Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
A Ryanair légitársaság vezetője szerint egyesülnie kellene a Wizz Airnek és az easyJetnek, mert enélkül mindkét céget más légitársaságok „szereznék meg”.
Michael O'Leary a Financial Times című londoni üzleti napilap hétfői kiadásában megjelent nyilatkozatában felfedte, hogy ő is többször megpróbálkozott a Wizz Air felvásárlásával, de már letett erről a szándékáról.
Az easyJet – a legnagyobb brit olcsójegyes légitársaság – a múlt héten hivatalosan bejelentette, hogy nem sokkal korábban előzetes felvásárlási célú megkeresést kapott.
A Londoni Értéktőzsdén (LSE) közzétett tájékoztatásból nem derült ki, hogy melyik cég kereste meg az easyJet vezetését, de számos brit médiatársaság és lap - köztük a BBC és a Financial Times - az ügyet közelről ismerő illetékesekre hivatkozva olyan értesülést közölt, hogy a Wizz Air kereshette meg az easyJetet az átvételi ajánlattal.
Az easJet közölte, hogy a cégvezetés egyhangúlag visszautasította „az alacsony árfolyamprémiumot tartalmazó, nagyon feltételes jellegű, teljes egészészében részvénycserés” tranzakcióra vonatkozó megkeresést.
A brit légitársaság közlése szerint a vevőjelölt azóta jelezte, hogy immár nem érdeklődik az ügylet iránt.
Az írországi központú, Magyarországon is aktív Ryanair vezérigazgatója azonban a hétfői Financial Times-interjúban kijelentette: az easyJet és a Wizz Air vagy „összeolvad”, vagy szükségszerűen más cégek „szerzik meg” a két céget.
Michael O'Leary szerint több nagy nemzeti légitársasági csoport, köztük a British Airwayst birtokló IAG, a Lufthansa vagy az Air France is megpróbálkozhat rivális cégek - akár diszkont vagy kisebb útvonalhálózatot működtető légitársaságok - felvásárlásával.
A repülési ágazatban konszolidációra van szükség és ez meg is fog történni. Ez elkerülhetetlen, különösen a koronavírus-járvány utáni ilábalás időszakában - mondta a Financial Timesnak a Ryanair vezetője.
Hozzátette: a légitársaságoknak a puszta fennmaradás érdekében hatalmas méreteket kell ölteniük, és a szétaprózódott európai piac hosszú távon fenntarthatatlan lesz.
A Financial Times kommentárja szerint az easyJettel az „ambiciózus” Wizz Air rögtön komoly jelenlétre tehetne szert Nyugat-Európában, ahol a cég - amely az elmúlt 15 évben hazai piacán, Kelet-Európában növekedett - lassú ütemben terjeszkedik.
A Ryanairhez hasonlóan azonban a Wizz Air is „félelmetesen erős” működési modellt épített ki azzal, hogy nagyon alacsonyan tartja működési költségeit. Ha a cég egyesül az easyJettel, az ügylet magasabb költségeket eredményezne, és drágább repülőterek használatával is járna - áll a Financial Times hétfői értékelésében.
Michael O'Leary a londoni üzleti napilapnak nyilatkozva szintén utalt erre, kijelentve: a kérdés az, hogy a Wizz Air javítaná-e az easyJet költségszerkezetét, „vagy az easyJet költségei rombolnák-e le a Wizz Air költségbázisát”.
A Ryanair vezérigazgatója kijelentette: jelenleg nem érdeklődik egyesülési vagy felvásárlási ügyletek iránt, mivel tart attól, hogy egy ilyen tranzakció felforgatná a vállalat hatékony üzleti modelljét.
O'Leary felfedte ugyanakkor: többször is kísérletet tett a Wizz Air megvásárlására a cég mögött álló amerikai befektetőtől még azelőtt, hogy a Wizz Air részvényeinek forgalmazása 2015-ben megkezdődött a Londoni Értéktőzsdén.
Elmondta: „háromszor vagy négyszer” próbálkozott a Wizz Air átvételével, de egyszer sem sikerült megállapodásra jutni az árról.
A Ryanair vezetője közölte azt is, hogy most már nem érdeklődik az ügylet iránt, tekintettel arra, hogy a Wizz Air piaci tőkeértéke immár 5,5 milliárd font (2300 milliárd forint) környékén jár.
(MTI)