Nepál utcai fiú
2023. március 08. 19:19
Lehet utálni a fritzeket, rá is szolgálnak ezerrel, de ha a német autóipar megfekszik, akkor nekünk is reszeltek... (tervezőmérnökként dolgozó osztrák ismerősöm emlegette, h. német autóipari középvezetők megbeszéléseink Magyarországot néha csak így emlegetik: "die Verlaengerung des südostdeutschen Wirtschaftsraumes" azaz a délnémet gazdasági térség meghosszabbítása. Eszerint mi egyamolyan nyúlvány vagyunk csak a germán gazdatestben)
Robert69
2023. január 15. 20:04
Helyesbítenék nem az akció végét várja az említett módon, hanem az akciót! Még céltáblát is rajzolt világító festékkel, hogy biztosra menjen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!