Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Az első negyedévben 5,3 százalék volt a GDP-növekedés, amivel elsők vagyunk az uniós országok között. Interjú.
„A látható makropálya egyelőre biztató. Önök mégis már februárban bejelentették, hogy szükség van gazdaságvédelmi akciótervre, amelynek részleteit a jövő hétre ígérik. Miért van erre szükség?
Az első negyedévben 5,3 százalék volt a GDP-növekedés, amivel elsők vagyunk az uniós országok között, de azt is látjuk, hogy Magyarország szempontjából a külső gazdasági környezet nem feltétlenül kedvezően változott az elmúlt hónapokban. Különösen a német gazdaságról érkeznek kedvezőtlen hírek, amely a gazdaságunk teljesítményének exportoldalon 25 százalékát adja. A német ipar gyengélkedik. Nem lehetünk vakok, ha a legfontosabb külső partnerünk gazdasági növekedése lassul, az hat a magyar gazdaságra is. Ezért a gazdaságvédelmi akcióterv arra koncentrál majd, hogy hogyan lehet a hatékonyság növelésével, a termelékenység javításával a gazdasági növekedést fenntartani, mert egyértelmű célunk, hogy Magyarország jóval az Európai Unió átlagos növekedése felett tudjon teljesíteni.
A német gazdasággal kapcsolatos félelmek egyik mozgatórugója az autógyárak kiszivárogtatott kapacitásleépítése. Ennek milyen hatása lehet a magyar gazdaságra?
Magyarország legfontosabb értéke az, hogy az elmúlt években megtelepedett iparági vertikumnak köszönhetően a legmagasabb hozzáadott értéket tudja biztosítani az autóipari befektetőknek a közép-európai országok között infrastruktúra, a munkaerő minősége, a jogi és üzleti környezet tekintetében, hogy a földrajzi elhelyezkedésből adódó logisztikai lehetőségekről ne is beszéljünk. Emellett a munkaerő- és a költségszempontokat vizsgálva Magyarországnak jó esélye van arra, hogy további magas hozzáadott értéket biztosító befektetéseket is idevonzzon. Emiatt nem gondoljuk, hogy egy pillanatnyi gazdasági lassulás komolyabban befolyásolná a beruházási döntéseket. Végül, de nem utolsósorban, az autógyárak cáfolták is a magyarországi beruházások csúszásával kapcsolatos híreket.”