– természetesen csak azokat, amelyek az Államokban készültek. Ami ennél szembeötlőbb: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból, vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. (Magyarán: az USA gazdasági érdekszférájába tartozó területekről.) 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével.
Ez alapvetően a kínai gyártás visszaszorítása érdekében történik, de – mutat rá Várkonyi – a dél-koreai cégek is alaposan befürödnek vele, hiszen őket is kiszorítja a piacról. A dél-koreai elnök többször jelezte az amerikai kormánynak, hogy ez így nagyon nem lesz jó, végül az USA – a kiváló gazdasági és politikai együttműködés jegyében – egyetlen mozdulattal vágta át a gordiuszi csomót: engedélyt adott a Hyundainak, hogy elektromos autógyárat építsen az USA területén, így a dél-koreaiak meg fognak felelni az állami támogatás kritériumainak.
Kínai kínok
Az USA napokban bejelentett, drasztikus exporttilalmi rendelete, amely szó szerint a kínai chipgyártás és autóipar hazavágását célozza, az egyébként is kiélezett gazdasági háború eszkalálódását húzhatja maga után.
Peking máris válaszlépésekkel, vagyis a Kínában gyártó amerikai vállalatok ellehetetlenítésével fenyegetőzik,