Brüsszel szerint óriási siker, hogy az Európai Unió újabb területen veszíti el örökre egykori vezető szerepét

Trump piacvédő intézkedései ellenére Brüsszel nem tágít, lemondhat az amerikai piacról Európa autógyártása.

Hosszú posztban elemzi Várkonyi Gábor szakértő a világ három nagy autópiacán zajló változásokat. Európa szomorúan kullog leghátul.
„A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar” – írja Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő rámutatott: míg Kína és az USA brutális versenyt folytat, az EU – szokás szerint – „letolt gatyával várja az események végét”.
Mint fogalmaz: az Egyesült Államokban végre megértették, hogy az elektromos autózás átalakítja a globális autópiaci erőviszonyokat, erre a változásra pedig fel kell készülni. A Biden-kabinet éppen ezért masszív állami támogatásban részesíti autóiparát, amely egyébként sem globális versenyképességéről volt híres az utóbbi évtizedekben – Európában nem tényezők, Kínában pedig fényévekkel maradnak le a német gyártók mögött.
Az USA most minden lehetséges eszközzel támogatni kezdi az e-autózást: jövő évtől
– természetesen csak azokat, amelyek az Államokban készültek. Ami ennél szembeötlőbb: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból, vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. (Magyarán: az USA gazdasági érdekszférájába tartozó területekről.) 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével.
Ez alapvetően a kínai gyártás visszaszorítása érdekében történik, de – mutat rá Várkonyi – a dél-koreai cégek is alaposan befürödnek vele, hiszen őket is kiszorítja a piacról. A dél-koreai elnök többször jelezte az amerikai kormánynak, hogy ez így nagyon nem lesz jó, végül az USA – a kiváló gazdasági és politikai együttműködés jegyében – egyetlen mozdulattal vágta át a gordiuszi csomót: engedélyt adott a Hyundainak, hogy elektromos autógyárat építsen az USA területén, így a dél-koreaiak meg fognak felelni az állami támogatás kritériumainak.
Az USA napokban bejelentett, drasztikus exporttilalmi rendelete, amely szó szerint a kínai chipgyártás és autóipar hazavágását célozza, az egyébként is kiélezett gazdasági háború eszkalálódását húzhatja maga után.
ez pedig a legérzékenyebben talán Elon Muskot és a Teslát érintheti.
„Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégiai szempontból kulcsfontosságú autóiparra” – írja Várkonyi Gábor.
Az autópiaci szakértő erős, de logikus gondolata szerint: „mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem”.
Várkonyi rámutat: míg a két nagyhatalom láthatóan mindent megtesz autóiparáért, az EU éppen ellene dolgozik a sajátjának.
„Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket” – fogalmaz.
Várkonyi Gábor szerint jól látható, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tilalmára vonatkozóan tarthatatlan dátum, ha azonban az EU mégis kitart mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a terület saját KKV-szektorának Európában végleg befellegzett.
„Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, se nem támogatjuk. A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik” – zárja gondolatmenetét Várkonyi.
Fotó: MTI/EPA/Roman Pilipej